Τα μικρότερα διαμερίσματα, ειδικά στο κέντρο της πόλης, βρίσκονται αυτή την στιγμή στην πρώτη γραμμή της ζήτησης λόγω του μετρό στη Θεσσαλονίκη, το οποίο ήδη έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στην τοπική κτηματαγορά.
Η κατηγορία αυτή των ακινήτων είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη σήμερα, όπως καταγράφεται από τη σχετική ανάλυση της εταιρείας παροχής κτηματομεσιτικών υπηρεσιών Engel & Völkers με σημαντική δραστηριότητα στη συμπρωτεύουσα.
Όπως επισημαίνεται σχετικά, τα διαμερίσματα μικρής επιφάνειας στο κέντρο της πόλης αλλά και στις περιοχές γύρω από τους σταθμούς του μετρό, προοριζόμενα για επαγγελματική χρήση (όπως π.χ. ιατρεία) αλλά και επενδυτικά studios παρουσιάζουν σημαντική ζήτηση, ενώ για μεγαλύτερα σπίτια – οικογενειακά διαμερίσματα καταγράφεται ζήτηση στη νοτιοανατολική Θεσσαλονίκη, όπου πρόκειται να επεκταθεί η γραμμή του μετρό.
Στο ερώτημα ποιοι τύποι ακινήτων αποδίδουν ως επένδυση στη συμπρωτεύουσα, η ανάλυση της Engel & Völkers επισημαίνει ότι τα μικρά διαμερίσματα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης που προορίζονται για βραχυχρόνια μίσθωση είναι ιδιαίτερα αποδοτικά, καθώς η πόλη φιλοξενεί μεγάλο αριθμό τουριστών όλες τις εποχές του χρόνου. «Παράλληλα, τα διαμερίσματα που βρίσκονται κοντά σε πανεπιστήμια προτιμώνται συνήθως για μακροχρόνια μίσθωση από φοιτητές, ενώ σε περιοχές που αναμένεται να επεκταθεί το μετρό, όπως η Καλαμαριά, η αγορά οικογενειακών διαμερισμάτων ή αυτόνομων μεγάλων κατοικιών γίνεται όλο και πιο συχνή. Τα επαγγελματικά ακίνητα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, κοντά σε σταθμούς του μετρό και σε κεντρικούς δρόμους είναι πάντοτε περιζήτητα, πόσο μάλλον τώρα όπου η βελτιωμένη συγκοινωνία βελτιώνει και την προσβασιμότητα», αναφέρει η κτηματομεσιτική εταιρία στην ανάλυσή της.
Συνοπτικά, στο ερώτημα γιατί αξίζει να αγοράσει κάποιος ένα ακίνητο στην Θεσσαλονίκη, η εταιρεία εντοπίζει τέσσερα βασικά σημεία:
· Είναι δημοφιλής τουριστικός προορισμός. Η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι ένας ιδιαίτερα δημοφιλής τουριστικός προορισμός με πλούσια ιστορία, υποδομές που συνεχώς βελτιώνονται και στρατηγική γεωγραφική θέση (εγγύτητα σε Βαλκάνια και Τουρκία), συνεπώς ενδείκνυται να επενδύσει κάποιος σε τουριστικά ακίνητα (airbnb και ξενοδοχεία).
· Έχει υψηλές αποδόσεις επενδύσεων. Η Θεσσαλονίκη διαθέτει Πανεπιστημιακές Σχολές, αλλά και πολλές εταιρείες που διαθέτουν το υποκατάστημά τους εκεί, συνεπώς υπάρχει υψηλή ζήτηση σε ακίνητα για βραχυπρόθεσμη μίσθωση τόσο για φοιτητές όσο και για εργαζομένους.
· Έχει προσιτές τιμές συγκριτικά με άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Παρά την αύξηση των τιμών τα τελευταία χρόνια, η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να διαθέτει πιο οικονομικά ακίνητα σε σχέση με άλλες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης.
· Υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές. Η αυξημένη ζήτηση από επενδυτές κυρίως Βαλκάνιους και Ισραηλινούς ενισχύει την αξία της αγοράς και την προοπτική μεταπώλησης των ακινήτων στη Θεσσαλονίκη.
«Καλπάζουν» οι τιμές
Όσον αφορά στις τιμές, είναι δεδομένη η αύξηση που με βάση τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος ανήλθε σε διψήφιο ποσοστό για το τρίτο τρίμηνο του 2024 (οπότε υπάρχουν και τα επίσημα στοιχεία) σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023 φτάνοντας το +12,1% στη Θεσσαλονίκη.
Η Engel & Völkers επισημαίνει ότι όλο το προηγούμενο διάστημα παρατηρήθηκε πολύ συχνά το φαινόμενο, ιδιοκτήτες να έχουν κρατήσει κλειστά τα ακίνητά τους ώστε να τα διαθέσουν προς πώληση μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό, με την προοπτική της μεγαλύτερης ανόδου των τιμών.
Την αύξηση της ζήτησης στη συμπρωτεύουσα ενισχύει και το ενδιαφέρον από το εξωτερικό, κυρίως Βαλκάνιους και Ισραηλινούς, ενώ ένα «αγκάθι» για την αγορά αυτή την στιγμή είναι ότι έχει επιδεινωθεί περαιτέρω το θέμα της στάθμευσης των οχημάτων.
Συνεπώς, όπως αναφέρεται στην ανάλυση, τα αντίστοιχα ακίνητα που διαθέτουν ιδιωτικές θέσεις στάθμευσης αναμένεται να έχουν ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση και να αυξηθεί η τιμή τους ακόμη περισσότερο. «Κάτι τέτοιο όμως μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση για τα ακίνητα στην περιοχή του κέντρου της Θεσσαλονίκης, καθώς οι τιμές είναι ήδη υψηλές οπότε ο ενδιαφερόμενος αγοραστής θα προτιμήσει την αγορά ενός ακινήτου εκτός κέντρου, μιας και θα μπορεί να εξυπηρετηθεί με το μετρό», υπογραμμίζει η Engel & Völkers.