Και επισήμως εγκρίθηκε προ ολίγων ημερών η αναθεωρημένη Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, που αποτελεί ακόμα ένα ορόσημο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, συμβάλλοντας στην μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της ενεργειακής φτώχειας.
Η εν λόγω νομοθεσία καθορίζει το πλαίσιο που θα βοηθήσει τα κράτη μέλη να μειώσουν τις εκπομπές και τη χρήση ενέργειας σε κτίρια σε ολόκληρη την ΕΕ, από τα σπίτια και τους χώρους εργασίας έως τα σχολεία, τα νοσοκομεία και άλλα δημόσια κτίρια. Αυτή η μείωση θα συμβάλει στη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής των ανθρώπων.
Όπως είναι γνωστό, στην παρούσα φάση τα κτίρια φέρουν την ευθύνη για το 1/3 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, έως το 2030 όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να είναι κτίρια μηδενικών εκπομπών και έως το 2050 το κτιριακό απόθεμα της ΕΕ θα πρέπει να μετατραπεί σε κτιριακό απόθεμα μηδενικών εκπομπών.
Τι προβλέπει η νέα αναθεωρημένη Οδηγία
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κομισιόν, κάθε κράτος μέλος θα υιοθετήσει τη δική του εθνική πορεία για τη μείωση της μέσης χρήσης πρωτογενούς ενέργειας των οικιστικών κτιρίων κατά 16 % έως το 2030 και κατά 20-22 % έως το 2035. Για τα μη οικιστικά κτίρια, θα πρέπει να ανακαινίσουν το 16% των κτιρίων με τις χειρότερες επιδόσεις έως το 2030 και το 26% των κτιρίων με τις χειρότερες επιδόσεις έως το 2033.
Τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να εξαιρούν ορισμένες κατηγορίες οικιστικών και μη οικιστικών κτιρίων από τις υποχρεώσεις αυτές, συμπεριλαμβανομένων των ιστορικών κτιρίων ή των εξοχικών κατοικιών.
Στις προσπάθειές τους για ανακαίνιση, τα κράτη μέλη θα εφαρμόσουν μέτρα τεχνικής βοήθειας και οικονομικής υποστήριξης, με έμφαση στα ευάλωτα νοικοκυριά.
Παράλληλα, προβλέπεται σταδιακή κατάργηση της χρήσης ορυκτών καυσίμων στα κτίρια. Προκειμένου να απελευθερωθεί ο κτιριακός τομέας, τα εθνικά σχέδια ανακαίνισης κτιρίων θα περιλαμβάνουν έναν οδικό χάρτη με στόχο τη σταδιακή κατάργηση των λεβήτων ορυκτών καυσίμων έως το 2040. Οι νέοι κανόνες θα εξασφαλίσουν την εγκατάσταση κατάλληλων υποδομών ηλιακής ενέργειας σε νέα κτίρια, δημόσια κτίρια και υφιστάμενα μη οικιστικά υπό ανακαίνιση που απαιτούν την έκδοση άδειας.
Τέλος, οι υποδομές βιώσιμης κινητικότητας όπως σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και χώροι στάθμευσης για ποδήλατα συμπεριλαμβάνονται στην νέα σελίδα υποδομών που χαράσσει η Ευρώπη.