Πλώρη για τη νέα αποκλειστική της δραστηριότητα, αυτή του real estate, βάζει η ΓΑΙΑΟΣΕ αφού – μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον σιδηρόδρομο – θα εγκαταλείψει οριστικά το σιδηροδρομικό τροχαίο υλικό, δραστηριότητα που θα αποσχιστεί και η διαχείρισή της θα περάσει στη νέα εταιρία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας».
Μετά τη μεταφορά του τροχαίου υλικού, η εταιρεία θα δώσει έμφαση στην αξιοποίηση των ακινήτων της, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τους σταθμούς καθώς και τους εμπορικούς χώρους.
Στην κατεύθυνση αυτή επισπεύδεται η διαδικασία ελέγχου των ακινήτων ιδιοκτησίας και διαχείρισης της εταιρίας μέσω της δημιουργίας Ειδικού Μητρώου μηχανικών, στα μέλη του οποίου ανατίθενται καθήκοντα σχετικά με τον έλεγχο και την ωρίμανση των εν λόγω ακινήτων.
Η ρύθμιση συμπεριλήφθηκε ως τροπολογία στο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο και ορίζει ότι το συγκεκριμένο Μητρώο θα συνδεθεί και θα διαλειτουργεί με το πληροφοριακό σύστημα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ). Στο Μητρώο θα εγγράφονται, κατόπιν έκδοσης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ιδιώτες μηχανικοί που κατέχουν τα απαραίτητα προσόντα.
Στα μέλη που επιλέγονται από το Μητρώο θα ανατίθενται καθήκοντα για τον έλεγχο και την ωρίμανση των ακινήτων ιδιοκτησίας και διαχείρισης εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ και συγκεκριμένα:
· Η διενέργεια πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου των κτιρίων.
· Η υπαγωγή αυθαίρετων κατασκευών ή αλλαγών χρήσεων στις διατάξεις του ν. 4495/2017 για τακτοποίηση.
· Η σύνταξη και ενημέρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου ή αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης των σχετικών πιστοποιητικών.
· Η σύνταξη μελέτης προσβασιμότητας των ακινήτων.
· Η υποστήριξη της ΓΑΙΑΟΣΕ στην τοπογραφική αποτύπωση εκτάσεων στις οποίες διαπιστώνεται ότι υφίσταται ακούσια ή εκούσια καταπάτηση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του ΟΣΕ ή της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
· Οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την έκδοση προεγκρίσεων οικοδομικών αδειών, οικοδομικών αδειών, αδειών νομιμοποίησης, καθώς και τη λήψη βεβαιώσεων όρων δόμησης.
· Η υποστήριξη της εταιρίας εν γένει επί χωροταξικών και πολεοδομικών υποθέσεων που επηρεάζουν την κατάσταση των ακινήτων του χαρτοφυλακίου της.
· Η διενέργεια ηλεκτρομηχανολογικών ελέγχων ή εργασιών, που διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία των εγκαταστάσεων.
· Η έκδοση ενεργειακών πιστοποιητικών.
Προβλέπεται επίσης ότι με απόφαση του Υπουργού και Μεταφορών, κατόπιν εισήγησης του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΓΑΙΑΟΣΕ θα καθοριστούν ο χρόνος έναρξης λειτουργίας του Μητρώου, ο τρόπος κατάρτισης, οργάνωσης, λειτουργίας και τήρησης του, τα προσόντα των μηχανικών και η διαδικασία ένταξης τους στο Μητρώο και κάθε σχετικό θέμα.
Επίσης με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών θα καθοριστεί το ύψος, οι όροι, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις καταβολής της αμοιβής κάθε μέλους, στο οποίο θα ανατίθενται τα σχετικά καθήκοντα.
Αυξημένα έσοδα από 733 ενεργές μισθώσεις ακινήτων
Να σημειωθεί ότι βάσει των στοιχείων του Υπερταμείου, στο οποίο υπάγεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, η εταιρία πραγματοποιεί σήμερα τα υψηλότερα έσοδα από ιδρύσεώς της έχοντας ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ ανά έτος τα τελευταία τρία χρόνια.
Αυτή τη στιγμή έχει 733 ενεργές μισθώσεις και εμφανίζει αύξηση εσόδων κατά 12% από αυτές, ενώ βάσει της επικαιροποιημένης εκτίμησης του χαρτοφυλακίου της, διαθέτει 340 ακίνητα εύλογης αξίας 153 εκατ. ευρώ.
Στο τριετές πλάνο της περιλαμβάνεται η αξιοποίηση των τεσσάρων σιδηροδρομικών σταθμών Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Κατερίνης και Πλαταμώνα.
Στα στρατηγικά έργα της εταιρίας εντάσσεται το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο σε έκταση 588 στρεμμάτων.
Έχει υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΘΕΚ Α.Ε. με τη δεύτερη να βρίσκεται στη φάση της αδειοδότησης.
Η εκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών τοποθετείται το 2025.
Το ύψος της επένδυσης με το νέο masterplan ανέρχεται σε 250 εκατ. ευρώ, το εφάπαξ αρχικό τίμημα σε 20 εκατ. ευρώ και το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα σε 700.000 ευρώ συν 5% επί των ετήσιων εσόδων, ενώ εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει από 3.000 έως και 5.000 θέσεις εργασίας.
Αντίστοιχα το εμπορευματικό Κέντρο στο στρατόπεδο Γκόνου σε έκταση 672 στρεμμάτων βρίσκεται στην ολοκλήρωση της α΄ φάσης του διαγωνισμού.
Το ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε 120 – 200 εκατ. ευρώ και η συνολική ακαθάριστη αξία σε 300 εκατ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 3.200 θέσεις εργασίας.
Ολοταχώς η απόσχιση του τροχαίου υλικού
Στο φουλ δουλεύουν και οι μηχανές σε ό,τι αφορά την απόσχιση της δραστηριότητας διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού. Σύμφωνα με την ενημέρωση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας Παναγιώτη Μπαλωμένο, η ΓΑΙΑΟΣΕ από το 2017 οπότε και υπεγράφη η σύμβαση μίσθωσης τροχαίου υλικού αρχικά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μετέπειτα με τη Hellenic Train διαχειρίζεται τη μίσθωση 1.179 οχημάτων.
Επίσης διαχειρίζεται τη μίσθωση 6 οχημάτων σε άλλες εταιρίες και 2.600 λοιπών οχημάτων.
Για τα 2.600 λοιπά οχήματα έχει ήδη καταγράψει συγκεκριμένες δράσεις. Συγκεκριμένα προχωρά τρεις διαφορετικές διαδικασίες scraping, ένα πιλοτικό με 123 οχήματα, έναν διαγωνισμό για 696 οχήματα, ενώ αυτές τις μέρες κλιμάκια της εταιρίας μαζί με τεχνικό σύμβουλο αναγνωρίζουν νέα οχήματα για scrap σε όλη την Ελλάδα.
Στη συνέχεια η σχετική λίστα θα αποσταλεί στο Υπουργείο Υποδομών για να εκδοθεί ΦΕΚ, όπως έγινε και για τα προηγούμενα 696 οχήματα. Αυτή είναι μια άσκηση, την οποία ο νέος φορέας θα την παραλάβει έτοιμη, όπως ανέφερε ο κ. Μπαλωμένος.
Παράλληλα η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ξεκινήσει τη φύλαξη ορισμένων εκ των 2.600 οχημάτων προκειμένου να μη βανδαλίζονται.
Πριν τρεις μήνες ξεκίνησαν πιλοτικά σε έξι σημεία της Θεσσαλονίκης νυχτερινές περιπολίες, ενώ σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, επισημάνθηκε συγκεκριμένη έκταση στον σιδηροδρομικό σταθμό Δράμας για την οποία έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια εργασιών μικρής κλίμακας για την περίφραξη του χώρου ώστε να μετακινηθούν εκεί οχήματα από όλη την βόρειο Ελλάδα.
Αυτή τη στιγμή γίνεται καταγραφή του τροχαίου υλικού σε όλη την Ελλάδα και των ανταλλακτικών ETCS. Παράλληλα αυτήν την εβδομάδα γίνεται εισήγηση προς το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας για προμήθεια νέων ανταλλακτικών spare parts για το ETCS.
Δεύτερη εισήγηση θα αφορά τον διαγωνισμό τεχνικής αξιολόγησης για όλα τα οχήματα, τα οποία διαχειρίζεται η εταιρία, ώστε να ετοιμαστούν τα τεύχη και η διαδικασία να προχωρήσει από τον νέο φορέα.
Παράλληλα η ΓΑΙΑΟΣΕ παρακολουθεί τη συντήρηση του τροχαίου υλικού από την Hellenic Train, η οποία είναι ο αποκλειστικός υπεύθυνος για τη δραστηριότητα αυτή.
«Παραλαμβάνουμε τα στοιχεία για να αξιολογήσουμε», σημείωσε ο κ. Μπαλωμένος, ο οποίος ως προς την ανάταξη του ETCS on board, ανέφερε ότι για 64 από τα 115 οχήματα, η ΓΑΙΑΟΣΕ βρίσκεται στο μέσον του προγράμματος.
Προσέθεσε δε ότι «μέσα στο χρονοδιάγραμμα και με ανεξάρτητο τεχνικό σύμβουλο δομούμε τα τεύχη του διαγωνισμού για την προμήθεια ή την επισκευή του GSMR σε συνεργασία με τον ΟΣΕ».