Με την απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ να πλησιάζει, ένα κύμα ψηφιακής μετανάστευσης έχει ήδη ξεκινήσει.
Οι χρήστες της δημοφιλούς εφαρμογής αναζητούν νέα «σπίτια» στις διαδικτυακές πλατφόρμες, δημιουργώντας αναπάντεχα κύματα δημοτικότητας για εναλλακτικές εφαρμογές, πολλές από τις οποίες μέχρι πρότινος ήταν σχεδόν άγνωστες.
Η εφαρμογή RedNote (Xiaohongshu), γνωστή ως «μικρό κόκκινο βιβλίο», έχει αναδειχθεί ως η μεγαλύτερη νικήτρια αυτής της αναστάτωσης. Με την αισθητική και τη λειτουργικότητα του TikTok, αλλά και την κινεζική της ταυτότητα, η εφαρμογή κέρδισε γρήγορα τη θέση του νούμερο ένα στο Apple App Store, όπως αναμεταδίδει το CNBC.
Οι χρήστες, κυρίως δημιουργοί περιεχομένου από το TikTok, έχουν αρχίσει να μεταφέρουν την παρουσία τους στην πλατφόρμα, μοιράζοντας τις πρώτες τους εντυπώσεις και υποδεχόμενοι τους «πρόσφυγες του TikTok».
Ωστόσο, η γλώσσα της εφαρμογής –μεγάλο μέρος της διεπαφής παραμένει στα κινέζικα– είναι μια σημαντική πρόκληση για το διεθνές κοινό. Βίντεο που εξηγούν πώς να αλλάξει κανείς τη γλώσσα στα αγγλικά έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους… φυσικά, στο TikTok.
Το RedNote, με περισσότερους από 300 εκατομμύρια χρήστες στην Κίνα, λειτουργεί εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Στην εγχώρια αγορά του, αποτελεί αντίπαλο του Douyin (η κινεζική εκδοχή του TikTok) και του κολοσσού Alibaba, αλλά τώρα φαίνεται να κατακτά το παγκόσμιο κοινό.
Δεν είναι μόνο το RedNote που επωφελείται από την επικείμενη απαγόρευση. Άλλες εφαρμογές, όπως το Lemon8 (μια πλατφόρμα της ByteDance, της μητρικής του TikTok), ανεβαίνουν στις κατατάξεις των καταστημάτων εφαρμογών. Ωστόσο, το Lemon8 πιθανόν να αντιμετωπίσει την ίδια μοίρα με το TikTok, καθώς και αυτό συνδέεται άμεσα με κινεζικές τεχνολογικές εταιρείες.
Η εφαρμογή Flip, με την καινοτόμο της προσέγγιση που συνδυάζει το social media με το e-commerce, αλλά και η ReelShort, που θυμίζει streaming πλατφόρμα, είναι επίσης στις κορυφαίες θέσεις. Παρόλο που το περιεχόμενο του ReelShort διαφέρει, η προσέγγιση μικρών βίντεο που προσελκύουν την προσοχή παραμένει κοινός παρονομαστής.
Η ξαφνική επιτυχία αυτών των εφαρμογών τονίζει δύο πράγματα:
Ενώ η απαγόρευση μπορεί να μειώσει την άμεση επιρροή του TikTok, δεν φαίνεται να εξαλείφει την κινεζική παρουσία στον χώρο των social media. Οι χρήστες συνεχίζουν να μεταπηδούν σε παρόμοιες πλατφόρμες, διατηρώντας την κουλτούρα των μικρών βίντεο ζωντανή.
Η τάση αυτή είναι πιθανό να δημιουργήσει έναν πιο κατακερματισμένο ψηφιακό κόσμο, με πολλές μικρές πλατφόρμες να ανταγωνίζονται για την προσοχή των χρηστών.
Ενώ οι «μετανάστες» του TikTok πειραματίζονται, το ερώτημα παραμένει:
Ποια από αυτές τις εφαρμογές θα αντέξει στον χρόνο και θα γίνει το νέο φαινόμενο;