Η ΕΕ ανακοίνωσε πως η ιστοσελίδα κρατήσεων ξενοδοχείων Booking.com, βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές (DMA), ορίζεται ως gatekeeper (φύλακας), και ως εκ τούτου υπόκειται σε αυστηρούς κανόνες.
Παράλληλα δήλωσε πως ξεκίνησε σχετική έρευνα και στο δίκτυο κοινωνικών μέσων Χ, ενώ διευκρίνισε πως οι διαδικτυακές διαφημιστικές υπηρεσίες X Ads και TikTok Ads δεν πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις.
Η Επιτροπή είχε αναφέρει από τον περασμένο Μάρτιο ότι το X του Elon Musk, ο ιδιοκτήτης του TikTok ByteDance και η Booking.com ενδέχεται να πληρούν τα κριτήρια της ΕΕ που τους υποβάλλουν σε αυστηρούς τεχνολογικούς κανόνες ως λεγόμενοι gatekeepers.
Η ByteDance χαρακτηρίστηκε ως gatekeeper τον Ιούλιο του περασμένου έτους, αλλά η TikTok το αμφισβήτησε αυτό στο δεύτερο ανώτατο δικαστήριο της Ευρώπης.
Τι προβλέπει ο νόμος
Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές είναι ένας από τους αυστηρότερους κανονισμούς που στοχεύει στην κυριαρχία των τεχνολογικών κολοσσών στην αγορά, επιβάλλοντας συγκεκριμένες υποχρεώσεις για τη μετριοπάθεια του περιεχομένου, τη δυνατότητα θεμιτού ανταγωνισμού και τη διευκόλυνση της εναλλαγής μεταξύ υπηρεσιών από τους καταναλωτές.
Ορίζει ως gatekeepers τις εταιρείες με περισσότερους από 45 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες και κεφαλαιοποίηση 75 δισεκατομμυρίων ευρώ (81 δισεκατομμύρια δολάρια).
Η συμμόρφωση
Μετά τον ορισμό της ως gatekeeper, η Booking.com έχει πλέον έξι μήνες στη διάθεσή της για να υποβάλει λεπτομερή έκθεση συμμόρφωσης, ανέφερε η Επιτροπή.
Ωστόσο, ορισμένοι κανόνες εφαρμόζονται με άμεση ισχύ, ιδίως η υποχρέωση ενημέρωσης της Επιτροπής για κάθε σχεδιαζόμενη συγκέντρωση στον ψηφιακό τομέα.
Ποια τα πρόστιμα
Εάν ένας gatekeeper δεν συμμορφώνεται, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμα έως και 10% του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της εταιρείας, τα οποία μπορούν να φτάσουν έως και 20% σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων παραβάσεων. Μπορεί επίσης να επιβάλει περιορισμούς στη δραστηριότητα εξαγοράς.
Η Alphabet, η Amazon, η Apple, η Meta και η Microsoft ορίστηκαν gatekeepers πέρυσι
Από τις 7 Μαρτίου, πρέπει να καταστήσουν τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων τους διαλειτουργικές με τους ανταγωνιστές και να αφήσουν τους χρήστες να αποφασίσουν ποιες εφαρμογές θα προεγκαταστήσουν στις συσκευές τους.
Δεν επιτρέπεται επίσης να ευνοούν τις δικές τους υπηρεσίες έναντι των ανταγωνιστών ή να εμποδίζουν τους χρήστες να αφαιρούν προεγκατεστημένο λογισμικό ή εφαρμογές.