Γνωρίζατε ότι ο τουρισμός αντιστοιχεί στο 10% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο; Σύμφωνα με τη Statista, τα έσοδα από την αγορά ταξιδιών και τουρισμού στην ΕΕ-27 αναμένεται να φτάσουν τα 220,1 δισεκατομμύρια δολάρια (210,3 δισ. ευρώ) το 2025.
Η ανάκαμψη του κλάδου μετά την πανδημία έχει οδηγήσει σε σημαντική άνοδο τα τελευταία χρόνια. Ο Glenn Fogel, CEO της Booking.com, σχολιάζει:
«Έχουμε δει μια απίστευτη επιθυμία για ταξίδια. Μπορεί κανείς να το διαπιστώσει ξεκάθαρα: μόλις άνοιγε ξανά μια χώρα, οι άνθρωποι έσπευδαν να ταξιδέψουν. Έτσι, τα πρώτα χρόνια μετά την Covid, σημειώθηκε τεράστια αύξηση. Και αυτή η επιθυμία για ταξίδια δεν σταματά ποτέ.»
Ωστόσο, θέτει το ερώτημα:
«Θα συνεχιστεί αυτή η τάση; Οι τιμές είναι υψηλές, και υπάρχει ανησυχία για πιθανή ύφεση. Θα έχουν οι άνθρωποι τα χρήματα για να ταξιδεύουν;»
Στο πλαίσιο της εκπομπής The Big Question, ο Glenn Fogel συζήτησε με την Angela Barnes τις προκλήσεις που διαμορφώνουν τον κλάδο, από τη βιώσιμη ανάπτυξη και την υπερτουρισμό μέχρι τις πιο προωθημένες τεχνολογικές τάσεις του μέλλοντος.
Καθώς η βιωσιμότητα αποκτά μεγαλύτερη σημασία στον ταξιδιωτικό κλάδο, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να διατηρήσουν τα κέρδη τους, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν πιο βιώσιμες επιλογές στους καταναλωτές.
Ο Fogel τονίζει:
«Η βιωσιμότητα είναι κρίσιμη για το μέλλον της βιομηχανίας μας. Η αποστολή μας είναι να κάνουμε τον κόσμο πιο εύκολα προσβάσιμο για όλους. Αν όμως ο κόσμος δεν αξίζει πλέον να τον ανακαλύψει κανείς, τότε αυτό θα είναι καταστροφικό για τα ταξίδια.»
Ταχύτατα μεταβαλλόμενοι και συχνά αντικρουόμενοι κανονισμοί δημιουργούν πρόσθετα εμπόδια στην κερδοφορία των επιχειρήσεων. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η Booking.com, καλούνται να συμμορφωθούν με κανονισμούς όπως ο Digital Markets Act (DMA), οι οποίοι αυξάνουν το λειτουργικό κόστος και καθιστούν πιο περίπλοκες τις διαδικασίες.
Αντίθετα, διεθνείς κολοσσοί όπως η Google έχουν πολύ μεγαλύτερη ικανότητα να προσαρμόζονται στις ρυθμιστικές αλλαγές, ενώ πολλές μη ευρωπαϊκές ταξιδιωτικές εταιρείες, αντίστοιχου μεγέθους με την Booking.com, δεν υποχρεούνται να ακολουθούν αυτούς τους κανονισμούς.
Ο Fogel σχολιάζει σχετικά:
«Οι μη ευρωπαϊκές ανταγωνιστικές εταιρείες δεν απασχολούν τους μηχανικούς τους για να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς. Αντιθέτως, αυτοί αναπτύσσουν καλύτερες υπηρεσίες για τους καταναλωτές τους.
Οπότε, αναρωτιέμαι: γιατί θεσπίσαμε τέτοιους κανόνες που δυσκολεύουν τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν σε παγκόσμιο επίπεδο;»
Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, όπως ο AI ταξιδιωτικός σύμβουλος της Booking.com, βοηθούν τους ταξιδιώτες να δημιουργούν εξατομικευμένα προγράμματα ταξιδιών, προσφέροντας παράλληλα πιο αποδοτική εξυπηρέτηση πελατών.
Ο Fogel επισημαίνει:
«Το μέλλον ανήκει στην agentic AI – δηλαδή σε ένα σύστημα όπου ο υπολογιστής κάνει τη δουλειά για εσάς. Αντί να πληκτρολογείτε πληροφορίες σε ένα πρόγραμμα περιήγησης ή μια εφαρμογή, η τεχνητή νοημοσύνη θα οργανώνει και θα προγραμματίζει τα ταξίδια σας αυτόματα.»
Αυτό σημαίνει ότι τόσο οι ταξιδιώτες όσο και οι προμηθευτές υπηρεσιών θα μπορούν να αλληλεπιδρούν μέσω δικών τους AI agents, δημιουργώντας ένα πλήρως αυτοματοποιημένο ταξιδιωτικό οικοσύστημα.
Ωστόσο, η τεχνολογική αυτή πρόοδος αναμένεται να οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας, ιδιαίτερα στον τομέα της εξυπηρέτησης πελατών.
Όσον αφορά το μέλλον των μετακινήσεων, ο Fogel δηλώνει:
«Το πραγματικά συναρπαστικό δεν είναι το υπερηχητικό ταξίδι, αλλά το υποτροχιακό (hypersonic). Φανταστείτε να πετάτε στο όριο του διαστήματος και να κάνετε ένα ταξίδι από το Λονδίνο στην Αυστραλία σε ελάχιστο χρόνο.»
Ωστόσο, τονίζει ότι αυτή η τεχνολογία δεν αναμένεται να υλοποιηθεί την επόμενη δεκαετία, ενώ η Booking.com δεν έχει επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα. Αν όμως κάποια στιγμή γίνουν διαθέσιμα εισιτήρια για τέτοια ταξίδια, η εταιρεία θα τα ενσωματώσει στην πλατφόρμα της.
Όσο για τα ιδιωτικά τζετ, ξεκαθαρίζει:
«Δεν παρέχουμε υπηρεσίες πολυτελών ιδιωτικών αεροπορικών ταξιδιών και δεν σκοπεύουμε να το κάνουμε. Είναι μια πολύ μικρή αγορά και δεν είναι βιώσιμη.»