MENU

Λιγότεροι εργαζόμενοι, περισσότερα… ρομπότ — Η νέα εποχή της λιανικής στο Ηνωμένο Βασίλειο

Η αυτοματοποίηση βελτιώνει την εμπειρία του καταναλωτή και μειώνει τα κόστη των επιχειρήσεων

Ηλεκτρονικές ετικέτες ραφιών, μηχανήματα επιστροφής προϊόντων, ρομπότ που συσκευάζουν σακούλες και ακόμα περισσότερα ταμεία αυτοεξυπηρέτησης (self-service) – αυτές είναι μερικές από τις τεχνολογίες που υιοθετούν οι λιανέμποροι στο Ηνωμένο Βασίλειο, προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν το αυξανόμενο κόστος εργασίας.

Οι επενδύσεις στην αυτοματοποίηση αποτέλεσαν σταθερό μοτίβο στις πρόσφατες ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων από μεγάλες αλυσίδες, καθώς αυτές αντιμετωπίζουν αυξήσεις στους μισθούς λόγω της ανόδου του εθνικού κατώτατου μισθού και των εισφορών εργοδοτών στην εθνική ασφάλιση (NICs) από τον Απρίλιο, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει η βρετανική εφημερίδα Guardian.

Οι επενδύσεις αυτές ενδέχεται να βελτιώσουν την παραγωγικότητα – έναν απ’τους βασικούς στόχους της κυβέρνησης – σε έναν κλάδο που, παραδοσιακά, βασιζόταν σε φθηνή εργασία. Την ίδια στιγμή όμως, αυτές οι αλλαγές, έρχονται ν’ αντικαταστήσουν θέσεις εργασίας που δεν απαιτούν προϋπηρεσία (entry-level), μειώνοντας τις ευκαιρίες εργασίας σε έναν κλάδο που μέχρι τώρα αποτελούσε τον μεγαλύτερο εργοδότη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Όταν η British Retail Consortium ρώτησε τους οικονομικούς διευθυντές κορυφαίων αλυσίδων πώς σκοπεύουν να ανταποκριθούν στις αυξήσεις των εργοδοτικών εισφορών NICs, σχεδόν το ένα τρίτο απάντησε ότι θα χρησιμοποιήσει περισσότερη αυτοματοποίηση.

Ωστόσο, η αυτοματοποίηση κατάχθηκε χαμηλότερα από τη στρατηγική αύξησης τιμών, τη μείωση θέσεων εργασίας στα κεντρικά γραφεία και τον περιορισμό των ωρών εργασίας.

Τι καινοτομίες εξετάζουν και ποιες θέσεις εργασίας επηρεάζονται;

Ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών ραφιών
Ήδη διαδεδομένες σε άλλες χώρες, οι ηλεκτρονικές ετικέτες ραφιών αναμένεται να εμφανιστούν μαζικά στους βρετανικούς εμπορικούς δρόμους το 2025. Ένας επικεφαλής του κλάδου δήλωσε στην Guardian ότι η αύξηση του κόστους εργασίας λόγω NICs έκανε την υιοθέτηση της τεχνολογίας αυτής οικονομικά βιώσιμη.

Οι τιμές μπορούν να αλλάζουν με το πάτημα ενός κουμπιού, μειώνοντας τις ώρες εργασίας που δαπανώνται για την αλλαγή εκατοντάδων χάρτινων ετικετών. Η Currys σκοπεύει να εγκαταστήσει ηλεκτρονικές τιμές σε 100 από τα 300 καταστήματά της στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι το τέλος του έτους, ενώ οι Sainsbury’s και Co-op επίσης δοκιμάζουν αυτήν την τεχνολογία.

Ταμεία αυτοεξυπηρέτησης
Τα ταμεία αυτοεξυπηρέτησης έχουν γίνει συνηθισμένα στα σούπερ μάρκετ, αλλά φέτος αναμένεται να επεκταθούν και σε καταστήματα μόδας και ειδών σπιτιού.

Η Primark διαθέτει τέτοια ταμεία σε 41 καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, με σχέδια επέκτασης σε άλλα πέντε αυτήν την άνοιξη, ενώ η Next τα δοκιμάζει σε ένα κατάστημα.

Η Uniqlo και η ιδιοκτήτρια της Zara, Inditex, πρωτοπορούν με τεχνολογία που επιτρέπει τη χρέωση ολόκληρου του καλαθιού προϊόντων χωρίς σάρωση από τον πελάτη, χρησιμοποιώντας ραδιοσυχνότητες. Η Marks & Spencer εξετάζει παρόμοια τεχνολογία για μη τρόφιμα προϊόντα.

Σούπερ μάρκετ, όπως το Co-op, δοκιμάζουν υβριδικά ταμεία που λειτουργούν είτε με αυτοεξυπηρέτηση είτε με προσωπικό, ενώ μεγάλες εταιρείες προσθέτουν αυτοεξυπηρετούμενα ταμεία κατάλληλα για ολόκληρα καρότσια.

Τα συστήματα αυτοματοποιημένης σάρωσης, όπως το SmartShop της Sainsbury’s ή το Scan as you Shop της Tesco, όπου ο πελάτης χρεώνει τα προϊόντα καθώς ψωνίζει μέσω συσκευών ή εφαρμογών, βρίσκονται επίσης σε άνοδο.

Αυτόματα μηχανήματα επιστροφής
Μηχανήματα που δέχονται επιστροφές προϊόντων με τη σάρωση ενός QR κωδικού εμφανίζονται όλο και περισσότερο, με την John Lewis να τα δοκιμάζει σε τρία καταστήματα Waitrose.

Αυτοματισμοί στις αποθήκες και ρομπότ
Οι λιανέμποροι εδώ και χρόνια υιοθετούν σταδιακά την αυτοματοποίηση στις αποθήκες, αλλά το αυξανόμενο κόστος εργασίας εντείνει αυτή την τάση. Ρομπότ μεταφέρουν προϊόντα στις αποθήκες εταιρειών όπως η Amazon και η John Lewis, ενώ η Ocado βασίζεται εξ ολοκλήρου σε αυτοματοποιημένες αποθήκες.

Τεχνητή νοημοσύνη
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση κενών ραφιών, την ανάλυση δεδομένων, τη μείωση της σπατάλης και τη βελτίωση της εξυπηρέτησης. Σούπερ μάρκετ, όπως τα Sainsbury’s και Waitrose, έχουν αναπτύξει εργαλεία AI για πρόβλεψη αποθεμάτων και προγραμματισμό εργασίας.

Σχετικά Άρθρα