H πολυαναμενόμενη εκκαθάριση της Google από τα ενοχλητικά cookies έχει ξεκινήσει, αλλάζοντας τα δεδομένα μια αγορά που αγγίζει τα 600 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Η εταιρεία τα απενεργοποίησε πιλοτικά για το 1% των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το πρόγραμμα περιήγησης Chrome, που αντιστοιχεί σε περίπου 30 εκατομμύρια, και σχεδιάζει να τα καταργήσει σταδιακά έως το τέλος του 2024 για το σύνολο των χρηστών του.
Τα cookies είναι μια μέθοδος παρακολούθησης της συμπεριφοράς των χρηστών στο διαδίκτυο που χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες, ώστε οι διαφημιστές να μπορούν να τους στοχεύουν με σχετικές διαφημίσεις.
Ανησυχίες για το ψηφιακό απόρρητο
Καθώς όμως οι ανησυχίες για το ψηφιακό απόρρητο έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, τα cookies έχουν γίνει ένας αμφιλεγόμενος μηχανισμός που τώρα καταργείται σταδιακά προς όφελος νέων συστημάτων με επίκεντρο το απόρρητο. Οι αλλαγές δεν επηρεάζουν τα είδη των cookies που χρησιμοποιούν οι ιστότοποι για την αποθήκευση βασικών πληροφοριών, όπως τα στοιχεία σύνδεσης.
Αν και οι προσπάθειες της Google αφορούν για την ώρα μόνο ένα μέρος των χρηστών του Chrome, θα μπορούσαν τελικά να σημαίνουν ότι δισεκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου θα βλέπουν λιγότερες διαφημίσεις.
Το Chrome αντιπροσωπεύει το 65% της διαδικτυακής κίνησης παγκοσμίως, γεγονός που τον καθιστά τρεις φορές πιο δημοφιλή από τον Safari της Apple, το επόμενο πιο διαδεδομένο πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο, σύμφωνα με στοιχεία της Statcounter.
Αντιδράσεις των διαφημιστικών εταιριών
Οι έμποροι, οι εταιρείες ψηφιακής διαφήμισης και οι εκδότες των ιστοσελίδων έχουν επιδοθεί σε έναν «αγώνα δρόμου» προκειμένου διασφαλίσουν ότι οι επιχειρήσεις τους θα μπορέσουν να αντέξουν μια τόσο μεγάλη αλλαγή.
Στα τέλη της περασμένης δεκαετίας, τα προγράμματα περιήγησης Firefox της Mozilla και Safari της Apple άρχισαν να βάζουν όρια στα cookies, καθώς είχαν αρχίσει να ξεπροβάλουν ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Η Google ακολούθησε το 2020 με σχέδια να τα αποκλείσει από τον Chrome, ωστόσο καθυστέρησε τη διαδικασία αρκετές φορές. Η εταιρία άρχισε να παρουσιάζει το πρώτο βήμα της νέας της λύσης παρακολούθησης, που ονομάζεται “Privacy Sandbox”, τον Ιούλιο του περασμένου έτους.