Ένα ιδιαίτερα πρωτοποριακό πείραμα διεξήγαγε το ντοκιμαντέρ του Channel 4 με τίτλο «Swiped: The School That Banned Smartphones». Το συγκεκριμένο πείραμα πήρε τα κινητά από τα χέρια κάποιων ανηλίκων για 21 ημέρες και κατέγραψε την άμεση αλλαγή στη διάθεσή τους, αλλά και τα αποτελέσματα με το πέρας του πειράματος.
Το σύνδρομο στέρησης
Τα παιδιά ηλικίας περίπου 12 ετών τοποθέτησαν τα κινητά τους σε ένα κουτί για 21 ημέρες και οι επιδράσεις έγραψαν άμεσα στον ψυχισμό τους: «Μόλις έβαλα τη ζωή μου εκεί μέσα. Έχει χαθεί εντελώς» δήλωσε ο Χάρι, 11 ετών (!), ενώ παρομοίως απάντησε και ένα κορίτσι, το οποίο είπε: «Αυτή είναι η ζωή μου. Δεν θα έχω τίποτα να κάνω».
Σύμφωνα με τους The Times, κάποια παιδιά έφταναν σε σημείο να λαμβάνουν μέχρι και 2.000 μηνύματα WhatsApp ημερησίως, ενώ ο δρ. Ράνγκαν Τσάτερτζι δήλωσε στους Έμα και Ματ Γουίλις, που εμπνεύστηκαν το ντοκιμαντέρ, ότι οι έφηβοι που με προβληματική χρήση smartphone έχουν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν άγχος και 50% περισσότερες πιθανότητες να παλέψουν με κατάθλιψη.
Ταυτόχρονα και οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ, αναφέρουν ότι το διαδίκτυο και οι συσκευές τους «απορροφούν» και ενώ βρίσκονται στο ίδιο σαλόνι με τα παιδιά τους, τους χωρίζει μια… ψηφιακή απόσταση: «Υπάρχουν στιγμές που σίγουρα νιώθω ότι έχω χάσει τα παιδιά μου», παραδέχθηκε η Έμα, ενώ ο Ματ είπε, ότι δεν είναι λίγες οι στιγμές που κάθεται μαζί με τα παιδιά του και όλοι είναι αφοσιωμένοι στην οθόνη τους, με τον ίδιο να χάνει επαφή… ταξιδεύοντας μέσω του σκρολ.
Η Ρέιτσελ Μπρέινιφ, αναπληρώτρια διευθύντρια στο σχολείο Στάνγουεϊ, δήλωσε: «Όλοι στο Στάνγουεϊ είναι εξαιρετικά περήφανοι για όλους τους μαθητές, το προσωπικό και τις οικογένειες που συμμετείχαν στα γυρίσματα του ”Swiped: The School that Banned Smartphones”».
«Η σκληρή δουλειά, η επιμονή και η αφοσίωσή τους στο πείραμα λάμπει και ο αντίκτυπος που είχε στη ζωή τους είναι ξεκάθαρος», πρόσθεσε.
Τα αποτελέσματα
Ο εκπαιδευτικός Μάριος Μάζαρης δημοσίευσε στο instagram βίντεο από το πείραμα με στιγμιότυπα με τις σκέψεις παιδιών, γονέων και εκπαιδευτικών, βάζοντας ελληνικούς υπότιτλους.
Τα παιδιά που συμμετείχαν, σύμφωνα με τους The Times, είχαν καλύτερο ύπνο, ασφαλώς καλύτερη συγκέντρωση στη μελέτη τους, ενώ ένιωθαν πιο ελεύθερα, χωρίς την «υποχρέωση» να μην χάσουν καμία από τις ειδοποιήσεις που δέχονται.
«Είμαι πιο δραστήρια από ό,τι συνήθως, παίζω πολλά επιτραπέζια, βγαίνω έξω, περνάω ωραία», αναφέρει μια μαθήτρια, ενώ ένα αγόρι ίδια περίπου ηλικίας λέει: «Όταν γυρίζω σπίτι, περνάω περισσότερο χρόνο με τους γονείς μου και μου φαίνεται περίεργο ακόμα και το να κοιτάξω το κινητό πλέον».
Πώς αντιμετωπίζεται η συγκεκριμένη μάστιγα ανά τον κόσμο
Το ντοκιμαντέρ έρχεται την ώρα που όλο και πιο πολλές κυβερνήσεις παγκοσμίως επιχειρούν να βάλουν «φρένο» στην υπερβολική χρήση των social media από παιδιά, ενώ μεγάλο σοκ προκάλεσε στους παρουσιαστές του ντοκιμαντέρ η περιγραφή μιας μητέρας, πώς ο 11χρονος γιος της κρεμάστηκε αφού είδε ένα βίντεο στο YouTube και από το οποίο απέκτησε αυτοκτονικές τάσεις.
Στην Αυστραλία το κοινοβούλιο ενέκρινε νόμο για την απαγόρευση στα άτομα κάτω τον 16 ετών να έχουν λογαριασμό σε ορισμένες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Στη χώρα μας, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές, απαγορεύεται η χρήση κινητών στα σχολεία. Το μέτρο έχει εφαρμοστεί στην Ισπανία και την Πορτογαλία, αλλά και με κάποια παραλλαγή στη Γαλλία και τη Φινλανδία.
Η σημερινή (17/12) σύσκεψη στο Μαξίμου για το συγκεκριμένο ζήτημα, είναι ευχή όλων να έχει άμεσα και δραστικά αποτελέσματα.