Η Σουηδία κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές της, φτάνοντας το 33,7% το 2023, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, τα οποία δείχνουν επίσης μια σταδιακή βελτίωση σε ολόκληρη την ΕΕ.
Αυτό την καθιστά την μόνη χώρα που έχει ήδη επιτύχει τον στόχο της ΕΕ για το 29% ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές έως το 2030, σύμφωνα με το Euronews.
Η Σκανδιναβική χώρα ηγείται της προσπάθειας με γρήγορη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ακτιβιστές, υπάρχει ένα «αγκάθι», καθώς οι περισσότερες από τις επιδόσεις αυτή τη στιγμή βασίζονται στα βιοκαύσιμα – μια αμφιλεγόμενη πηγή ενέργειας.
Το 2023, το ποσοστό της ανανεώσιμης ενέργειας στις μεταφορές στην ΕΕ έφτασε το 10,8%, σύμφωνα με την Eurostat, καταγράφοντας αύξηση 1,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Για να επιτευχθεί ο στόχος του 2030, απαιτείται σημαντική επιτάχυνση. Συγκεκριμένα, μια μέση ετήσια αύξηση 2,6% μεταξύ 2024 και 2030.
Ωστόσο, οι δημοσιευμένοι αριθμοί για το 2023 είναι μάλλον υπερβολικοί, προειδοποιεί η ομάδα ακτιβιστών Transport & Environment (T&E). Στην πραγματικότητα, το ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην μεταφορά ενδέχεται να είναι χαμηλότερο και κοντά στο 8%, αν αφαιρεθούν οι μηχανισμοί πολλαπλασιασμού που προάγουν συγκεκριμένους τύπους καυσίμων.
Καθώς ο τομέας της ενέργειας στην Ευρώπη υφίσταται μια «βαθιά μεταμόρφωση», οι μεταφορές ωφελούνται από μεγαλύτερη προσφορά ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτή η «πράσινη» πηγή ενέργειας αυξήθηκε κατά 50% το 2023, χάρη στην αυξημένη συμμετοχή των ανανεώσιμων στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά (45% το 2023) και την ενισχυμένη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
«Αυτό είναι ένα καλό νέο», λέει ο αναλυτής δεδομένων του T&E, Simon Suzan, στο Euronews Green. «Και τα πιο πρόσφατα δεδομένα για το 2024 και το 2025 αναμένονται να δείξουν ακόμη καλύτερα αποτελέσματα».
Ωστόσο, η ομάδα ακτιβιστών προειδοποιεί ότι οι περισσότεροι από τους «ανανεώσιμους» πόρους που αναφέρονται στα νέα δεδομένα της Eurostat αφορούν τα βιοκαύσιμα – υγρά ή αέρια όπως το βιοντίζελ και το βιοαιθανόλ, τα οποία παράγονται από βιομάζα.
Παρόλο που τα βιοκαύσιμα από καλλιέργειες παρέμειναν σταθερά το 2023 λόγω του ευρωπαϊκού ορίου σε αυτόν τον ιδιαίτερα επιβλαβή τύπο βιοκαυσίμου, τα νέα είδη προχωρημένων και αποβλήτων βιοκαυσίμων αυξάνονται.
Απορρίμματα όπως χρησιμοποιημένο τηγανέλαιο, ζωικά λίπη και υπολείμματα φοινικέλαιου – κυρίως εισαγόμενα από την Ασία – περιλαμβάνονται σε αυτήν την κατηγορία.
Αυτά τα υλικά αντιπροσωπεύουν πλέον το 40% των βιοκαυσίμων που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές της ΕΕ, σύμφωνα με το T&E, και αποτελούν πάνω από το 50% του ποσοστού των ανανεώσιμων καυσίμων που αναφέρθηκε, όταν υπολογίζεται και η διπλή καταμέτρηση.
Όλο και περισσότεροι Σουηδοί χρησιμοποιούν ηλεκτρικά οχήματα, γεγονός που βοήθησε τη χώρα να ανέβει στην κορυφή των κατατάξεων για τις πράσινες μεταφορές.
Όμως, η Σουηδία έφτασε εκεί χρησιμοποιώντας κυρίως προχωρημένα και απορριπτόμενα βιοκαύσιμα, σημειώνει το T&E. Ιδιαίτερα, η χώρα έχει γίνει όλο και πιο εξαρτημένη από βιοκαύσιμα ζωικών λιπών.
Αυτά τα απόβλητα σώματα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, με βάση τον κίνδυνο μετάδοσης ασθενειών. Οι κατηγορίες 1 και 2 έχουν περιορισμένη χρήση για θέρμανση, ενώ τα απόβλητα κατηγορίας 3, που θεωρούνται ασφαλέστερα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διάφορους σκοπούς, όπως τροφή για κατοικίδια και χημικά.
Το πρόβλημα είναι ότι καταναλώνοντας αυτά τα περιορισμένα ζωικά λίπη, το σουηδικό σύστημα μεταφορών ενδέχεται να ωθεί άλλες βιομηχανίες προς λιγότερο βιώσιμα υλικά, όπως το φοινικέλαιο.
Στην κατάταξη της Eurostat, η Φινλανδία κατέχει τη δεύτερη θέση, με 20,7% ανανεώσιμων πηγών στις μεταφορές της, ακολουθούμενη από την Ολλανδία (13,4%) και την Αυστρία (13,2%).
Η Eurostat καταγράφει επίσης τις χώρες με τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην ενέργεια μεταφορών από ανανεώσιμες πηγές, με τη Σουηδία να ηγείται και πάλι με αύξηση 4,9% το 2023. Αυστρία και Πορτογαλία ακολούθησαν, καταγράφοντας αύξηση 2,5 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2022.
Ωστόσο, η ομάδα T&E σημειώνει ότι η πλειοψηφία της αύξησης αυτής οφείλεται επίσης στα προχωρημένα και απορρίμματα βιοκαύσιμα.
Παρ’ όλα αυτά, αξίζουν συγχαρητήρια στη Σουηδία, τη Γερμανία και την Ολλανδία, οι οποίες αποτέλεσαν περισσότερα από το 50% της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιήθηκε στις ευρωπαϊκές οδικές μεταφορές το 2023.
Βέλγιο, Λουξεμβούργο και Πορτογαλία κατέγραψαν μερικές από τις μεγαλύτερες σχετικές αυξήσεις στην ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια από οδικά οχήματα την ίδια χρονιά.
Οι ακτιβιστές για τη βιώσιμη μεταφορά θέλουν να δουν περαιτέρω ανάπτυξη προς αυτήν την κατεύθυνση.
«Η μεγαλύτερη πρόοδος προς τον στόχο του 29% ανανεώσιμων πρέπει να έρθει μέσω της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας», λέει ο Suzan.
«Αυτό θα πρέπει να αυξάνεται γρήγορα λόγω της μεγαλύτερης χρήσης ανανεώσιμων πηγών όπως ο άνεμος και ο ήλιος στο ευρωπαϊκό δίκτυο και της ταχύτερης υιοθέτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, φορτηγών και βαν, που καθοδηγούνται από τα ευρωπαϊκά πρότυπα CO2 για τους δρόμους».