Η Πορτογαλία εγκαινιάζει ένα νέο εθνικό σιδηροδρομικό πάσο με 20 ευρώ το μήνα το οποίο χαρακτηρίζει ως «επένδυση στο περιβάλλον»
Αυτή η μηνιαία εθνική κάρτα τρένου είναι σημαντικά πιο φθηνή από ορισμένα ισοδύναμα προγράμματα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Πορτογαλία λανσάρει ένα νέο μηνιαίο εισιτήριο τρένου 20 ευρώ με το όνομα Green Rail Pass. Ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό Luís Montenegro τον περασμένο Αύγουστο και θα επιτρέψει στους επιβάτες να ταξιδεύουν σχεδόν σε όλες τις αστικές, περιφερειακές, διαπεριφερειακές και υπεραστικές υπηρεσίες που εκτελούνται από την κρατική σιδηροδρομική εταιρεία Comboios de Portugal (CP). Το πάσο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο της χώρας την περασμένη Παρασκευή 4 Οκτωβρίου.
Τα premium υψηλής ταχύτητας τρένα Alfa Pendular δεν θα περιλαμβάνονται στο εισιτήριο και δεν ισχύει για άλλα μέσα δημόσιας συγκοινωνίας, όπως το μετρό ή τα σιδηροδρομικά συστήματα.
Το νέο πάσο κοστίζει λιγότερο από το μισό της τιμής του προηγούμενου απεριόριστου μηνιαίου σιδηροδρομικού δελτίου ύψους 49 ευρώ που εισήχθη πέρυσι και καλύπτει όλα τα περιφερειακά τρένα. Είναι επίσης λιγότερο από το μισό της τιμής παρόμοιων ευρωπαϊκών εθνικών εισιτηρίων μεταφοράς, όπως το Deutschlandticket, το οποίο θα αυξηθεί από 49 ευρώ σε 58 ευρώ το 2025.
Δεν υποστηρίζουν όλοι το Green Rail Pass
Ωστόσο, δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι με την ιδέα πίσω από το νέο σιδηροδρομικό πάσο, με την Επιτροπή Εργαζομένων του CP να λέει ότι θα είναι μια οικονομική καταστροφή για την κρατική σιδηροδρομική εταιρεία που θα φέρει στην επιφάνεια την έλλειψη ικανότητας να ανταποκριθεί στην αύξηση της ζήτησης.
Το πάσο δεν θα ισχύει επίσης για αστικά τρένα στις μητροπολιτικές περιοχές της Λισαβόνας και του Πόρτο. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι ένα επιπλέον κόστος για τους επιβάτες που ήδη πληρώνουν για κάρτες διατροπικών μέσων μαζικής μεταφοράς σε αυτές τις περιοχές – 30 ευρώ για το Navegante Municipal στη Λισαβόνα ή 40 ευρώ για το Navegante Metropolitano στο Πόρτο.
«Μια επένδυση στο μέλλον»
Ο Πορτογάλος Πρωθυπουργός ανέφερε ότι η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου στην κατεύθυνση της πράσινης κινητικότητας για τη χώρα.
Δεν υπάρχουν ακόμη πολλές περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πότε ακριβώς θα είναι διαθέσιμο το πάσο ή ποιος θα μπορεί να το αγοράσει..
Προγραμματίστηκε προηγουμένως να ξεκινήσει πριν από τα τέλη Σεπτεμβρίου, η κυβέρνηση όμως τώρα ανακοίνωσε ότι θα εισαχθεί πριν από το τέλος του έτους μετά από διαπραγματεύσεις με την CP για να διασφαλιστεί η αποτελεσματική και ασφαλής εφαρμογή που εγγυάται την ποιότητα της υπηρεσίας.
Πού υπάρχουν απεριόριστες κάρτες τρένων
Η Γερμανία παρουσίασε το εισιτήριο Deutschland των 49 ευρώ τον Απρίλιο του περασμένου έτους, το οποίο επιτρέπει απεριόριστες σιδηροδρομικές μετακινήσεις με περιφερειακές υπηρεσίες σε όλο το δίκτυο της χώρας για ένα μήνα. Αυτό οδήγησε σε αύξηση των επιβατών των τρένων κατά τους δύο πρώτους μήνες μετά την εισαγωγή του.
Θεωρείται η «μεγαλύτερη μεταρρύθμιση των δημόσιων μεταφορών στη γερμανική ιστορία», ωστόσο έχουν τεθεί ερωτήματα σχετικά με τη μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα του πάσο και η τιμή του αναμένεται να αυξηθεί κατά 9 ευρώ από το επόμενο έτος.
Η Γαλλία κυκλοφόρησε φέτος το μηνιαίο France Pass, το οποίο, όμως, είναι διαθέσιμο μόνο σε Γάλλους κατοίκους ηλικίας 27 ετών και κάτω και δεν περιλαμβάνει τρένα υψηλής ταχύτητας TGV ή την περιοχή Ile-de-France.
Στην Αυστρία, το Klimaticket των 1.095 ευρώ γίνεται δεκτό σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε όλη τη χώρα για ένα χρόνο. Υπάρχουν μειωμένες τιμές για ταξιδιώτες κάτω των 25 ετών και άνω των 65 ετών