Η ζωή στην όμορφη φασαρία του Παρισιού, μιας από τις πιο θορυβώδεις πόλεις της Ευρώπης, έχει κόστος για την υγεία των κατοίκων της.
Περίπου το 80% των ανθρώπων στην περιοχή Ile-de-France επηρεάζονται τόσο από τα επίπεδα ηχητικής όσο και ατμοσφαιρικής ρύπανσης που υπερβαίνουν τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), σύμφωνα με κοινή ανάλυση των οργανώσεων Bruitparif και Airparif.
Όσοι ζουν στην «καρδιά» της πόλης βομβαρδίζονται από το θόρυβο – ο οποίος είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος επιβαρυντικός παράγοντας για τη δημόσια υγεία μετά την ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ευρώπη, προειδοποιεί ο ΠΟΥ.
Αποτελεί πηγή άγχους, διαταραχών του ύπνου, δυνητικό παράγοντα επιδείνωσης καρδιακών ασθενειών και άλλων παθήσεων, μείωσης των μαθησιακών ικανοτήτων, αλλά και άτυπο «πολλαπλασιαστή» των κοινωνικών ανισοτήτων, μιας και συνήθως πλήττει πληθυσμούς και περιοχές μη προνομιούχες.
Για την αντιμετώπιση της απειλής, οι αρχές επιδιώκουν να μειώσουν την ηχορύπανση σε ολόκληρη την πρωτεύουσα έως και κατά τέσσερα ντεσιμπέλ.
Οι αξιωματούχοι ξεκίνησαν δημόσια διαβούλευση την περασμένη εβδομάδα για να ανακαλύψουν τρόπους που θα συμβάλλουν στην άμβλυνση θορύβων των μεταφορών όσο και άλλους θορύβους της γειτονιάς.
Πώς περιορίζει το Παρίσι την ηχορύπανση
Οι προσπάθειες της δημοτικής αρχής συμβαδίζουν με την πράσινη ατζέντα της πόλης.
Τους τελευταίους μήνες και χρόνια, το δημοτικό συμβούλιο έχει αποκλείσει ορισμένες περιοχές (όπως οι όχθες του Σηκουάνα) από την κυκλοφορία, έχει επιβάλει κυρώσεις στα πιο ρυπογόνα οχήματα και έχει αναπτύξει εκατοντάδες χιλιόμετρα νέων ποδηλατοδρόμων.
Όλα αυτά έχουν ήδη συμβάλει στο να αμβλυνθεί ο θόρυβος της κυκλοφορίας. Ένα πρώτο σχέδιο φέρεται να πέτυχε μείωση του οδικού θορύβου κατά 20% (δύο ντεσιμπέλ) την περίοδο από το 2015 έως το 2020.
Πιο συγκεκριμένα μέτρα περιλαμβάνουν την εγκατάσταση ηχητικών ραντάρ σε ορισμένες συνοικίες για τον εντοπισμό και την επιβολή προστίμων στα πιο θορυβώδη οχήματα. Δοκιμάστηκε επίσης, προς ικανοποίηση των κατοίκων, ασφαλτόστρωση που μειώνει την ηχορύπανση στην οδό Rue de Courcelles.
Στο πλαίσιο αυτού του δεύτερου σχεδίου που εφαρμόζεται από το 2021 και θα ισχύσει έως το 2026, η πόλη στοχεύει σε μείωση μεταξύ ενός και τεσσάρων ντεσιμπέλ, όπου είναι δυνατόν.
«Μας ενδιαφέρει πολύ να μπορέσουμε να εγγυηθούμε τόσο τον δυναμισμό του Παρισιού, τον “ζωντανό” χαρακτήρα του και ταυτόχρονα αυτό το θεμελιώδες δικαίωμα που είναι το δικαίωμα στην ανάπαυση και τον ύπνο», δήλωσε ο πρώτος αντιδήμαρχος, κ. Emmanuel Grégoire, στη γαλλική εφημερίδα 20 Minutes.
Η δημόσια διαβούλευση, η οποία θα διαρκέσει έως τον Οκτώβριο, θα προσδιορίσει μέτρα μείωσης του θορύβου στο περιβάλλον (ή αλλιώς στις μεταφορές) και στη γειτονιά, όπως η νυχτερινή ζωή.
Αλλά η άφιξη των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων τον επόμενο μήνα αναμένεται να προκαλέσει νέα προβλήματα.
Ποιο είναι το υγειονομικό και κοινωνικό κόστος της ηχορύπανσης
Το κοινωνικό κόστος του θορύβου στην περιοχή Ile-de-France εκτιμάται σε 42,6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως από την Ademe (Γαλλική Υπηρεσία Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Ενέργειας).
Σε αυτό συνυπολογίζεται το πλήθος των ψυχικών και σωματικών επιπτώσεων στην υγεία που προκαλεί η ηχορύπανση, με τον διαταραγμένο ύπνο να συνδέεται με το άγχος, τη χειρότερη εργασιακή απόδοση και τα καρδιακά προβλήματα.
Σε ολόκληρη την ΕΕ, πάνω από το 30% των ανθρώπων εκτίθενται σε επίπεδα που υπερβαίνουν τα 55 ντεσιμπέλ τη νύχτα – τα οποία ο ΠΟΥ ορίζει ως το όριο για καρδιαγγειακές διαταραχές και υψηλή αρτηριακή πίεση.
Το νέο σχέδιο του Παρισιού στοχεύει στο να επωφεληθεί το 63% των κατοίκων από το νυχτερινό πρότυπο του ΠΟΥ, από 54% των πολιτών σήμερα.
Ο κ. Dan Lert, αντιδήμαρχος για την οικολογική μετάβαση, θα ηγηθεί της πρωτοβουλίας – φέρνοντας σε επαφή τοπικές επιτροπές, αρχές υγείας και ασφάλειας και τη δημοτική αστυνομία.