Ευρωπαίοι αξιωματούχοι διαπραγματεύονται τρόπους ώστε οι μεταφορές των εμπορευμάτων να γίνονται με τρόπους που να θυμίζουν το παρελθόν με στόχο να προστατευθεί το περιβάλλον. Για να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή, δεδομένου ότι αυτή την στιγμή οι μεταφορές προκαλούν περί το 25% των εκπομπών καυσαερίων, ίσως είναι η στιγμή για να γίνουν τα ποτάμια, οι υδάτινοι δρόμοι με τις φορτηγίδες να εκτελούν τις μεταφορές.
Συγκεκριμένα τα ποτάμια της Ε.Ε. φτάνουν συνολικά στα 37.000 χιλιόμετρα, και προς ώρας, βρίσκονται σε ποσοστό μικρότερο του 2% όπου μεταφέρουν φορτία. Σε αντίθεση, στο οδικό δίκτυο, οι μεταφορές καλύπτουν το 80% με περίπου 6,5 εκατ. φορτηγά να διασχίζουν τους δρόμους τους. Σχετικά με τους σιδηροδρόμους μόλις το 5% μεταφέρουν φορτία.
Στο ενδεχόμενο της πρότασης της Ε.Ε. να γίνουν οι ποταμοί τα νέα υδάτινα κανάλια μεταφοράς φορτίου, θα χρειαστεί να αναβαθμιστούν οι απηρχαιωμένες υποδομές των ποταμών και των λιμανιών.
Μόνο κατά ποσοστό 5% έχει αυξηθεί η κίνηση των φορτηγίδων στον Σηκουάνα την τελευταία δεκαετία. Η γαλλική κυβέρνηση προσπαθεί να επιταχύνει την αύξηση αυτής της κίνησης, αλλά «τα ποτάμια έμειναν επί χρόνια παραμελημένα», τονίζει ο κ. Μπαντάρ, καπετάνιος ποταμόπλοιων τρίτης γενιάς στην οικογένειά του.
Την ίδια ώρα η κλιματική επηρεάζει σημαντικά την λύση των ποταμών δεδομένης της ξηρασίας. Ειδικότερα στην περιοχή του Ρήνου τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί το ύψος των υδάτων, ενώ παρόμοιους κινδύνους αντιμετωπίζει και ο ποταμός Σηκουάνας.
Να τονιστεί ότι ο Ρήνος είναι ο πιο εμπορικός υδάτινος παλμός της Ευρώπης μέσω του οποίου διακινείται μεγάλος όγκος φορτίων. Ο Σηκουάνας, δεν βρίσκεται σε αυτή την κλίμακα, ωστόσο, με την λύση που προτείνεται, βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η μετατροπή του σε πειραματικό μηχανισμό της πράσινης μετάβασης.
Ο Στεφάν Ρεζόν, πρόεδρος της Haropa, σημαντικότερης εταιρείας διαχείρισης λιμένων στη Γαλλία, ανέφερε ότι: «Προετοιμάζουμε τη μετατροπή του Σηκουάνα ώστε να εξωθήσουμε τις επιχειρήσεις σε μια εκτεταμένη αλλαγή των υπηρεσιών τους σε logistics» Σε μια προσπάθεια μετατροπής με επενδύσεις που ξεπερνούν το 1 δις ευρώ. Ο «Βόσπορος» («Le Bosphore») είναι μία από τις 110 φορτηγίδες του στόλου της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφορικών ποταμόπλοιων της Γαλλίας.
Ακόμη, αυξάνεται η μερίδα των φορτηγίδων της Ευρώπης που καίει βιοκαύσιμα, μολονότι μεγάλο μέρος τους κινείται με ντίζελ. Μπαίνουν, άλλωστε, στην αγορά ηλεκτροκίνητα πλοία, ενώ βρίσκονται στο στάδιο της παραγωγής φορτηγίδες που θα καίνε υδρογόνο. Το σχέδιο συνδράμουν εταιρείες όπως η Ikea και νεοφυείς μεταφορικών ποταμόπλοιων, που προσφέρουν πράσινες μεταφορικές υπηρεσίες για να προσελκύσουν καταναλωτές. Κατορθώνουν, έτσι, να παρακάμψουν τους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανόνες, που έχουν θέσει πολλές ευρωπαϊκές πόλεις στα βαριά ρυπογόνα οχήματα.