Οι πολιτικοί έσπευσαν να πανηγυρίσουν για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 5,8% στη Γαλλία το 2023 σε σχέση με πέρυσι, αλλά οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ αμφισβήτησαν κατά πόσον η πρόοδος μπορεί να διατηρηθεί χωρίς πρόσθετα μέτρα πολιτικής.
«Είναι πρωτοφανές!» δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν στο X, καθώς μοιράστηκε τα στοιχεία της CITEPA, του φορέα που είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Γαλλίας.
Τα επίσημα στοιχεία της CITEPA δείχνουν ότι η Γαλλία μείωσε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 5,8% μεταξύ 2023 και 2022.
Εάν διατηρηθεί, αυτός ο ρυθμός μείωσης θα επιτρέψει στη Γαλλία να επιτύχει τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς στόχους απαλλαγής από τον άνθρακα, όπως αυτοί που καθορίζονται στη Συμφωνία του Παρισιού.
Η μείωση των εκπομπών του 2023 ακολουθεί τη μείωση κατά 2,7% το 2022. Μεταξύ του 2017 και του 2023, οι γαλλικές εκπομπές μειώθηκαν από 460 εκατομμύρια τόνους CO2 σε 370 εκατομμύρια τόνους, δηλαδή κατά 20% περίπου.
«Αυτό είναι το αποτέλεσμα της δράσης μας στη Γαλλία και στην Ευρώπη. Αποδίδει!» δήλωσε ο Γάλλος ευρωβουλευτής Πασκάλ Κανφέν, πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο X.
Ωστόσο, η αντίδραση των περιβαλλοντικών ΜΚΟ ήταν πιο συγκρατημένη.
«Λίγη μετριοπάθεια δεν βλάπτει», έγραψε στο Χ η Αννα Μπρινιόλ, διευθύντρια προγραμμάτων του Δικτύου Δράσης για το Κλίμα, προσθέτοντας ότι ενώ «η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη Γαλλία είναι καλή είδηση, είναι σημαντικό να αναλύσουμε τις αιτίες πριν συγχαρούμε τους εαυτούς μας».
Ένας συνδυασμός παραγόντων, λένε οι ΜΚΟ
Η μείωση το 2023 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον στόλο πυρηνικής ενέργειας της Γαλλίας, που σχεδόν ο μισός τέθηκε εκτός λειτουργίας το 2022, αναγκάζοντας τη χώρα να εισάγει και να αναζωογονεί ηλεκτρική ενέργεια από ορυκτά καύσιμα, εξήγησε η Μπρινιόλ.
Η βιομηχανία κατέγραψε μείωση των εκπομπών κατά 9% το 2023 – αλλά η Μπρινιόλ το απέδωσε αυτό κυρίως στην πτώση της οικονομικής δραστηριότητας και όχι σε διαρθρωτικές βελτιώσεις στον αντίκτυπο της βιομηχανίας στο κλίμα.
Δεν παρατηρείται σε όλους τους τομείς μεγάλη μείωση, διαρθρωτική ή μη. Οι εκπομπές των μεταφορών, για παράδειγμα, μειώνονται μόνο κατά 3%. Ακόμα χειρότερα, οι αεροπορικές μεταφορές κατέγραψαν αύξηση 16% στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Με άλλα λόγια, «αυτή η πορεία [των χαμηλότερων εκπομπών] θα είναι βιώσιμη μόνο εάν εφαρμοστούν πρόσθετα μέτρα», προειδοποίησε ο Μπρινιόλ.
Οι ευρωπαϊκοί στόχοι
Μέχρι το 2030, η Γαλλία θέλει να επιτύχει μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% (55% καθαρή) σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 – σύμφωνα με τις φιλοδοξίες της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Ένας ετήσιος ρυθμός μείωσης 5,8% θα επιτρέψει στη Γαλλία να επιτύχει αυτούς τους στόχους – αλλά μόνο αν γίνει διαρθρωτικός – δηλαδή αν η Γαλλία επιτυγχάνει παρόμοιες μειώσεις κάθε χρόνο.
Η Γερμανία μειώνει επίσης τις εκπομπές σε επίπεδα ρεκόρ, επιτυγχάνοντας μείωση 10,1% μεταξύ 2023 και 2022 και 46% από το 1990. Ωστόσο, τα συνολικά τρέχοντα σχέδια των 27 κρατών μελών θα τους επιτρέψουν να μειώσουν τις εκπομπές μόνο κατά 51% έως το 2030, υπολειπόμενα του στόχου του 55%.