Ούτε βήμα πίσω δεν πρόκειται να κάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τις πολιτικές της για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα, παρά τις πιέσεις που δέχεται από τον μεγαλύτερο πολιτικό όμιλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το Κέντρο-Δεξιό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP), για χαλάρωση των κανόνων.
Στον αντίποδα, η πίεση από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τις εθνικές κυβερνήσεις για να υποστηριχθεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που αντιμετωπίζει σοβαρότατες δυσκολίες, γίνεται όλο και πιο έντονη.
Τι προτείνει το EPP
Το κόμμα EPP, που αποτελεί τη μεγαλύτερη πολιτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα εκστρατεία, με σκοπό να αποδυναμώσει τους κανόνες για την κλιματική πολιτική, επισημαίνοντας την ανάγκη για υποστήριξη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως μεταδίδει το Reuters.
Σύμφωνα με προσχέδιο που διέρρευσε στη δημοσιότητα, το EPP ζητά την ανατροπή του κανονισμού που προβλέπει την πλήρη απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με εκπομπές CO₂ έως το 2035.
Οι απαιτήσεις περιλαμβάνουν την υποστήριξη των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που τρέχουν με βιοκαύσιμα και άλλα εναλλακτικά καύσιμα, καθώς και την παράταση της πώλησης υβριδικών οχημάτων.
Το EPP ζητά επίσης να αναθεωρηθεί η πολιτική αυτή το 2024, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις. Ο τομέας των αυτοκινήτων βρίσκεται σε κρίση, με χιλιάδες θέσεις εργασίας να κινδυνεύουν λόγω αδύναμης ζήτησης, έντονης ανταγωνιστικότητας από την Κίνα και πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων που είναι χαμηλότερες από τις προβλέψεις.
Ηχηρό «όχι» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Παρά την πίεση από το EPP και άλλους φορείς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και προσωπικά ο υπεύθυνος για την κλιματική πολιτική, Wopke Hoekstra, διαμηνύει ότι δεν εξετάζεται καμία αλλαγή στους κανόνες για το CO₂.
«Η απάντηση είναι όχι», δήλωσε ο Hoekstra, σε συνέντευξή του στο Reuters, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στη Βρυξέλλες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι οι κανόνες για τις εκπομπές CO₂ είναι αναγκαίοι για την επίτευξη των νομικά δεσμευτικών στόχων εκπομπών της ΕΕ και για την ενίσχυση της προβλεψιμότητας των επενδύσεων στην αγορά.
Η αυτοκινητοβιομηχανία σε κίνδυνο
Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), Luca de Meo, ανέφερε ότι η βιομηχανία κινδυνεύει να αντιμετωπίσει πρόστιμα ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ, λόγω της αδυναμίας εκπλήρωσης των στόχων για το 2025.
Αυτό το ποσό θα μπορούσε να αποστραγγίσει κεφάλαια από αναγκαίες επενδύσεις στον τομέα, όπως η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης και η στήριξη της ηλεκτροκίνησης.
Η ACEA προτείνει καθυστέρηση των στόχων για το 2025 μέχρι το 2027 ή αναθεώρηση της μεθόδου υπολογισμού της συμμόρφωσης των κατασκευαστών, ώστε να επιτραπεί σε αυτούς να «πιάσουν» τους στόχους με τριετή καθυστέρηση.
Η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη βιωσιμότητα της βιομηχανίας
Ωστόσο, η Ευωπαϊκή Επιτροπή παραμένει ακλόνητη. Παρά τις αντιρρήσεις από την ACEA, οι Βρυξέλλες τονίζουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να επενδύσουν στην καινοτομία για να πετύχουν τους στόχους του 2035.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπό την ηγεσία της Ursula von der Leyen, αντέτεινε ότι οι κανονισμοί αυτοί όχι μόνο είναι απαραίτητοι για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ, αλλά δημιουργούν επίσης ευνοϊκές συνθήκες για τις εταιρείες να επενδύσουν σε βιώσιμες λύσεις και στην ηλεκτροκίνηση.
Επιπλέον, οι πολιτικές αυτές έχουν υποστηριχτεί από πολλές εταιρείες που δηλώνουν ότι είναι σε καλό δρόμο για να πετύχουν τους στόχους τους.