MENU

Η Ισπανία καταργεί τις «μικρές» πτήσεις για να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα

Στο πλαίσιο σχεδίου δράσης για το κλίμα

Το δρόμο για την κατάργηση ορισμένων εσωτερικών πτήσεων μικρών αποστάσεων, ανοίγει η Ισπανία, στο πλαίσιο του σχεδίου της για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας προσανατολίζεται στην απαγόρευση των πτήσεων διάρκειας κάτω των δυόμισι ωρών, όπου υπάρχει σιδηροδρομική, εναλλακτική λύση, με εξαίρεση τις περιπτώσεις σύνδεσης με κομβικά αεροδρόμια που συνδέονται με διεθνή δρομολόγια.

Ο περιορισμός αποτελεί μέρος συμφωνίας που έγινε στο Κογκρέσο από την κυβέρνηση συνασπισμού της Ισπανίας. Η χώρα εξετάζει την απαγόρευση από το 2021 στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης για το κλίμα.

Έρχεται μετά την επίσημη απαγόρευση των εσωτερικών πτήσεων από τη γαλλική κυβέρνηση για ταξίδια που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε λιγότερο από δυόμισι ώρες με τρένο τον Μάιο του 2023.

Το κείμενο που συμφωνήθηκε από τα δύο πολιτικά ισπανικά κόμματα – PSOE και Sumar – επιδιώκει επίσης να αναλύσει τις πιθανές επιπτώσεις του περιορισμού της χρήσης ιδιωτικών αεροσκαφών, αλλά και μιας οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη φορολόγηση ενεργειακών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένης της κηροζίνης που χρησιμοποιείται ως αεροπορικό καύσιμο.

Τι αντίκτυπο θα έχει η απαγόρευση των πτήσεων μικρών αποστάσεων

Αρχικά, το σχέδιο πρότασης της επικεφαλής του Sumar, κ. Yolanda Díaz, περιελάμβανε την απαλλαγή από τις πτήσεις μικρών αποστάσεων με σιδηροδρομικές εναλλακτικές λύσεις διάρκειας μικρότερης των τεσσάρων ωρών, αλλά αυτό έχει πλέον μειωθεί σε δυόμισι ώρες.

Προέβλεπε εξοικονόμηση έως και 300.000 τόνους CO2 και 50.000 πτήσεις ετησίως, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε πέρυσι από την Ecologistas en Acción. Ο συνασπισμός περιβαλλοντικών ομάδων ανέφερε ότι 11 αεροπορικά δρομολόγια θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από ταξίδια με τρένο κάτω των τεσσάρων ωρών, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 της Ισπανίας σχεδόν κατά 10%.

Η έκθεση εξέτασε κυρίως τις πτήσεις από και προς τη Μαδρίτη – πολλές από τις οποίες είναι απίθανο να συμπεριληφθούν στην τρέχουσα απαγόρευση, καθώς πρόκειται για διεθνές αεροδρόμιο.

Όπως συνέβη και με τα μέτρα που θεσπίστηκαν στη Γαλλία, ο αριθμός των πτήσεων που επηρεάζονται πραγματικά από τα μέτρα μπορεί να είναι ελάχιστος.

Η απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων επικρίνεται ως “αναποτελεσματική”

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης PP και Vox τάσσονται κατά της απαγόρευσης, με το τελευταίο να ισχυρίζεται ότι θα καταστήσει την Ισπανία “λιγότερο ανταγωνιστική”.

Ο βουλευτής του PP κ.Guillermo Mariscal εξήγησε ότι θεωρεί την πρωτοβουλία “αναποτελεσματική” επειδή θα οδηγούσε σε μείωση των εκπομπών μόνο κατά 0,06%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Κολλεγίου Μηχανικών Αεροσκαφών (COIAE).

Δεν είναι ακόμη σαφές πότε θα εισαχθούν τα μέτρα ή ποια δρομολόγια θα επηρεαστούν. Η απαγόρευση θα πρέπει να περάσει από πολλά ακόμη στάδια τροποποιήσεων προτού εγκριθεί από τη Γερουσία και γίνει τελικά νόμος.

Σχετικά Άρθρα