Ολοένα και πιο επιτακτική γίνεται η ανάγκη για έναν πιο βιώσιμο και ισορροπημένο τουρισμό στην Ευρώπη και την Ελλάδα, όπως ανέφερε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, σε σημερινή (18/12) του ομιλία του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι, για να μπορέσει να διατηρήσει η Ευρώπη την πρωτοκαθεδρία της ως ο δημοφιλέστερος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως, θα πρέπει να εντάξει άμεσα στρατηγικές που προάγουν τη βιωσιμότητα και την ψηφιακή καινοτομία και να λάβει μέτρα απέναντι στον υπερτουρισμό.
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα. Από τις πυρκαγιές στη Ρόδο μέχρι τις πλημμύρες στη Βαλένθια, τα ακραία καιρικά φαινόμενα απειλούν όχι μόνο τις υποδομές αλλά και τις τοπικές κοινωνίες. Η στρατηγική της Ε.Ε. στοχεύει στην προώθηση βιώσιμων πρακτικών που θα προστατεύουν την πολιτιστική κληρονομιά και τους τουριστικούς προορισμούς, ελαχιστοποιώντας τις επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Η ανισότητα στις τουριστικές ροές προκαλεί υπερκορεσμό σε δημοφιλείς προορισμούς, αφήνοντας άλλες περιοχές –όπως οι αγροτικές– ανεκμετάλλευτες. Με σύγχρονες στρατηγικές μάρκετινγκ και διαχείρισης επισκεψιμότητας, η Ε.Ε. στοχεύει στη δημιουργία ενός ισορροπημένου τουριστικού οικοσυστήματος, όπου τα οφέλη διαχέονται στις τοπικές κοινωνίες και οι υποδομές παραμένουν βιώσιμες.
Η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί βασικό εργαλείο για την αναβάθμιση του κλάδου. Σύμφωνα με τον κ. Τζιτζικώστα, η χρήση εργαλείων όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η ανάλυση δεδομένων και η κατάρτιση ψηφιακών δεξιοτήτων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορεί να αυξήσει την αποδοτικότητα και τη βιωσιμότητα του τουρισμού. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι το 90% του τουριστικού κλάδου αποτελείται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές λύσεις.
Η έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις. Η νέα στρατηγική στοχεύει στην αναβάθμιση δεξιοτήτων μέσω προγραμμάτων όπως η Ευρωπαϊκή Δεξαμενή Ταλέντων και το Σύμφωνο για τις Δεξιότητες. Παράλληλα, προτεραιότητα είναι η βελτίωση των συνθηκών εργασίας, ώστε ο κλάδος να γίνει πιο ελκυστικός, ιδιαίτερα για τους νέους.
Ο κ. Τζιτζικώστας ανέφερε ότι η στρατηγική βασίζεται σε τρεις πυλώνες:
Η οικονομική επιτυχία του τουρισμού πρέπει να μεταφράζεται σε πραγματικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και τις επιχειρήσεις, σημείωσε ο Επίτροπος. Για τον λόγο αυτό, σχεδιάζεται η θέσπιση νέας νομοθεσίας που θα προάγει τον δίκαιο ανταγωνισμό και τη διαφάνεια στον κλάδο.
Επιπλέον, η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων είναι καθοριστική για την εφαρμογή βιώσιμων πολιτικών σε όλη την τουριστική αλυσίδα.
Ο κ. Τζιτζικώστας ανακοίνωσε επίσης συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που θα υλοποιηθούν σύντομα, όπως:
«Πρέπει να κάνουμε μεγάλα βήματα για να γίνει η Κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά πραγματικά κοινή», υπογράμμισε, κλείνοντας την ομιλία του.