MENU

Η Ευρωπαϊκή πόλη που «πνίγεται» στα ΙΧ με 6.000 οχήματα ανά τ.χλμ. — Το σοκαριστικό κόστος για τη δημόσια υγεία

Πώς τα «superblocks» και η ηλεκτροδότηση του λιμανιού θα μπορούσαν να σώσουν εκατοντάδες ζωές ετησίως

Σύμφωνα με νέα μελέτη, η μείωση της κίνησης στη Βαρκελώνη κατά 25% θα μπορούσε να αποτρέψει 200 πρόωρους θανάτους ετησίως!

Η ισπανική πόλη κατέχει το ρεκόρ της υψηλότερης πυκνότητας αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με σχεδόν 6.000 οχήματα ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο. Η μείωση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά νέα έρευνα από το Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal) αποδεικνύει τη σωτήρια διαφορά που μπορεί να κάνει.

Η ποιότητα του αέρα στη Βαρκελώνη βελτιώθηκε το 2024 για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, χάρη σε μια σειρά από πολιτικές περιορισμού της ρύπανσης, όπως ανακοίνωσε το δίκτυο παρακολούθησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης της πόλης τον Ιανουάριο.

Κάποια πρόοδος έχει ήδη επιτευχθεί, αλλά η έρευνα του ISGlobal εξετάζει την πλήρη εφαρμογή του Σχεδίου Αστικής Κινητικότητας 2018-2024, που δρομολογήθηκε υπό τη δημαρχία της Ada Colau.

“Αυτή η μελέτη επικεντρώνεται στη Βαρκελώνη, αλλά αποτελεί παράδειγμα για άλλες πόλεις σχετικά με τον αντίκτυπο στοχευμένων πολιτικών στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης”, αναφέρει ο Mark Nieuwenhuijsen, διευθυντής του προγράμματος Κλιματικής Αλλαγής, Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης, Φύσης και Αστικής Υγείας του ISGlobal.

Πώς η μείωση των αυτοκινήτων θα μπορούσε να σώσει ζωές στη Βαρκελώνη

Οι ερευνητές συνεργάστηκαν με το Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS), το οποίο ανέπτυξε τεχνολογία προσομοίωσης εκπομπών ρύπων από την κυκλοφορία.

Ξεκινώντας από δεδομένα του 2019, ανέλυσαν τρία υποθετικά σενάρια:

1. Αφαίρεση των πιο ρυπογόνων οχημάτων, χωρίς μείωση του συνολικού αριθμού των αυτοκινήτων: Μείωση 5,9% του διοξειδίου του αζώτου (NO2), αποτρέποντας 67 πρόωρους θανάτους ετησίως.

2. Μείωση του αριθμού των ΙΧ κατά 25%: Μείωση 17,6% του NO2, με αποτέλεσμα 199 λιγότερους θανάτους ετησίως. Το μεγαλύτερο όφελος θα είχαν οι κάτοικοι του κέντρου και των βορειοδυτικών περιοχών.

3. Ηλεκτροδότηση του λιμανιού + μείωση ΙΧ κατά 25%: Μείωση 19,4% του NO2 και αποτροπή 228 πρόωρων θανάτων τον χρόνο. Αυτό θα ωφελούσε κυρίως τις νότιες, παραθαλάσσιες περιοχές.

“Η μελέτη μας επικεντρώνεται στις επιπτώσεις στα επίπεδα NO2, αλλά ελπίζουμε ότι αυτά τα μέτρα θα μειώσουν και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου”, αναφέρει ο Marc Guevara, επικεφαλής του τμήματος μοντελοποίησης ατμοσφαιρικών εκπομπών στο BSC.

Τι έχει κάνει μέχρι τώρα η Βαρκελώνη για τη μείωση της ρύπανσης;

Το 2023, η πόλη κατέγραψε ιστορικά χαμηλά επίπεδα διοξειδίου του αζώτου (NO2). Στον σταθμό παρακολούθησης Eixample, στο πυκνοκατοικημένο κέντρο της πόλης, το NO2 μειώθηκε κατά 6%.

Οι αρχές αποδίδουν αυτή τη βελτίωση σε:

  • Την προώθηση των δημόσιων συγκοινωνιών, αν και παραμένουν αργές και αναξιόπιστες.
  • Τη δημιουργία ζωνών χαμηλών εκπομπών (LEZs), που απαγορεύουν σε ρυπογόνα οχήματα να εισέρχονται σε μεγάλα τμήματα της πόλης.
  • Τις superblocks, ένα καινοτόμο αστικό σχέδιο που κλείνει ομάδες 9 οικοδομικών τετραγώνων στην κυκλοφορία, δημιουργώντας περισσότερους χώρους πρασίνου και αναψυχής.

Ωστόσο, η πόλη χρειάζεται να κινηθεί γρηγορότερα.

“Παρότι οι θάνατοι που μπορούμε να αποτρέψουμε είναι σημαντικοί, κανένα από τα σενάρια που μελετήσαμε δεν πληροί τα νέα όρια NO2 της ΕΕ, που θα ισχύσουν από το 2030. Πρέπει να κάνουμε περισσότερα και να το κάνουμε πιο αποτελεσματικά για να βελτιώσουμε την ποιότητα του αέρα στη Βαρκελώνη.”Ana Ramos, ερευνήτρια ISGlobal.

Σχετικά Άρθρα