MENU

Επένδυση 80 εκατ. ευρώ για βιώσιμη διαχείριση υδάτων και πράσινη ναυτιλία στα ελληνικά νησιά

Νέες υποδομές για το υδατικό ισοζύγιο με 4. 350 έργα σε 70 νησιά ανακοίνωσε το ΥΝΑΝΠ

Η ελληνική κυβέρνηση προχωρά σε μια σημαντική επένδυση για την ανθεκτικότητα και βιωσιμότητα των νησιών, με 80 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για έργα υποδομών και διαχείρισης υδάτινων πόρων. Παράλληλα, δρομολογείται η πιλοτική εφαρμογή διαχείρισης υδάτινων πόρων σε επτά νησιά και η ανάπτυξη πράσινων λιμένων μέσω του project “DECOMPRES”.

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, παρουσίασε τις στρατηγικές δράσεις του υπουργείου στην Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη, ειδικά υπό το βάρος της κλιματικής αλλαγής και της αυξημένης τουριστικής κίνησης.

Έργα για τη διαχείριση υδάτινων πόρων

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προωθεί 350 έργα υποδομών σε πάνω από 70 νησιά, με στόχο την εξασφάλιση του υδατικού ισοζυγίου. Σύμφωνα με τον κ. Γκίκα, το 2024 διατέθηκαν:

  • 7 εκατ. ευρώ για την υδροδότηση άνυδρων νησιών και βελτίωση των υποδομών ύδρευσης
  • 9 εκατ. ευρώ για πρότυπη διαχείριση νερού στα μικρά νησιά

Επιπλέον, ξεκινά πιλοτική έρευνα για τη διαχείριση της λειψυδρίας σε Θάσο, Αμοργό, Παξούς, Αγαθονήσι, Σίφνο, Σέριφο και Κάσο. Τα δεδομένα που θα συλλεχθούν θα αξιοποιηθούν για την εκπόνηση πολιτικών και μέτρων για τη βιώσιμη παροχή νερού στα νησιά.

Προώθηση της από-ανθρακοποίησης στη ναυτιλία

Η μετάβαση της ναυτιλίας σε πιο πράσινες πρακτικές αποτελεί βασικό στόχο της κυβέρνησης. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύσσονται πέντε δράσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, που συνάδουν με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς κατευθύνσεις:

  1. Ανανέωση του ελληνικού στόλου επιβατηγών πλοίων με μελέτη 1,2 εκατ. ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης
  2. Κατασκευή νέων “πράσινων” πλοίων μέσω Σύμπραξης Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα (ΕΣΠΑ 2021-2027)
  3. Ανάπτυξη “πράσινων” λιμενικών υποδομών σε 12 λιμάνια, με εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροδότησης πλοίων (cold ironing)
  4. Χρηματοδότηση έργων για ηλεκτροδότηση πλοίων στα λιμάνια Ραφήνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας, στο πλαίσιο του project “DECOMPRES”
  5. Ενίσχυση διατομεακών συνεργασιών, όπως το Clean Energy Marine Hubs, που συνδέει ναυτιλιακές επιχειρήσεις, λιμάνια και ενεργειακούς παρόχους

Ο κ. Γκίκας υπογράμμισε ότι η από-ανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι κρίσιμη πρόκληση, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει στη μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030 και στην επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Ενίσχυση της Γαλάζιας Οικονομίας

Η στροφή προς ένα βιώσιμο αναπτυξιακό μοντέλο στη Γαλάζια Οικονομία αποτελεί προτεραιότητα. Το υπουργείο, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενισχύει τους τομείς της ναυτιλιακής τεχνολογίας, της ναυπηγικής και της πληροφορικής, επενδύοντας στη δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Φορέων Θαλάσσιας Οικονομίας.

Όπως τόνισε ο κ. Γκίκας, η στρατηγική αυτή θα διαμορφώσει ένα πιο ανθεκτικό και περιβαλλοντικά υπεύθυνο νησιωτικό σύστημα, στηρίζοντας τη βιωσιμότητα και την οικονομική ανάπτυξη των νησιών.

Σχετικά Άρθρα