MENU

Διαχείριση Αποβλήτου EV Μπαταριών και λειτουργία Re-Βattery – Συμπεράσματα διετίας (2022-’24)

Mέχρι σήμερα έχουν διαχειριστεί περισσότερους από 170.000 τόνοι αποβλήτου μπαταριών μολύβδου

Η Re-Battery είναι Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης για επικίνδυνα απόβλητα  συσσωρευτών οχημάτων και βιομηχανίας, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Περιβάλλοντος από το 2012, το οποίο εμπιστεύεται το 80% των εισαγωγέων μπαταριών στην Ελλάδα. Έχει διαχειριστεί μέχρι σήμερα περισσότερους από 170.000 τόνους αποβλήτου μπαταριών μολύβδου. Το 2020 τροποποίησε την έγκρισή του προκειμένου να συμπεριλάβει και την διαχείριση των αποβλήτων μπαταριών της ηλεκτροκίνησης και αποθήκευσης ενέργειας.

Καθώς στην Ελλάδα δεν υπήρχε η τεχνογνωσία για τη διαχείριση των εν λόγω αποβλήτων η Re-Battery, ήδη από το 2021, έγινε μέλος της EUCOBAT, ενός Ευρωπαϊκού Φορέα στον οποίο συμμετέχουν 27 εθνικά Συστήματα Διαχείρισης μπαταριών από 23 χώρες. Μέσα από την συγκεκριμένη συνεργασία η Re-Battery  παρακολούθησε την εξέλιξη και τελική διαμόρφωση του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1542/2023, σχετικά με τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών. Ταυτόχρονα, αποκτήθηκε τεχνογνωσία και ενσωματώθηκαν καλές πρακτικές από συστήματα που λειτουργούν σε χώρες με υψηλότερο επίπεδο ωριμότητας και εμπειρίας στη διαχείριση συσσωρευτών λιθίου υψηλής τάσης, διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με διεθνή πρότυπα και τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων.

Κατά την περίοδο 2021-2023 εισήχθησαν στην ελληνική αγορά μπαταρίες λιθίου βάρους περισσότερο από 6.000 τν για τις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης (ηλεκτρικά οχήματα, μηχανάκια, πατίνια) και αποθήκευσης ενέργειας και εκτιμάται ότι μέχρι το 2026 το συνολικό Put on the market θα ξεπεράσει τους 40.000τν.

Τον Ιούνιο του 2022 σε Ημερίδα της Re-Battery σχεδιάστηκε και συμφωνήθηκε σε συνεργασία με την αυτοκινητοβιομηχανία για πρώτη φορά το Πρωτόκολλο Διαχείρισης των Αποβλήτων EV Μπαταριών που θα εφαρμοζόταν στην Ελλάδα.

Μέχρι σήμερα η συγκεκριμένη διαδικασία εφαρμόστηκε από την Re-Battery και συλλέχθηκαν 306 τμχ αποβλήτου μπαταριών λιθίου. Από το 2022 μέχρι σήμερα, οι άνθρωποι της Re-Βattery που διαχειρίστηκαν τις συλλογές κατέγραψαν τα δεδομένα, τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά την ολοκλήρωση των εργασιών διαχείρισης από την συλλογή μέχρι την αποστολή των αποβλήτων σε μονάδες ανακύκλωσης στο εξωτερικό και διαμόρφωσαν την πρόταση τροποποίησης της διαδικασίας που συζητήθηκε στο Workshop.

Στις 4 Δεκεμβρίου 2024 ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία στο ξενοδοχείο Elefsina Hotel, το Workshop της Re-Battery με θέμα: «Συμπεράσματα εφαρμογής του Πρωτοκόλλου Διαχείρισης Αποβλήτου EV Μπαταριών την περίοδο 2022-2024 & Εναρμόνιση της λειτουργίας της Re-Βattery με τον ΕΚ 1542/2023».

Στο Workshop συμμετείχαν περισσότεροι από 60 εκπρόσωποι, από το σύνολο των αντιπροσωπειών της αυτοκινητοβιομηχανίας που εισάγουν την ηλεκτροκίνηση στην χώρα και είναι συμβεβλημένα μέλη της Re-Battery.

Στα πλαίσια του Workshop η Re-Battery παρουσίασε τις προτάσεις της για την τροποποίηση του «Εντύπου Αξιολόγησης της Κατάστασης της Μπαταρίας» που πρέπει να υποβάλλεται ορθά συμπληρωμένο από τον ειδικά εκπαιδευμένο/πιστοποιημένο Τεχνίτη Κατηγορίας 2 κατά την υποβολή του αιτήματος συλλογής από το σημείο συλλογής / συνεργείο που εξυπηρετεί οχήματα υψηλής τάσης.

Επιπλέον αναλύθηκαν οι υποχρεώσεις εναρμόνισης με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1542/2023, ο οποίος εισάγει νέα δεδομένα στην διαχείριση αποβλήτων μπαταριών.

Τα κύρια σημεία του Κανονισμού που συζητήθηκαν περιλαμβάνουν:

1. Νέες κατηγορίες των μπαταριών 

  • Φορητές (μέχρι 5 κιλών)
  • LMT/μπαταρίες ελαφρών μέσων μεταφοράς (μέχρι 25 κιλών)
  • EV/μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων (άνω των 25 κιλών)
  • Μπαταρίες βιομηχανικού τύπου / αποθήκευσης ενέργειας
  • SLI/ μπαταρία εκκίνησης, φωτισμού και ανάφλεξης

2) Προβλέψεις του άρθρου 61

για την συλλογή αποβλήτων μπαταριών EV, LMT, SLI, &  βιομηχανικού τύπου / αποθήκευσης ενέργειας

3) Προβλέψεις του άρθρου 72

για την μεταφορά αποβλήτων μπαταριών με ιδιαίτερη αναφορά στο Παράρτημα XIV που ορίζει τις ελάχιστες απαιτήσεις για τις μεταφορές χρησιμοποιημένων μπαταριών

4) Προβλέψεις του άρθρου 73

για την προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση ή προετοιμασία για την αναπροσαρμογή χρήσης αποβλήτων μπαταριών EV, LMT, SLI, &  βιομηχανικού τύπου / αποθήκευσης ενέργειας

Στην εκδήλωση συμμετείχαν οι εταιρίες:

AIGLON

AUTOONE

AUTOTECHNICA

AUTOTECHNICA – ΒΕΛΜΑΡ

BYD GREECE – ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ

FORD MOTOR ΕΛΛΑΣ

HATKAR SERVICE – MERCEDES

HYUNDAI HELLAS

ITALIAN MOTION

KIA HELLAS

KOSMOCAR

MAXX ΑUTO

MOTOSTUFF

MOTOTREND

OPEL ΕΛΛΑΣ

SPANOS GROUP

STAR AUTOMOTIVE ΕΛΛΑΣ

TEOREN MOTORS

TOYOTA ΕΛΛΑΣ

VOLVO CAR HELLAS

ΑΦΟΙ ΣΑΡΑΚΑΚΗ

ΙΣΜΑΗΛΟΣ ΑΕ – MERCEDES

ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ

ΝΙΚ. Ι. ΘΕΟΧΑΡΑΚΗΣ

ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ

ΤΕΧΝΟΚΑΡ

ΤΟΥΟΤΑ – ΠΑΣΠΑΛΙΑΡΗΣ

ΤΟΥΟΤΑ – ΠΟΛΙΣ INCHCAPE ATHENS

Στο Workshop συμμετείχαν και εκπρόσωποι του Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης ΟΤΚΖ, ΕΔΟΕ.

Την συζήτηση συντόνισαν από την ReDePlan η Σοφία Χούμα, Στρατηγικό σύμβουλο ανάπτυξης της Re-Battery, η Ματίνα Ζιώγου, Γενική Διευθύντρια Re-Battery, ο Αριστοτέλης Μπλέτσας, Σύμβουλος Ασφαλούς Μεταφοράς και ο Κώστας Λακαφώσης, Επιστημονικός Συνεργάτης σε θέματα ηλεκτροκίνησης.

Σχετικά Άρθρα