MENU

Αυτοκίνητα από ανακυκλωμένο πλαστικό — Το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας;

Η μάχη για τη βιωσιμότητα και η ανάγκη δεσμευτικών στόχων για την ανακύκλωση στην ΕΕ

Η δυναμικότητα ανακύκλωσης πλαστικού στην ΕΕ έχει αυξηθεί πάνω από 55% την τελευταία πενταετία, ωστόσο μεγάλο μέρος της παραμένει αναξιοποίητο λόγω χαμηλής ζήτησης.

Οι συννομοθέτες της ΕΕ καθυστερούν τη θέσπιση στόχων για την ανακύκλωση πλαστικού και χάλυβα στα αυτοκίνητα, αλλά η βιομηχανία επιμένει ότι αυτοί οι στόχοι είναι εφικτοί και απαραίτητοι για την ενίσχυση της ζήτησης.

Σύμφωνα με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους (ELVs) το 2023, το 25% του πλαστικού που χρησιμοποιείται σε νέα αυτοκίνητα πρέπει να προέρχεται από ανακυκλωμένα υλικά, συμπεριλαμβανομένων των ELVs. Μετά από μελέτη σκοπιμότητας, ενδέχεται να υιοθετηθεί και ένας στόχος για τον χάλυβα.

Ωστόσο, τόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και το Συμβούλιο της ΕΕ έχουν «παγώσει» τις διαπραγματεύσεις, καθώς ορισμένα κράτη-μέλη ζητούν τη μείωση του στόχου για το πλαστικό στο 15%.

Η ανακύκλωση στηρίζει το 25%

Η βιομηχανία ανακύκλωσης, από την άλλη πλευρά, στηρίζει τον στόχο του 25% ανακυκλωμένου πλαστικού στα νέα οχήματα, όπως έχει προτείνει η Κομισιόν.

Ο στόχος αυτός είναι «βασισμένος σε εκτεταμένη έρευνα που αποδεικνύει ότι είναι εφικτός» και αποτελεί «τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για την αύξηση της κυκλικότητας του πλαστικού στα αυτοκίνητα», δήλωσε η Maria Vera Duran, ανώτερη διευθύντρια στον European Recycling Industries Association (EuRIC), στο Euractiv.

Ήδη, αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν θέσει δικούς τους στόχους ανακύκλωσης. Η Volvo στοχεύει να ενσωματώσει 25% ανακυκλωμένο περιεχόμενο έως το 2025, ενώ η Renault έχει θέσει στόχο 33% έως το 2030.

Το Mobilize Duo, μοντέλο του Renault Group που αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Απρίλιο, θα περιλαμβάνει 60% ανακυκλωμένο πλαστικό, δήλωσε η Raluca Barb από την The Future is Neutral, μια εταιρεία που ειδικεύεται στην κυκλική οικονομία της αυτοκινητοβιομηχανίας.

«Πρόκειται για την πρώτη φορά που ενσωματώνεται τόσο μεγάλος όγκος ανακυκλωμένου υλικού σε προφυλακτήρες, ένα ιδιαίτερα απαιτητικό κομμάτι του αυτοκινήτου», τόνισε η Barb, προσθέτοντας ότι το 50% αυτών των ανακυκλωμένων υλικών προέρχεται από ELVs.

Ανακύκλωση: Από την έρευνα στην πράξη

Σύμφωνα με μελέτη του Κοινού Κέντρου Ερευνών της Κομισιόν (JRC), οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν σήμερα μεταξύ 5% και 20% ανακυκλωμένων υλικών στα οχήματά τους.

«Στις περισσότερες περιπτώσεις, η τιμή του ανακυκλωμένου πλαστικού προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι του παρθένου πλαστικού», γι’ αυτό και οι κατασκευαστές «έχουν ιστορικά ενσωματώσει ανακυκλωμένο πλαστικό στα αυτοκίνητά τους», ανέφερε η Veolia, ένας από τους μεγαλύτερους ανακυκλωτές πλαστικού στην Ευρώπη, στο Euractiv.

Παρά την αύξηση της δυναμικότητας ανακύκλωσης πλαστικού στην ΕΕ κατά 55% την τελευταία πενταετία, μεγάλο μέρος της παραμένει αναξιοποίητο λόγω χαμηλής ζήτησης, πρόσθεσε η Duran.

Η «εισαγωγή δεσμευτικών μέτρων για την προώθηση της χρήσης ανακυκλωμένων υλικών» είναι απαραίτητη για να δημιουργηθεί ζήτηση στην αγορά και να διασφαλιστούν επενδύσεις για την επέκταση της ανακύκλωσης στην ΕΕ.

Σχετικά Άρθρα