MENU

Προσφορές… τέλος! — Σε εφαρμογή από 6/3 ο Κώδικας Δεοντολογίας στα Σούπερ Μάρκετ

Νέες εκπτώσεις ή παγίδα για τους καταναλωτές; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Τέλος σε παραπλανητικές προσφορές και ψεύτικες εκπτώσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ από την Πέμπτη (6/3), οπότε και τίθεται σε εφαρμογή ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας.

Στόχος, να γίνει η αγορά πιο διαφανής και να προστατευτεί ο καταναλωτής από παραπλανητικές πρακτικές και να δίνεται στους καταναλωτές τη δυνατότητα να συγκρίνουν τις πραγματικές τιμές των προϊόντων και να γνωρίζουν ακριβώς τι πληρώνουν, χωρίς «κρυφές» εκπλήξεις.

Τι είναι ο Κώδικας Δεοντολογίας;

Ο Κώδικας Δεοντολογίας είναι μια νέα νομοθεσία που εισάγει αυστηρούς κανόνες για τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ.

Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, σε δηλώσεις του ανέφερε ότι πρόκειται για ευρωπαϊκή οδηγία που έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας δεν αφορά τη τιμολόγηση των προϊόντων, αλλά τη συνολική επικοινωνία των εκπτώσεων και προσφορών με βάση τις πραγματικές τιμές των προϊόντων.

Οι βασικές αρχές του Κώδικα Δεοντολογίας

Ο νέος κώδικας έχει δύο βασικές αρχές:

1. Τιμή Αναφοράς: Όταν γίνεται ανακοίνωση έκπτωσης ή προσφοράς, η επικοινωνία της μείωσης θα γίνεται σε σχέση με την τιμή αναφοράς, δηλαδή την χαμηλότερη τιμή που πουλήθηκε το προϊόν το τελευταίο 30ήμερο στο συγκεκριμένο κατάστημα.

2. Περιορισμός Διάρκειας Προσφορών: Προσφορές τύπου «1+1 δώρο», «2+1 δώρο», δεν μπορούν να ισχύουν όλο το χρόνο. Ο χρόνος ισχύος της προσφοράς περιορίζεται στο 1/3 της χρονιάς, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν παραπλανούν τον καταναλωτή με την τιμή του προϊόντος.

Τι σημαίνει αυτό για τον καταναλωτή;

Αυτός ο Κώδικας Δεοντολογίας θα βοηθήσει τον καταναλωτή να κατανοήσει με σαφήνεια την τιμή που πληρώνει για ένα προϊόν και πώς υπολογίζεται η έκπτωση ή η προσφορά. Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος ανέφερε ότι η εφαρμογή του νέου κώδικα θα διευκολύνει τον καταναλωτή, αφού η επικοινωνία της προσφοράς θα γίνεται με μια τιμή αναφοράς, κάτι που δεν συνέβαινε στο παρελθόν.

  • Προσφορές πιο ξεκάθαρες: Ο καταναλωτής θα γνωρίζει ότι η έκπτωση γίνεται με βάση την πραγματική τιμή του προϊόντος.
  • Σαφήνεια στις προσφορές: Οι καταναλωτές δεν θα πέφτουν πια θύματα παραπλανητικών πρακτικών.

Στρατηγικές ετοιμασίας του κλάδου

Η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας δεν ήταν εύκολη διαδικασία και απαιτήθηκε χρόνος προετοιμασίας από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Από τον Σεπτέμβριο του 2023, οι σούπερ μάρκετ και οι παραγωγοί τροφίμων συνεργάζονται με το Υπουργείο Ανάπτυξης και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου για να εξασφαλίσουν την ομαλή εφαρμογή των νέων κανόνων.

Επιπλέον, η συνεργασία με τους Έλληνες και πολυεθνικούς παραγωγούς τροφίμων έχει διασφαλίσει ότι οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες για τις αλλαγές που φέρνει ο Κώδικας.

Τι σημαίνει αυτό για την ακρίβεια;

Ο Κώδικας Δεοντολογίας αναμένεται να συμβάλει στην ενίσχυση του ανταγωνισμού και στη μείωση της αβεβαιότητας στην αγορά.

Ο κ. Πεταλάς, ερωτηθείς για τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας, ανέφερε ότι αρκετά από τα παρεμβατικά μέτρα που ελήφθησαν την περίοδο της πανδημίας, αν και είχαν κάποιο νόημα τότε, παραμένουν σε ισχύ και σήμερα.

Ωστόσο, λόγω της μεγάλης διάρκειας τους, αυτά τα μέτρα εμποδίζουν τον ανταγωνισμό και δυσκολεύουν τον καταναλωτή να βρει φθηνότερες τιμές σε άλλες αλυσίδες.

Πότε ξεκινούν οι έλεγχοι;

Ο Κώδικας Δεοντολογίας τίθεται σε εφαρμογή από την Πέμπτη 6 Μαρτίου και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης. Οι έλεγχοι θα επικεντρωθούν στην εφαρμογή των νέων κανόνων για τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Οι σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τηρούν αυστηρούς κανόνες σχετικά με την τιμή αναφοράς και να παρέχουν σαφή πληροφόρηση για τις προσφορές.

Σαφήνεια και διαφάνεια στις προσφορές

Ο νέος κώδικας επισημαίνει ότι:

  • Η τιμή αναφοράς για τις προσφορές θα βασίζεται στην κατώτερη τιμή του προϊόντος το τελευταίο 30ήμερο.
  • Οι πολυσυσκευασίες (π.χ. «1+1 δωρεάν» ή «2+1 δωρεάν») θα πρέπει να διατίθενται και μεμονωμένα στο ράφι, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να συγκρίνουν εύκολα την τιμή.
  • Για τις πολυσυσκευασίες που διαρκούν έως 60 ημέρες, δεν απαιτείται κωδικός αναφοράς, αλλά πρέπει να είναι σαφές ποια είναι η συνηθισμένη τιμή του προϊόντος.

Σοβαρές ποινές για παραβάσεις

Οι παραβάτες του Κώδικα Δεοντολογίας θα αντιμετωπίσουν αυστηρές ποινές. Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, τα πρόστιμα για παραβάσεις μπορεί να φτάσουν μέχρι και 1,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο μπορεί να διπλασιαστεί.

Σχετικά Άρθρα