Σε τροχιά απογείωσης εξακολουθεί να βρίσκεται η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», η οποία στο εννεάμηνο του έτους ανήλθε σε 24,6 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 13,3%.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρία διαχείρισης του Αεροδρομίου για το διάστημα Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2024, η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού παρουσίασε αύξηση 7,3% και 16% αντίστοιχα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα σημαντική αύξηση σε κάθε τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με το αντίστοιχο του προηγούμενου (+16,5% για το πρώτο τρίμηνο, +15,7% για το δεύτερο και +9,8% για το τρίτο).
Η ποσοστιαία αύξηση βέβαια σταδιακά αποκλιμακώνεται, αντικατοπτρίζοντας την ισχυρή δυναμική της επιβατικής κίνησης που παρατηρήθηκε ήδη από το 2023.
Ο ΔΑΑ πάντως, συνεχίζει να παρουσιάζει δυναμική αύξηση της επιβατικής κίνησης, με τον αριθμό των επιβατών να ξεπερνά τα ήδη ισχυρά επίπεδα της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής (Ιούλιος – Σεπτέμβριος) του 2023 κατά 9,8%, γεγονός που είναι ενδεικτικό της σταθερά ισχυρής ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια αναψυχής και της συνεχώς αυξανόμενης τάσης του επιβατικού κοινού να αναζητά και να θέτει ως προτεραιότητα τη δαπάνη για βιωματικές εμπειρίες. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνεται η ανθεκτικότητα και η ελκυστικότητα της Αθήνας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού, καθώς και η επιτυχημένη στρατηγική του ΔΑΑ για την ανάπτυξη του δικτύου εξυπηρετούμενων προορισμών, με την παράλληλη αξιοποίηση των αναπτυξιακών σχεδίων εγχώριων και διεθνών αερομεταφορέων.
Όσον αφορά τις οικονομικές επιδόσεις του ΔΑΑ, από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα (συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης Covid-19 ύψους 20 εκατ. ευρώ που ελήφθη από το Ελληνικό Δημόσιο κατά το τρίτο τρίμηνο του 2023 και αφορά ζημίες που καταγράφηκαν λόγω περιορισμών των αεροπορικών ταξιδιών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020) αυξήθηκαν κατά 9,8% στο εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, σε 509 εκατ. ευρώ, με όλες τις ροές εσόδων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση.
Αναλυτικά, τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από αεροπορικές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 8,5% σε 387,7 εκατ. ευρώ, με την αύξηση να αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των εσόδων από τις αεροπορικές χρεώσεις και των εσόδων από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ), ενώ οι τιμές των αεροπορικών χρεώσεων παρέμειναν σταθερές κατά την περίοδο αυτή.
Αυξημένα ήταν όμως και τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από μη αεροπορικές δραστηριότητες τα οποία ανήλθαν σε 121,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 14,2% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες και υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Αυξημένα κέρδη και έξοδα
Τα κέρδη προ φόρων την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024 ανήλθαν σε 252,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15,9 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το εννεάμηνο του 2023, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 195,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 3,4% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Ανοδικά κινήθηκαν και τα λειτουργικά έξοδα το εννεάμηνο, τα οποία αυξήθηκαν κατά 11,5% στα 157,8 εκατ. ευρώ συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Σημαντικό μέρος αυτής της μεταβολής προέρχεται από το υψηλότερο μεταβλητό τμήμα της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων σε 29,7 εκατ. ευρώ από 22,2 εκατ. ευρώ, που υπολογίστηκε με βάση την αυξημένη κερδοφορία του 2023.
Εξαιρουμένου του μεταβλητού τμήματος της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων, τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 8,8 εκατ. ευρώ ή 7,4% υψηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, κυρίως λόγω:
· Των πρόσθετων πόρων (προσωπικό της εταιρείας και υπηρεσίες από τρίτους) που απαιτήθηκαν για τη διαχείριση της αυξημένης κίνησης σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους
· Των προσαρμογών των συμβατικών αντιτίμων διαφόρων συμβάσεων ανάθεσης εργασιών σε εξωτερικούς συνεργάτες, λόγω της επανενεργοποίησης των αυξήσεων που σχετίζονται με την αναγνώριση των «τριετιών», σε συνδυασμό με τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο του 2024.
Ως αποτέλεσμα, τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) το εννεάμηνο του 2024 ανήλθαν σε 351,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 29,1 εκατ. ευρώ ή 9% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους.
Το Προσαρμοσμένο EBITDA (Adjusted EBITDA) ενσωματώνει την αρνητική επίπτωση του σταθερού ποσού της Αμοιβής για τη χορήγηση
δικαιωμάτων, το οποίο ανέρχεται σε 11,3 εκατ. ευρώ (15 εκατ. ετησίως) και εξαιρεί την εφάπαξ αποζημίωση Covid-19 ύψους 20 εκατ. ευρώ λόγω ταξιδιωτικών περιορισμών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, που ελήφθη το τρίτο τρίμηνο του 2023. Το Προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε κατά 16,9% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους σε 339,9 εκατ. ευρώ, διατηρώντας ταυτόχρονα το υψηλό Περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA (66,8%).
Επέκταση του αερολιμένα
Η ολοένα αυξανόμενη επιβατική κίνηση του αεροδρομίου, κάνει όλο και μεγαλύτερη την ανάγκη ταχύτερης επέκτασης του αερολιμένα, ο οποίος αναζητεί project manager ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει ο βασικός διαγωνισμός που θα οδηγήσει στην ανάδειξη αναδόχου για την κατασκευή της πρώτης από τις τρεις φάσεις της μεγάλης επέκτασης του αεροδρομίου, ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο του Προγράμματος Επέκτασης του Αεροδρομίου, στις 23/10/2024 ο ΔΑΑ σύναψε σύμβαση ομολογιακού δανείου ύψους 806 εκατ. ευρώ με την Alpha Bank.
Το ομολογιακό δάνειο διέπεται από ανταγωνιστικούς όρους και επιτρέπει την σταδιακή ανάληψη σύμφωνα με την πρόοδο του κατασκευαστικού έργου, ενώ η αποπληρωμή του θα ολοκληρωθεί το 2042.
Η πρώτη φάση της επέκτασης θα δώσει τη δυνατότητα διαχείρισης επιβατικής κίνησης έως και 33 εκατ. επιβατών ετησίως το 2028 από 26 εκ. που είναι σήμερα, ενώ συνολικά οι τρεις φάσεις θα ανεβάσουν τη δυναμικότητα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα 50 εκατομμύρια επιβάτες.
Κατά την πρώτη φάση της επέκτασης των υποδομών, θα προχωρήσουν έργα για:
Η δεύτερη φάση επέκτασης που θα ακολουθήσει, θα αυξήσει τη χωρητικότητα στους 40 εκατ. επιβάτες.
Ο προεκτιμώμενος προϋπολογισμός των έργων που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030, ανέρχεται σε τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των δύο επεκτάσεων ο τερματικός σταθμός του «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη
(ως μοναδικό τέρμιναλ), ενώ μόλις η κίνηση του αερολιμένα ξεπεράσει τους 36 εκατ. επιβάτες ο ΔΑΑ θα μπει στην τελική φάση της επέκτασης πριν τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης, που θα περιλαμβάνει και την ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού απέναντι από τον υφιστάμενο, στην περιοχή που σήμερα βρίσκεται ο χώρος στάθμευσης μακράς διάρκειας, ώστε να μπορεί το αεροδρόμιο να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες ετησίως.