Να…γυρίσει το παιχνίδι ώστε τα ΕΛΤΑ να περάσουν σταδιακά σε θετικά αποτελέσματα προσελκύοντας το ενδιαφέρον στρατηγικού επενδυτή επιχειρούν οι διοικήσεις των Ελληνικών Ταχυδρομείων και του Υπερταμείου όπου και υπάγονται.
Ήδη, όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης, ο Οργανισμός έχει μπει σε μια ισορροπία, ενώ τον επόμενο χρόνο αναμένεται να κινηθεί θετικά.
Δεδομένης της αντιστροφής της κατάστασης, μιας και τα ΕΛΤΑ είχαν βρεθεί κυριολεκτικά στο χείλος της κατάρρευσης, η διοίκηση του Υπερταμείου κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον της για στρατηγικό επενδυτή υπό κάποιες προϋποθέσεις: «Σε αυτό το επίπεδο είναι που κοιτάμε αντίστοιχα αν υπάρχουν και κάποιοι στρατηγικοί επενδυτές είτε για μειοψηφία είτε για πλειοψηφία, οι οποίοι όμως δεν θα είναι απλά για να δώσουμε κάτι, αλλά για να δούμε ότι θα φέρουν ένα δίκτυο, μια τεχνογνωσία, θα μας συνδέσουν με αγορές του εξωτερικού και θα είχε μια αξία μια σύμπραξη μαζί τους, αυτό είναι κάτι το οποίο θα το εξετάσουμε αντίστοιχα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δημητριάδης τοποθετούμενος στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.
Περίπου ένα χρόνο πριν, πάντως, η κατάσταση ήταν εντελώς διαφορετική.
Σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα που είχαν δημοσιεύσει τα ΕΛΤΑ, το 2022 ο όμιλος είχε καταγράψει ζημίες ύψους 27,917 εκατ. ευρώ και η εταιρία 24,8 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των ίδιων κεφαλαίων του ομίλου και της εταιρίας στις 31/12/2022 ήταν αρνητικά κατά 102,277 εκατ. ευρώ και κατά 74,5 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Επίσης το σύνολο της αξίας των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων της εταιρίας υπερέβαινε τη συνολική αξία των κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων ενεργητικό κατά 181,44 εκατ. ευρώ!
Εξαιτίας των αποδόσεων αυτών, είχαν προκληθεί σοβαρά ερωτηματικά και ως προς τη διαχείριση της οικονομικής ενίσχυσης των 280 εκατομμυρίων ευρώ από το Δημόσιο το 2020, ενώ στην έκθεση του ορκωτού ελεγκτή αναφερόταν ξεκάθαρα ότι: «Τα παραπάνω γεγονότα και συνθήκες ενδεχομένως να υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας, η οποία θα μπορούσε να εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του ομίλου και της εταιρίας να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους».
Βελτίωση μεγεθών και αξιοποίηση ακινήτων
Σύμφωνα, πάντως, με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ, Γρηγόρη Σκλήκα, στα αποτελέσματα του 2023 – τα οποία θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες – τα δεδομένα έχουν βελτιωθεί σημαντικά: «Ήδη από το 2023 που τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σε λίγες μέρες, θα δείτε ότι η επιχείρηση σταθεροποιείται και το 2024 σε επίπεδο οργανικών αποτελεσμάτων βρισκόμαστε πάνω από το νεκρό σημείο. Δείχνει λοιπόν μια επιχείρηση, η οποία όντως μπορεί να ανακάμψει όταν κανείς στοχεύσει στις ίδιες δικές του δυνάμεις και να μπορέσει να δημιουργήσει αξία πίσω από αυτό», τόνισε.
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και περίπου 1,5 χρόνο τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ένα πλάνο μετασχηματισμού, με κύριους άξονες τη μείωση του κόστους, την επικαιροποίηση δομών που είχαν μείνει αναλλοίωτες από τη δεκαετία του 1990 και την επέκταση του δικτύου, τη βελτίωση του μίγματος προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και την ανάδειξή τους σε βασικό πρωταγωνιστή του e-commerce στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μέσα από συνεργασίες και εμπορική εξωστρέφεια.
Ως δικλείδα ασφαλείας, η διοίκηση των ΕΛΤΑ κρατά στο πλάνο και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας.
Αν και όπως ανέφερε ο κ. Σκλήκας δεν έχει υπολογιστεί στο πλάνο, παραμένει στο τραπέζι στην περίπτωση που χρειαστεί να εξισορροπηθούν απρόβλεπτα γεγονότα: «Σε μια επιχείρηση που δεν έχει γίνει τίποτα για 30 χρόνια, δεν θα ήταν έκπληξη να πει κανείς ότι δεν ξέρουμε ότι έχουμε μια περιουσία 130 εκατ. ευρώ, από την οποία μπορούμε να δημιουργήσουμε αξίες», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ.
Κομβικές αλλαγές για την ανάκαμψη
Ο ίδιος εκτίμησε ότι και το νομοσχέδιο που συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή θα συμβάλλει στην ανάκαμψη των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα, δίνεται η δυνατότητα πρόσληψης στελεχών με επίκαιρους όρους αγοράς ώστε ο όμιλος να αποκτήσει ένα μείγμα εργαζομένων από την αγορά και ανθρώπων που έχουν την εμπειρία της εσωτερικής λειτουργίας της ίδιας επιχείρησης.
Παράλληλα βελτιώνονται οι όροι προσέλκυσης γενικών διευθυντών, η θητεία των οποίων αυξάνεται από τα τρία στα τέσσερα χρόνια και με δυνατότητα ανανέωσης.
Σε ό,τι αφορά τις προμήθειες, που θα γίνονται κατά παρέκκλιση του νόμου 4412, ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ ανέφερε ότι δημιουργείται πιο ευέλικτο πλαίσιο που παραμένει εναρμονισμένο με το ενωσιακό Δίκαιο. «Η νέα πολιτική προμηθειών θα επιτρέψει στα Ελληνικά Ταχυδρομεία να αντιδρούν γρήγορα στις επιχειρηματικές αποφάσεις, εξασφαλίζοντας ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και στρατηγικές συνεργασίες. Με αυτές τις ρυθμίσεις, τα ΕΛΤΑ θα μπορέσουν να εφαρμόσουν διαφανές ανταγωνιστικό πλαίσιο προμηθειών, που ταυτόχρονα θα βοηθήσει να απεμπλακεί η επιχείρηση από τη διελκυστίνδα διεκδικητών των διαφόρων έργων που την καταδικάζουν σε απραγία, στασιμότητα δομών και παρωχημένο εξοπλισμό».
Ο κ. Σκλήκας, πάντως, ζήτησε και τη βελτίωση ακόμα δύο σημείων, τα οποία αφορούν:
«Η έλλειψη τέτοιων εργαλείων αναγκάζει στην κοστοβόρα υιοθέτηση πρακτικών απασχόλησης με ενοικίαση προσωπικού, το οποίο προϋποθέτει και υπερβάλλον κόστος, ετήσια, της τάξης του 15% που ούτε καν δίνει τη δυνατότητα εκπαίδευσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων σε νέους εργαζόμενους, ούτε επιτρέπει στην εταιρεία να ανιχνεύσει ταλέντα που, σε επόμενο στάδιο και με μοριοδότηση, θα μπορέσουν να προσληφθούν με σύμβαση αορίστου χρόνου και με τις προβλεπόμενες διαδικασίες», ανέφερε.