MENU

ΕΥΔΑΠ: Τετραπλασιασμός των επενδύσεων σε 60,7 εκατ. ευρώ – Αύξηση τζίρου και διανομή μερίσματος 0,07 ευρώ ανά μετοχή για το 2024

Η αύξηση του κύκλου εργασιών δεν απεικονίστηκε στα κέρδη της εταιρείας καθώς αυξήθηκε το λειτουργικό κόστος

Η αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,3% στα 373,7 εκατ. ευρώ, ο τετραπλασιασμός των επενδύσεων σε 60,7 εκατ. ευρώ (από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019), η αύξηση του λειτουργικού κόστους κατά 9% και τα κέρδη προ φόρων στα 25,1 εκατ. ευρώ χαρακτήρισαν τα οικονομικά αποτελέσματα της ΕΥΔΑΠ το 2024.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΥΔΑΠ, οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν το 2024, οδήγησαν σε σημαντική αύξηση της κατανάλωσης κατά 6,2% και συνακόλουθα σε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,3%, στα 373,7 εκατ. € από 351,6 εκατ. € το 2023. Ειδικότερα, τα έσοδα από παροχή νερού και σχετιζόμενες υπηρεσίες παρουσίασαν αύξηση κατά +16,3 εκατ. € (+7,3%), ενώ παράλληλα κινήθηκαν και τα έσοδα από υπηρεσίες αποχέτευσης τα οποία σημείωσαν αύξηση κατά +5,1 εκατ. € (+5,0%).

Παράλληλα και το λειτουργικό κόστος παρουσίασε αύξηση κατά 9%, στα 316,3 εκατ. ευρώ από 290,5 εκατ. ευρώ το 2023. Οι βασικοί λόγοι για την αύξηση του λειτουργικού κόστους είναι:

Α) η αύξηση στις αμοιβές και έξοδα προσωπικού κατά 9% (11,6 εκατ. €) λόγω κυρίως εφάπαξ καταβολής ποσών, της συμμόρφωσης με τον ν. 5035/23, καθώς και της υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας

Β) η αύξηση στα έξοδα τρίτων κατά 16% (9 εκατ. €), κυρίως λόγω των αυξημένων εξόδων συντήρησης των ΚΕΛ Μεγαρέων και Κορωπίου που εντάχθηκαν στη λειτουργία της Εταιρείας και των εξόδων, μεταξύ άλλων, φύλαξης νέων εγκαταστάσεων.

Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) της Εταιρείας παρουσίασαν μείωση κατά 3,8 εκατ. € (-6%) και διαμορφώθηκαν στα 57,1 εκατ. € από 60,8 εκατ. € το 2023. Το EBITDA margin διαμορφώθηκε στο 15,3% από 17,3% το 2023.

Η μείωση του EBITDA σε συνδυασμό με την αύξηση των αποσβέσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ (7%), επηρέασαν τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT) της Εταιρείας, τα οποία από 21,5 χιλ. € το 2023, υποχώρησαν στα 15,1 εκατ. € το 2024. Το EBIT margin διαμορφώθηκε στο 4,0% από 6,1% το 2023.

Τα χρηματοοικονομικά έσοδα σημείωσαν αύξηση κατά +2.216 χιλιάδες € (+12%) και διαμορφώθηκαν στα 20 εκατ. € από 17,8 εκατ. € το 2023.

Τα κέρδη προ φόρων της Εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 25,1 εκατ. € από 28 εκατ. € το 2023 σημειώνοντας μείωση κατά -10% ή -2,9 εκατ. €.

Οι Καθαρές Λειτουργικές Ταμιακές εισροές για τον όμιλο αυξήθηκαν από +20,6 εκατ. € το 2023 σε +26,3 εκατ. € το 2024, σημειώνοντας αύξηση κατά +6 εκατ. € περίπου. Οι Καθαρές Επενδυτικές Ταμιακές ροές για τον όμιλο διαμορφώθηκαν σε εκροή -41 εκατ. €, ενώ το 2023 υπήρχε εκροή ύψους -14,1 εκατ. €. Η αγορά ενσώματων ακινητοποιήσεων διαμορφώθηκε στα 63,7 περίπου εκατ. € το 2024, από 44,2 εκατ. € το 2023, ενώ σε ό,τι αφορά τους τόκους εισπραχθέντες παρουσιάστηκε αύξηση, από 9,9 εκατ. € το 2023 σε 11,2 εκατ. € το 2024.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας αποφάσισε την υποβολή πρότασης προς την Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων για τη διανομή μερίσματος, ποσού επτά λεπτών (Ευρώ 0,07) ανά μετοχή, (συνολικό μικτό ποσό σε ευρώ 7.455 χιλ.).

Τετραπλασιασμός Επενδύσεων

Το 2024 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων ανήλθε σε 60,7 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 37% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 2023. Το 24% των απορροφήσεων 2024 καταβλήθηκε από την Ε.Ε. Οι επενδύσεις το 2024 σε απόλυτους αριθμούς έχουν περισσότερο από τετραπλασιαστεί σε σύγκριση με το προ πενταετίας επίπεδο καθώς από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019, η Εταιρεία το 2024 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 60,7 εκατ. €. Στο 4ο τρίμηνο 2024 παρατηρήθηκε αύξηση της απορρόφησης τριμήνου στο 99% σε σύγκριση με την απορρόφηση του τρίτου τριμήνου του 2024 (78%), του δεύτερου τριμήνου του 2024 (59%) και του πρώτου τριμήνου 2024 (57%).

Το εγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα 2025-2034 ύψους 2,16 δις. € αφορά σε:

  • μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (968,8εκ. €.)
  • έργα του δικτύου ύδρευσης (715,8εκ. €)
  • έργα αποχέτευσης (370,3εκ. €)
  • έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (108,6εκ. €)

Το 50% του προϋπολογισμού των έργων χρηματοδοτείται από την Ε.Ε.

Εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου

Στις 27 Σεπτεμβρίου 2024 δημοσιεύτηκε η νέα ΚΥΑ (Ν. 5438/2024) «Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του» η οποία αντικατέστησε την ακυρωμένη από το ΣτΕ υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, περί κανόνων τιμολόγησης του νερού.

Τον Φεβρουάριο του 2025 συζητήθηκε στην ολομέλεια του ΣτΕ η προσφυγή συνδικαλιστικών οργανώσεων, εργαζομένων σε επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης και φυσικών προσώπων, χρηστών των υπηρεσιών που προσφέρουν οι επιχειρήσεις αυτές, κατά της ΚΥΑ (Ν. 5438/2024).

Στις 11 Οκτωβρίου 2024 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β’ 5657/11.10.2024) η διαπιστωτική πράξη αναφορικά με την στελέχωση και την άσκηση των νέων αρμοδιοτήτων της ΡΑΑΕΥ για τα ύδατα και τα αστικά απόβλητα από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Tον Μάρτιο του 2025 η ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 12Α και 12Β του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), και την υπ’ αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΣΔΥΥ/53924/460/2023 (Β’ 3309), διαπίστωσε τη διαχειριστική επάρκεια της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. για την παροχή υπηρεσιών ύδατος.

Η Εταιρεία βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τον ρυθμιστή σε σχέση με την εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου με βάση την ΚΥΑ. Η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο εξέτασης των στοιχείων από την ΡΑΑΕΥ ώστε να υπολογιστεί το επιτρεπόμενο έσοδο της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. από το οποίο θα προκύψουν τα νέα τιμολόγια.

Κίνδυνος Λειψυδρίας

To 2024 η παρατεταμένη ανομβρία, σε συνδυασμό με την αύξηση της κατανάλωσης λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν, οδήγησε σε σημαντική μείωση των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ, της εταιρίας που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, και προμηθεύει το αδιύλιστο νερό στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. σύμφωνα με την σύμβαση του Ν. 4812/2021 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΔΑΠ Α.Ε.

Η ΕΥΔΑΠ, λόγω της σημασίας της επάρκειας του αδιύλιστου νερού στην λειτουργία της, ως αρωγός του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος και σε συνεχή συνεργασία με αυτό, προχώρησε, ως λειτουργός του συστήματος, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό σε κινήσεις μετριασμού των επιπτώσεων της λειψυδρίας με την ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης (γεωτρήσεις, λίμνη Υλίκη) και καμπάνιες ενημέρωσης των καταναλωτών για την αποφυγή σπατάλης του φυσικού πόρου. Στην Εταιρεία έχουν ήδη ανατεθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μελέτες, τις οποίες ήδη εκπονεί, για τα αναγκαία μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα, προκειμένου να μην απειληθεί η τροφοδοσία της ΕΥΔΑΠ με αδιύλιστο νερό και ως εκ τούτου η ασφαλής υδροδότηση των πολιτών.

Εάν συνεχιστούν οι ίδιες κλιματικές και υδρολογικές συνθήκες της προηγούμενης τριετίας και το Δημόσιο σε συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ δεν προχωρήσει στις απαραίτητες δράσεις και ενέργειες τεκμαίρεται ότι τα αποθέματα στους ταμιευτήρες που υδροδοτούν την Αττική θα διαρκέσουν έως το τέλος της υδρολογικής περιόδου 2026-2027. Στο παρακάτω διάγραμμα απεικονίζεται διαχρονικά και κατά υδρολογικό έτος, το σύνολο των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ, η οποία προμηθεύει με νερό την ΕΥΔΑΠ.

Χ. Σαχίνης: Απαραίτητη η εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου

«Η αύξηση της κατανάλωσης και συνεπώς και η αύξηση του κύκλου εργασιών το 2024 δεν απεικονίστηκαν στα κέρδη της Εταιρείας καθώς αυξήθηκε το λειτουργικό κόστος λόγω, μεταξύ άλλων, της γεωγραφικής επέκτασης, της επιτάχυνσης του επενδυτικού προγράμματος και της επίδρασης νέων νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων.

Η εφαρμογή του νέου ρυθμιστικού πλαισίου είναι απαραίτητη για την εκτέλεση του αναγκαίου επενδυτικού προγράμματος 2,1 δις ευρώ της Εταιρείας, ώστε να αντιμετωπίσει την παλαιότητα των δικτύων και να ενισχύσει τις υποδομές της για να προστατευθούμε από την κλιματική κρίση, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παροχή νερού σε όλη την Αττική και προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον αλλά και εξασφαλίζοντας την ανώτερη ποιότητα των υπηρεσιών της.

Η ΕΥΔΑΠ συνεργάζεται στενά και συνεχώς με το Ελληνικό Δημόσιο, που της προμηθεύει το αδιύλιστο νερό, προκειμένου να μην απειληθεί η υδροδότηση των πολιτών λόγω του αυξανόμενου κινδύνου λειψυδρίας» σχολίασε χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας, Χάρης Σαχίνης.

Σχετικά Άρθρα