MENU

Αναδιάρθρωση με στόχο την οικονομική εξυγίανση επιδιώκουν τα ΕΛΤΑ

Εκχώρηση έργου με outsourcing, λειτουργία καταστημάτων από εξωτερικούς συνεργάτες και αξιοποίηση ακινήτων στα σχέδια της διοίκησης

Ενίσχυση του δικτύου τους, πύκνωση των σημείων εξυπηρέτησης ανεξάρτητα από τον αριθμό των φυσικών καταστημάτων, περιστολή δαπανών μέσω λύσεων outsourcing και δημιουργία ενός νέου «πορτοφολιού» εσόδων μέσω της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας τους, περιλαμβάνει η στρατηγική των ΕΛΤΑ, τα οποία ήδη εφαρμόζουν πρόγραμμα μετασχηματισμού εδώ και περίπου 1,5 χρόνο.

Η εταιρία προσδοκά σημαντικά αποτελέσματα από την συγχώνευση με την ΕΛΤΑ courier, ενώ εκτιμά ότι από το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που «τρέχει» ήδη θα επιτύχει εξοικονόμηση περίπου 27 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο για την πρώτη τριετία.

Στο πλάνο έχουν ενταχθεί δράσεις εξορθολογισμού της εμπορικής λειτουργίας μέσω της δημιουργίας δικτύου εξωτερικών συνεργατών που θα αναλάβουν τη διαχείριση κάποιων καταστημάτων, καθώς εγκαταλείπεται σταδιακά η παράδοση των ιδιολειτουργούμενων καταστημάτων, ενώ ήδη ξεκίνησε και η ανανέωση του στόλου των οχημάτων.

Υψηλές είναι οι προσδοκίες από τη συνένωση με την ΕΛΤΑ courier με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει προσέλκυση 3rd parties για ανάληψη κομβικών σημείων του δικτύου και σύναψη συμβάσεων με εξωτερικούς συνεργάτες για την ανάπτυξη περίπου 600 καταστημάτων με τη μορφή και του shop in a shop σε βάθος τριετίας.

Στα καταστήματα αυτά εκτός των θυρίδων που θα τοποθετηθούν, θα παρέχονται χρηματοοικονομικές και άλλες υπηρεσίες. Θα προβλεφθεί «ημιαυτόματη» λειτουργία με παρουσία και υπαλλήλων για 4 ώρες. Στόχος είναι η ενιαία δομή να δώσει τη δυνατότητα δημιουργίας νέου προϊοντικού χαρτοφυλακίου με την αξιοποίηση της δομής των ΕΛΤΑ. Σε κάθε περίπτωση θα υπάρξει ένας εξορθολογισμός των καταστημάτων ώστε να μην παρατηρούνται αλληλοεπικαλύψεις.

Outsourcing, αξιοποίηση ακινήτων και ανανέωση στόλου

Ταυτόχρονα σε εξωτερικούς συνεργάτες θα ανατεθεί και μεγάλο μέρος του αντικειμένου των ΕΛΤΑ που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη διαλογή, τη μεταφορά αλλά και τη διανομή της αλληλογραφίας ακόμα και εντός της Αττικής με τη χρήση του εξοπλισμού των ΕΛΤΑ.

Τη μέθοδο του outsourcing έχει επιλέξει η διοίκηση της εταιρίας και για τις εξειδικευμένες οικονομικές υπηρεσίες, αλλά και το ΙΤ, ενώ ένα από τα μεγάλα στοιχήματα είναι η αξιοποίηση των 130 ακινήτων που διαθέτουν τα ΕΛΤΑ.

Στα προς αξιοποίηση κτίρια θα συμπεριληφθούν και τα 5 – 6 βασικά κτίρια που στεγάζουν τις κεντρικές υπηρεσίες τους στην Αττική και βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, την Καισαριανή και την Αγία Παρασκευή.

Τα ΕΛΤΑ θα μετεγκατασταθούν σε νέο ενιαίο κτίριο στα Κάτω Πατήσια με τη διαδικασία να εκτυλίσσεται σταδιακά στο διάστημα μεταξύ Δεκεμβρίου 2024 – Απριλίου 2025.

Αν και ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ Γρηγόρης Σκλήκας κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε την Πέμπτη (26/9), δεν έδωσε συγκεκριμένα στοιχεία για το κόστος της μετεγκατάστασης, ανέφερε ότι θα έχει ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση περίπου 200.000 ευρώ κατ’ έτος από τη δαπάνη που απαιτεί η συντήρηση των υφιστάμενων κτιρίων.

Για τα υπόλοιπα ακίνητα, θα προκηρυχθεί διαγωνισμός με στόχο την προσέλκυση επενδυτών και εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων, οι οποίοι θα υποβάλουν αναλυτικό σχέδιο ανά ακίνητο ως προς τις δυνατότητες αξιοποίησής του, με την αξιοποίηση να προχωρεί στη συνέχεια με νέο διαγωνισμό.

Σε εξέλιξη είναι επίσης και η πλήρης ανανέωση του στόλου των ΕΛΤΑ μέσω leasing.

Τα σημερινά φορτηγά της εταιρείας είναι ηλικίας έως και 20 ετών, ενώ πολλά από αυτά έχουν «γράψει» έως και 25 εκ. χλμ. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ εκτιμά ότι το κόστος της απόκτησης νέων οχημάτων είναι μικρότερα από τα ποσά που απαιτούσε η συντήρηση των παλιών.

Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, η εταιρία σκοπεύει να σταματήσει την «ενοικίαση» εργαζομένων προκειμένου να καλύψει τις έκτακτες ανάγκες της για παράδειγμα στη διανομή της αλληλογραφίας.

Αυτό θα γίνει με όχημα την εκχώρηση έργου σε αναδόχους, στις εταιρείες των οποίων θα ανήκει το προσωπικό που θα απασχολείται σ’ αυτές τις δραστηριότητες.

Σήμερα στα ΕΛΤΑ απασχολούνται 5.000 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι 3.100 είναι τακτικοί αορίστου χρόνου, ενώ οι υπόλοιποι ήταν εργαζόμενοι με σχέση συμβάσεων μέσω τρίτων και «ενοικιαζόμενοι».

«Η ανάγκη για «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους έχει μειωθεί κατά 400 άτομα, κάτι που δίνει ανάσα και στα αποτελέσματά μας και αυτό οφείλεται στην απλοποίηση των λειτουργιών, στη χρήση ρομποτικής και αυτοματοποίησης», επεσήμανε ο κ. Σκλήκας. Διευκρίνισε, πάντως, ότι τα επόμενα βήματα του πλάνου των ΕΛΤΑ δεν σημαίνουν μείωση της συνολικής απασχόλησης: «Σίγουρα θα υπάρξει μεταφορά εργασίας από ένα υπερσύνολο, που είναι χαοτικό και αχανές και δύσκολα διαχειρίσιμο από μία επιχείρηση ή ένα άτομο, σε πολλές μικρότερες οντότητες και ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο – αν και δεν έχουμε κάνει μελέτη- να αυξάνεται η συνολική απασχόληση, απλά θα γίνεται μέσω τρίτων», είπε.

Αναφορικά με τους εν εξελίξει διαγωνισμούς εκχώρησης έργου, ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ ανέφερε ότι αυτό που αλλάζει είναι ότι πλέον υπάρχει διάκριση αντικειμένου, με συγκεκριμένες θέσεις για επιμέρους ειδικότητες. «Έτσι, έχουμε διαγωνισμούς για οδήγηση, διαλογή, διανομή».

Να σημειωθεί ότι παρά το μεγάλο μέσο όρο ηλικίας των μόνιμων εργαζομένων στα ΕΛΤΑ, δεν υπάρχουν σκέψεις για νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου κυρίως για λόγους οικονομικούς. Προτεραιότητα είναι η βελτίωση των αποτελεσμάτων – σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα – και εφόσον αυτό συμβεί «είναι η προϋπόθεση για να μπορέσει να δημιουργηθεί ένα απόθεμα, το οποίο ενδεχομένως σε επόμενο χρόνο – χωρίς να υπάρχει καμία απόφαση σήμερα – να μπορεί να χρηματοδοτήσει μια εθελουσία».

Ζημιών συνέχεια, αν και περιορισμένες το 2023

Παρά το γεγονός ότι και το 2023 υπήρξε μία ακόμα ζημιογόνος χρονιά για την εταιρία, η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων φιλοδοξεί να μπορέσει να …γυρίσει το παιχνίδι ίσως και από την επόμενη χρονιά και τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 να είναι εξισορροπημένα ή ακόμα και να εμφανίσουν κερδοφορία.

Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του 2023, πάντως, τα οποία αναμένεται να αναρτηθούν στο ΓΕΜΗ, ο κύκλος εργασιών εμφανίζεται μειωμένος στο ποσό των 243,2 εκατ. ευρώ έναντι 249,7 εκατ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας μείωση 3%.

Ο κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της μητρικής εταιρείας ανήλθε σε 188,06 εκατ. ευρώ έναντι 197,9 εκατ. ευρώ το 2022, μειωμένος κατά 5 %, απεικονίζοντας την πτώση του επιστολικού έργου σύμφωνα με τις τάσεις της αγοράς και μειούμενες προβλέψεις Καθολικής Υπηρεσίας σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.

Όμιλος και εταιρεία κατέγραψαν και πέρυσι ζημίες, οι οποίες ωστόσο ήταν σημαντικά μειωμένες σε σχέση με τη χρήση του 2022. Συγκεκριμένα, έφτασαν σε επίπεδο ομίλου τα 10,17 εκατ. έναντι ζημιών 26,79 εκατ. ευρώ το 2022 και σε επίπεδο εταιρείας τα 12,78 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 23,76 εκατ. ευρώ το 2022.

«Πονοκέφαλο» προκαλεί το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων του ομίλου που ήταν αρνητικό (σε 132,092 εκατ. ευρώ), γεγονός το οποίο η διοίκηση αποδίδει κατά κύριο λόγο στο υψηλό εφάπαξ κόστος υλοποίησης του προγράμματος της εθελούσιας εξόδου του προσωπικού, το 2021, ύψους 112,2 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, το νέο πλάνο μετασχηματισμού αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην επιστροφή των ΕΛΤΑ σε θετικά ίδια κεφάλαια και στην ενίσχυση της βιωσιμότητάς τους. Η εταιρία έχει ήδη ολοκληρώσει την αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα και έχει ξεκινήσει τη σταδιακή μετάβαση στα νέα δίκτυα διαλογής και διανομής.

Κεντρικός πυρήνας του στρατηγικού σχεδίου των ΕΛΤΑ αποτελεί η βελτίωση της εξυπηρέτησης καθώς παρότι τα ΕΛΤΑ με βάση τους δείκτες εξυπηρέτησης – παραπόνων που δημοσιεύονται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχουν από τις υψηλότερες επιδόσεις, λόγω περιορισμών γεωμορφολογίας και σχετικού κόστους, έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.

Σχετικά Άρθρα