Περισσότεροι από τους μισούς νέους Αμερικανούς, συγκεκριμένα το εντυπωσιακό ποσοστό του 57%, θέλουν να γίνουν influencers σύμφωνα με έρευνα της Morning Consult του 2023 σε δείγμα 1.000 ατόμων της γενιάς Z.
Και δεν είναι οι μόνοι. Σχεδόν οι μισοί, ήτοι το 41% των ενηλίκων συνολικά στις ΗΠΑ, θα επέλεγαν επίσης αυτή τη σταδιοδρομία, όπως προκύπτει από παράλληλη έρευνα της Morning Consult σε δείγμα, αυτή τη φορά, 2.204 ενηλίκων.
Οι λόγοι τους ποικίλλουν. Ορισμένοι ενθουσιάζονται με την ιδέα της διασημότητας, της φήμης και των χρημάτων.
Κάποιοι αναζητούν επικοινωνία και σύνδεση με την κοινότητα, ενώ υπάρχουν και εκείνοι που απλώς αγαπούν να δημιουργούν χρησιμοποιώντας τα εργαλεία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Όποιοι κι αν είναι οι λόγοι τους, η δουλειά είναι πιο δύσκολη από ό,τι φαίνεται. Να πώς μοιάζει η καθημερινότητα ενός influencer και οι πολλές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δημιουργοί στην πορεία.
‘Η λανθασμένη αντίληψη ότι είναι εύκολο’
Το να γίνεις αμειβόμενος δημιουργός ουσιαστικά μοιάζει με το να διευθύνεις «τη δική σου ανεξάρτητη εταιρεία μέσων ενημέρωσης», τονίζει ο Taylor Lorenz, οικοδεσπότης του podcast τεχνολογίας και πολιτισμού Power User και συγγραφέας του βιβλίου «Extremely Online».
«Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη ότι είναι εύκολο», υπογραμμίζει, προσθέτοντας ότι “οι περισσότερες νεοφυείς επιχειρήσεις αποτυγχάνουν».
Υπάρχουν 4,2 δισεκατομμύρια χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την έκθεση 2022 Creator Report της εταιρείας εργαλείων σύνδεσης Linktree. Από αυτούς, τα 200 εκατομμύρια είναι δημιουργοί, ή άτομα που εκμεταλλεύονται το κοινό τους. Αυτό σημαίνει ότι μόλις το 4,7% των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κερδίζει χρήματα από αυτά.
Ακόμη και αν βγάζουν χρήματα από αυτό, δεν είναι απαραίτητα αρκετά για να ζήσουν. Περίπου οι μισοί, το 48% των δημιουργών βγάζουν 15.000 δολάρια ή λιγότερα ετησίως, σύμφωνα με έρευνα του 2023 σε περισσότερους από 2.000 δημιουργούς από την εταιρεία μάρκετινγκ επιρροής NeoReach. Λιγότερο από το ένα τρίτο, το 28,9% βγάζει περισσότερα από 50.000 δολάρια ετησίως απασχολούμενο αποκλειστικά με αυτό το αντικείμενο.
Απασχόληση από Δευτέρα έως Κυριακή
Η Hannah Williams, 27 ετών, και ο σύζυγός της διευθύνουν τον δημοφιλή λογαριασμό Salary Transparent Street στο TikTok, όπου ρωτούν ανθρώπους σε όλη τη χώρα ποιοι είναι οι μισθοί τους. Το κανάλι έχει 1,4 εκατομμύρια followers και το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους προέρχεται από συνεργασίες με μάρκες εταιρειών όπως η Capital One, ενώ ένα πολύ μικρότερο μερίδιο προέρχεται απευθείας από τις πλατφόρμες στις οποίες δημοσιεύουν περιεχόμενο μέσω των creator funds.
Η Williams είναι δημιουργός πλήρους απασχόλησης από τότε που παραιτήθηκε από την προηγούμενη δουλειά της ως αναλύτρια δεδομένων το 2022. Το 2023, η επιχείρησή της απέφερε συνολικά περισσότερα από 1 εκατομμύριο δολάρια. Τώρα εισπράττει 125.000 δολάρια ετησίως για τον δικό της μισθό.
Συνήθως ξεκινάει να εργάζεται γύρω στις 8 το πρωί, συμπεριλαμβανομένων των emails, της επεξεργασίας βίντεο και του σχεδιασμού περιεχομένου. Από το μεσημέρι έως τις 3 μ.μ., είναι συνήθως σε κλήσεις με πελάτες. Κάνει ένα διάλειμμα γύρω στις 4 μ.μ. και επιστρέφει στο γραφείο της γύρω στις 6 μ.μ., οπότε και εργάζεται έως τα μεσάνυχτα, όπως υποστηρίζει. Η ίδια και ο σύζυγός της ταξιδεύουν επίσης πολύ για τη δουλειά τους και δημοσιεύουν τουλάχιστον μία φορά την ημέρα.
Η καθημερινότητα μπορεί να είναι εξαντλητική
Η Caroline Lasher, 22 ετών, είναι δημιουργός πλήρους απασχόλησης από τότε που αποφοίτησε από το κολέγιο το 2022. Το Instagram της έχει 126.000 followers και το TikTok της έχει κάτι λιγότερο από 85.000. Η Lasher δημιουργεί κυρίως παραθαλάσσιο lifestyle περιεχόμενο και κερδίζει σημαντικό μέρος των χρημάτων της μέσω συνεργασιών με μάρκες και affiliate links. Το εισόδημά της κυμαίνεται, αλλά συχνά ξεπερνά τα 10.000 δολάρια το μήνα.
Η Lasher ξυπνάει γύρω στις 8 το πρωί και αρχίζει να διαβάζει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και συμβόλαια. Προσπαθεί να δημοσιεύει κάθε μέρα, οπότε μπορεί να κάνει και κάποια επεξεργασία το πρωί. Στη συνέχεια, βγαίνει για γυρίσματα μέχρι το βράδυ.
Όταν επιστρέφει στο σπίτι το βράδυ, τρώει βραδινό και χαλαρώνει, και στη συνέχεια συχνά κάνει μοντάζ μέχρι τις 10 μ.μ. Δουλεύει κάθε μέρα, αλλά κάνει διαλείμματα για να φάει με έναν φίλο της ή μετά το δείπνο.
Το πρόγραμμα της Lasher εξαρτάται επίσης από τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται. Υπάρχουν εβδομάδες και μήνες που όλες προσπαθούν να προωθήσουν νέα εποχιακά προϊόντα και εβδομάδες που η ζήτηση για συνεργασίες είναι χαμηλότερη.
Για πολλούς δημιουργούς, οι πελάτες μπορεί επίσης να είναι ευμετάβλητοι και να έχουν απαιτήσεις όπως παράλογα χρονοδιαγράμματα. Όποιες κι αν είναι οι απαιτήσεις, η Lasher τις χαρακτηρίζει ασταμάτητες.
Υπάρχουν, όμως, και άλλες προκλήσεις. Οι πλατφόρμες αλλάζουν ή εξαφανίζονται εντελώς, αφήνοντας τους δημιουργούς να πρέπει να ανακαλύψουν νέους δρόμους προβολής. Το ίδιο το TikTok μπορεί να απαγορευτεί τον Ιανουάριο του 2025.