Ο Daniel Rizea είναι διευθυντής μηχανολογίας στην Google. Ισχυρίζεται ότι όσοι στοχεύουν στην επιτυχία θα πρέπει να αποφεύγουν πέντε συγκεκριμένα πράγματα, στα οποία κατέληξε αντλώντας έμπνευση από τα λόγια του θρυλικού επενδυτή και δεξί χέρι του Warren Buffett, Charlie Munger.
Όταν ρωτήθηκε κάποτε τι χρειάζεται για να είναι κάποιος επιτυχημένος επενδυτής, η απάντησή του ήταν εκπληκτική.
“Σκεφτείτε τα πράγματα που αν τα κάνετε θα σας οδηγήσουν στην αποτυχία και απλώς… μην τα κάνετε! Το να αποφεύγετε την καταστροφή είναι καλύτερο από το να κυνηγάτε γρήγορα και εύκολα κόλπα για την επιτυχία, τα οποία συνήθως αποδεικνύονται λανθασμένα.
Είναι συναρπαστικό το πώς ο εγκέφαλός μας μπορεί να βρει λόγους για να αποτύχει σε κάτι αντί να επικεντρωθεί σε αυτά που μπορεί να γίνουν για να πετύχει”, τόνισε ο Munger.
Πώς μπορούμε λοιπόν να το χρησιμοποιήσουμε αυτό προς όφελός μας και τι πρέπει να κάνουν οι άνθρωποι με υψηλές επιδόσεις για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους;
Το να πάρετε μια προαγωγή όταν δεν είστε αρκετά έτοιμοι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την πορεία της καριέρας σας.
Όπως επισημαίνει ο Rizea:
“Έχω δει πολλούς ανθρώπους να “καίγονται” και να παραιτούνται επειδή δεν είχαν ικανοποιητικές επιδόσεις στο νέο τους επίπεδο. Είτε υπερβάλλουν εαυτόν, είτε υποαποδίδουν στο νέο ρόλο τους.
Αυτό είναι πολύ αποθαρρυντικό και μπορεί να είναι καταστροφικό. Το βίωσα από πρώτο χέρι, και κοιτάζοντας πίσω, θα ήταν καλύτερα να περιμένω λίγο ακόμα, να βελτιώσω πρώτα τις δεξιότητές μου και μετά να κυνηγήσω την προαγωγή”.
Υπάρχει λόγος που οι προαγωγές βασίζονται συνήθως σε αποδείξεις για τα χαρακτηριστικά του επόμενου επιπέδου και όχι στις δυνατότητες.
Η παράλειψη αυτής της διαδικασίας έχει μεγάλες συνέπειες τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τις επιχειρήσεις.
Οι περισσότεροι άνθρωποι υπερεκτιμούν την ετοιμότητά τους για προαγωγή. Ένας καλός τρόπος για να δείτε αν είστε έτοιμοι, είναι να σκεφτείτε πώς θα νιώθατε αν σας την έδιναν αύριο. Αν αυτό σας αγχώνει ή σας εκπλήσσει, το πιθανότερο είναι ότι δεν είστε έτοιμοι γιατί δεν βλέπετε τον εαυτό σας να αποδίδει σε αυτό το επίπεδο.
Το να κάνετε το ελάχιστο δυνατό έχει πολλαπλά μειονεκτήματα. Σταματά την ανάπτυξή σας, μειώνει τη δέσμευσή σας προς τη δουλειά σας και την ευημερία σας και σας κάνει λιγότερο αποδοτικούς.
Είναι εύκολο να εντοπίσεις τους ανθρώπους αυτούς. Κάνουν το ελάχιστο, ελπίζοντας να πάρουν μια ΟΚ αξιολόγηση με τη λιγότερη δυνατή προσπάθεια. Κάποιοι είναι επίσης περήφανοι που μοιράζονται τις συμβουλές και τα κόλπα τους στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και ανταλλάσσουν ιδέες με άλλους για το πώς να το πετύχουν καλύτερα.
Όλοι θέλουν να είναι υπερήφανοι για τη δουλειά τους και σε κανέναν δεν αρέσει να αισθάνεται ότι αποτυγχάνει. Η έλλειψη δέσμευσης έχει άμεσες επιπτώσεις στη συνολική ευημερία.
Ανεξάρτητα από το πόσο έξυπνοι είστε, οφείλετε να δουλεύετε τις ώρες που απαιτούνται και που έχετε προσυμφωνήσει.
Μερικοί άνθρωποι χάνουν πολύ χρόνο ψάχνοντας δημιουργικούς τρόπους και παρακάμψεις προκειμένου να αποφύγουν να ασχοληθούν ή να μάθουν να κάνουν ορισμένα tasks και στο τέλος συνειδητοποιούν ότι θα μπορούσαν απλώς να έχουν κάνει αυτό που τους ζητήθηκε εξαρχής και να ξεμπερδεύουν.
Κατά μέσο όρο, χρειάζονται 20 ώρες σκόπιμης εξάσκησης μέχρι να μάθουμε μια νέα δεξιότητα.
Το κύριο πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς αποφεύγουμε να κάνουμε αυτές τις 20 ώρες για χρόνια, απομακρύνοντας ακόμα περισσότερο τα πράγματα που θέλουμε στη ζωή μας.
Ένας ακόμα παράγοντας που επιβραδύνει την ανάπτυξή σας. Μπορεί να πάρετε περισσότερα χρήματα για λίγο, αλλά τα πράγματα θα μείνουν στάσιμα, δεν θα βελτιωθείτε και δεν θα μάθετε νέες δεξιότητες.
Αν είστε ένας συνεργάτης που θέλει να εξελιχθεί σε μια ηγετική θέση, χρειάζεστε τουλάχιστον δύο χρόνια για να αναπτύξετε αυτό το σύνολο δεξιοτήτων. Πρέπει να οικοδομήσετε εμπιστοσύνη με την ομάδα σας, να αναλάβετε ένα μεγάλο έργο, να το παραδώσετε με επιτυχία και να επαναλάβετε τη διαδικασία μερικές φορές.
Αν αλλάζετε δουλειά κάθε χρόνο, δεν θα αναπτύξετε ποτέ πλήρως τις ηγετικές σας δεξιότητες. Θα ξεκινήσετε πολλές φορές από το ίδιο σημείο, αλλά ποτέ δεν θα ολοκληρώσετε τον πλήρη κύκλο.
Ορισμένες θέσεις εργασίας αξίζει να τις εγκαταλείψετε αλλά προσπαθήστε να έχετε κατά νου ότι κάθε αλλαγή έχει κόστος. Αποφύγετε τη βελτιστοποίηση της βραχυπρόθεσμης προοπτικής εις βάρος της μακροπρόθεσμης.
Η εμπιστοσύνη είναι απαραίτητη. Δύσκολο να αποκτηθεί και εύκολο να χαθεί.
Όταν κάποιος νέος εντάσσεται σε μια ομάδα ή έναν οργανισμό, η ομάδα αξιολογεί, συνειδητά ή υποσυνείδητα, αν το άτομο είναι ικανό και αξιόπιστο.
Είτε το πιστεύετε είτε όχι, υπάρχει μια φόρμουλα εμπιστοσύνης εκεί έξω. Περιλαμβάνει την εξισορρόπηση της αξιοπιστίας, της οικειότητας και του αυτοπροσανατολισμού.
Η αξιοπιστία συνδέεται με τα λόγια σας και με το πόσο πειστικοί είστε. Η εξειδίκευση βοηθάει πολύ σε αυτό. Έχει να κάνει με τις πράξεις σας και με το αν οι άνθρωποι μπορούν να βασίζονται σε εσάς.
Ο αυτοπροσανατολισμός σχετίζεται με τα κίνητρά σας και το πόσο λαμβάνετε υπόψη το συμφέρον των άλλων σε σχέση με το δικό σας.
Ακολουθούν μερικές πρακτικές που θα σας βοηθήσουν να κερδίσετε την εμπιστοσύνη των συναδέλφων σας:
Η συνέπεια είναι το κλειδί—εφαρμόζοντας αυτές τις πρακτικές διαρκώς, θα αποκτήσετε τη φήμη ενός αξιόπιστου και αποτελεσματικού συνεργάτη.