MENU

Τουριστικός φόρος στο Μπαλί ανατρέπει τα δεδομένα των διακοπών

Προορισμοί, όπως η Βενετία και η Βαρκελώνη, έχουν ανάμεικτα αποτελέσματα από παρόμοιες τακτικές

Οι διακοπές στο Μπαλί μπορεί να γίνουν πολύ πιο ακριβές εάν τεθεί σε ισχύ ένας προτεινόμενος τουριστικός φόρος.

Αντιμετωπίζοντας τον υπερτουρισμό και τις συνέπειές του, οι ιθύνοντες της περιοχής έχουν επιβάλει ημερήσιο τουριστικό φόρο παρόμοιο με αυτόν, που χρεώνει το Μπουτάν στους περισσότερους διεθνείς επισκέπτες.

Όραμα της πολιτείας, το νησί να «επιλέγει» τουρίστες ακριβώς όπως το Μπουτάν, το οποίο περιορίζει τον αριθμό των τουριστών σε 400.000 άτομα ετησίως και στο παρελθόν χρεώνει έως και 240 ευρώ την ημέρα για επίσκεψη. Επιλέγει δηλαδή τους τουρίστες μέσω των δαπανών. «Είναι το ίδιο όπως όταν οι Ινδονήσιοι πηγαίνουν στις ΗΠΑ, την Ευρώπη ή τη Βρετανία» καταλήγουν οι ειδικοί.

Το Μπαλί αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού

Το «νησί των θεών» είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς στον κόσμο, όμως ταλανίζεται από ένα κύμα τουριστών με κακή συμπεριφορά, που μαγεύονται πολύ εύκολα από τις ομορφιές του τόπου.

Αν και ο τουρισμός έχει μεταμορφώσει το Μπαλί, συνεισφέροντας στο 60% της οικονομίας του, οι ντόπιοι σήμερα έχουν μια σχέση αγάπης και μίσους μαζί του. Πολλοί έχουν αναστατωθεί με την ασφυκτική κίνηση, την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη και τους απείθαρχους επισκέπτες.

Το 2023, ένας Ρώσος influencer απελάθηκε από την Ινδονησία αφού πόζαρε γυμνός σε ένα ιερό δέντρο, ενώ δεκάδες επισκέπτες έχουν εντοπιστεί με παράνομη visa. Εν τω μεταξύ, αναφορές για επικίνδυνη οδήγηση, αντίσταση κατά των αρχών και ασέβεια προς τα τοπικά έθιμα έχουν τροφοδοτήσει εκκλήσεις για αυστηρότερους κανονισμούς σε όλους τους τομείς.

Μπορεί ένας τουριστικός φόρος να περιορίσει την κακή συμπεριφορά;

Με την απογοήτευση να αυξάνεται, οι αρχές αναζητούν τρόπους να εξισορροπήσουν την τουριστική βιομηχανία του Μπαλί με την ηρεμία των κατοίκων.

Το 2023, το Μπαλί εξέτασε την απαγόρευση της ενοικίασης μοτοσυκλετών σε τουρίστες για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ενώ πέρυσι, οι τοπικοί άρχοντες έβαλαν φρένο στην κατασκευή νέων ξενοδοχείων, βιλών και νυχτερινών κέντρων σε σημεία του νησιού που… πλημμύρισαν από ανάπτυξη.

Το Συμβούλιο Τουρισμού του Μπαλί διεξήγαγε επίσης μια διαφημιστική καμπάνια καλώντας τους ταξιδιώτες να συμπεριφέρονται με σεβασμό, με την αύξηση του τουριστικού φόρου να αποτελεί μια ακόμα… επιλογή στο τραπέζι.

Ο κυβερνήτης του Μπαλί, Wayan Koster, διατύπωσε για πρώτη φορά την ιδέα μιας προσέγγισης τύπου Μπουτάν, το 2023. Τον περασμένο Φεβρουάριο, το νησί εισήγαγε τέλος εισόδου 150.000 ρουπίων Ινδονησίας (9 €) για τη χρηματοδότηση των προσπαθειών διατήρησης. Τώρα οι αξιωματούχοι επανεξετάζουν την αρχική πρόταση του Koster για μια πιο απότομη χρέωση, ώστε να… ρυθμίσουν τον τουρισμό τους και να προσελκύσουν τουρίστες που δαπανούν περισσότερα χρήματα.

Είναι οι τουριστικοί φόροι ένα… παγκόσμιο trend;

Οι τουριστικοί φόροι μπορούν να λάβουν διάφορες μορφές, από τέλη εισόδου έως χρεώσεις ανά διανυκτέρευση ή ημερήσιες εισφορές σε ξένους επισκέπτες και εξυπηρετούν επίσης διαφορετικούς σκοπούς.

Το Εδιμβούργο πρόσφατα αποκάλυψε τα σχέδιά του για φόρους που προορίζονται για υποδομές, στέγαση, διαχείριση προορισμών και πολιτιστικές πρωτοβουλίες, ενώ στο μεταξύ και η Ιταλία σκέφτηκε να αυξήσει ορισμένα από τα ημερήσια τέλη της για την καταπολέμηση του υπερτουρισμού, με την υπουργό Τουρισμού της χώρας, Daniela Santanchè, να υποστηρίζει ότι τέτοια τέλη ενθαρρύνουν πιο υπεύθυνα ταξίδια.

Ωστόσο, οι φόροι αυτοί δεν ήταν η λύση για πολυσύχναστους προορισμούς, όπως η Βαρκελώνη, που έχει μια αμφιλεγόμενη σχέση με τον τουρισμό, την οποία οι φόροι δεν καταπραΰνουν ιδιαίτερα. Το περασμένο καλοκαίρι, οι κάτοικοι της Βαρκελώνης διαμαρτυρήθηκαν για τον μαζικό τουρισμό και τις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις όπως το Airbnb, βρέχοντας μερικούς ταξιδιώτες με νερό ενώ φώναζαν «πήγαινε σπίτι».

Στη Νοτιοανατολική Ασία, το Μπαλί δεν είναι ο μόνος ταξιδιωτικός προορισμός που στρέφεται σε αυτή τη λύση. Η Ταϊλάνδη, η οποία υποδέχεται περίπου 40 εκατ. ταξιδιώτες κάθε χρόνο, σχεδιάζει να αναβιώσει ένα τέλος 300 μπατ (8,50 ευρώ) για όλες τις αφίξεις πριν από το τέλος του 2025. Ο τρόπος είσπραξης αυτού του τέλους είναι ακόμα άγνωστος, αν και ο Sorawong Thienthong, Υπουργός Τουρισμού και Αθλητισμού της Ταϊλάνδης, είπε ότι πιθανότατα θα είναι μέρος της ψηφιακής κάρτας αφίξεων της χώρας.

«Αν η συλλογή είναι περίπλοκη, θα είναι δύσκολο. Στόχος μας είναι να κάνουμε τη διαδικασία όσο το δυνατόν πιο ομαλή», είπε σε συνέντευξη Τύπου αυτή την εβδομάδα.

Με τους ευρωπαϊκούς προορισμούς από την Ουαλία έως τη Βενετία να συζητούν επίσης τα πλεονεκτήματα των τουριστικών εισφορών, η πρόταση του Μπαλί εντάσσεται σε μια ευρύτερη παγκόσμια συζήτηση σχετικά με το, πώς να γίνουν τα ταξίδια πιο βιώσιμα.

Το αν το υψηλότερο κόστος αποθαρρύνει τους επισκέπτες, ή απλώς αλλάξει το μοτίβο, μένει να φανεί.

Σχετικά Άρθρα