Η Lauri Union είναι η διευθύντρια του Ινστιτούτου Bertarelli στο Babson College. Ανέλαβε τη διοίκηση της οικογενειακής επιχείρησης Union Corrugating Company για περισσότερα από 24 χρόνια, μέχρι το 2016. Κατάφερε να την επεναφέρει στην κερδοφορία και να την πωλήσει σε όμιλο ιδιωτικών κεφαλαίων
Περιγράφει τις 5 αρχές που όπως αναφέρει τη βοήθησαν να σώσει την εταιρία της οικογένειάς της.
«Ποτέ δεν ξεκίνησα να αναλάβω την οικογενειακή επιχείρηση. Ο παππούς μου ξεκίνησε μια εταιρεία κατασκευής κυματοειδούς στέγης στη Βόρεια Καρολίνα το 1946 και τη δεκαετία του 1990 τη διοίκησαν οι γονείς μου, ενώ εγώ τελείωνα τη σχολή. Το σχέδιό μου μετά την αποφοίτησή μου ήταν να ζήσω στη Βοστώνη με τον σύζυγό μου.
Αλλά όταν ο πατέρας μου αρρώστησε, η εταιρεία βρέθηκε σε δεινή οικονομική κατάσταση. Η μητέρα μου, η οποία δεν είχε καμία εμπειρία στην ηγεσία επιχειρήσεων, ανέλαβε και προσπάθησε να αλλάξει τα πράγματα, ζητώντας τη βοήθειά μου. Η κατάσταση φαινόταν απελπιστική, αλλά ήθελα να βοηθήσω τους γονείς μου.
Αυτό σήμαινε ότι το 1992, σε ηλικία 27 ετών, έγινα πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ενός «πλοίου που βυθιζόταν». Το ηθικό ήταν χαμηλό και μόλις είχαμε χάσει τον μεγαλύτερο πελάτη μας, ο οποίος συνεισέφερε το 25% των εσόδων μας.
Έπρεπε να ανασυνταχθώ και κατάφερα να την επαναφέρω σε κερδοφορία, αυξάνοντας τελικά τον αριθμό των υπαλλήλων μας σε 350 και πουλώντας την σε μια εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων το 2004.
Αυτά είναι τα πέντε μαθήματα για τη διοίκηση οικογενειακής επιχείρησης που με βοήθησαν να φτάσω εκεί.
Αφήστε τον εγωισμό σας στην άκρη, και νιώστε άνετα να λέτε «δεν ξέρω».
Οι άνθρωποι συχνά πιστεύουν ότι το να είσαι ηγέτης σημαίνει να ξέρεις τι πρέπει να κάνεις. Όταν μπήκα στην οικογενειακή μου επιχείρηση, έφτασα με ακαδημαϊκά πτυχία υψηλού κύρους, συμπεριλαμβανομένου ενός MBA από το Χάρβαρντ. Όμως είχα εργαστεί εκεί στο παρελθόν μόνο για 6 εβδομάδες σε ένα καλοκαίρι, οπότε γνώριζα πολύ λίγα πράγματα γι’ αυτήν. Επίσης, δεν είχα ηγηθεί ποτέ κανενός οργανισμού.
Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι οι άνθρωποι που εργάζονταν στην επιχείρηση είχαν τεράστιες γνώσεις και ότι θα μπορούσα να συνεισφέρω πολύ περισσότερο κάνοντας ανοιχτές ερωτήσεις παρά προσπαθώντας να πάρω τον έλεγχο και να πω στους ανθρώπους τι να κάνουν. Πέρασα το μεγαλύτερο μέρος των πρώτων μηνών μου παίρνοντας συνεντεύξεις από ανθρώπους της εταιρείας προκειμένου να κατανοήσω την επιχείρηση.
Ως αποτέλεσμα, μέσα σε λίγους μήνες, είχα περισσότερες γνώσεις σχετικά με τις δραστηριότητες και τον κλάδο από οποιονδήποτε άλλον στην εταιρεία.
Ενώ ο καθένας γνώριζε τον ρόλο του, ήμουν η μόνη που είχε πάρει συνεντεύξεις από τόσους πολλούς ανθρώπους ώστε να έχω μια ευρεία οπτική γωνία. Το φανταζόμουν σαν να έχει ο καθένας το δικό του κομμάτι πίτας, αλλά ο στόχος μου ήταν να τη δω ολόκληρη.
Μείνετε κοντά στην οικογένειά σας, αλλά μην αφήνετε τα συναισθήματα να παρεμβαίνουν στις αποφάσεις σας.
Η συνεργασία με την οικογένεια μπορεί να προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως απογοήτευση όταν ένας γονέας σας λέει τι να κάνετε μπροστά σε άλλους υπαλλήλους που προσπαθείτε να ηγηθείτε. Ή το αίσθημα απόρριψης όταν ένας γονέας δεν αναγνωρίζει αυτό που θεωρείτε σπουδαίο επίτευγμα.
Οι οικογένειες μεταβιβάζουν τα συναισθήματα μεταξύ των μελών,. Τα αρνητικά συναισθήματα μπορεί να οδηγήσουν τους ανθρώπους να λαμβάνουν αποφάσεις που τους κάνουν να αισθάνονται καλύτερα, αντί για αποφάσεις που λειτουργούν αποτελεσματικά για την επιχείρηση. Και αυτά τα αρνητικά συναισθήματα μπορούν να βλάψουν σοβαρά τις οικογενειακές σχέσεις.
Να έχετε επίγνωση των συναισθημάτων σας και ενσυναίσθηση για την οικογένειά σας, αλλά να είστε πρόθυμοι να λάβετε αποφάσεις που επιτυγχάνουν κοινούς στόχους, ακόμη και αν είναι δύσκολες. Το να περνάω προσωπικό χρόνο μακριά από τη δουλειά με τη μητέρα μου μας βοήθησε επίσης να παραμείνουμε κοντά, ακόμη και αν μπορεί να διαφωνούμε.
Είναι πιο εύκολο να πείσετε τους υπαλλήλους να συμφωνήσουν με τις αξίες της οικογένειάς σας. Χρησιμοποιήστε το.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν μια δύναμη στην ικανότητά τους να ηγούνται με συνέπεια μέσω ενός συνόλου αξιών με τις οποίες μπορούν να ταυτιστούν οι εργαζόμενοι και οι πελάτες. Αυτό κάνει το έργο της διοίκησης να έχει νόημα για εσάς και τους άλλους ενδιαφερόμενους.
Στην περίπτωσή μου, συνειδητοποίησα ότι οι μακροχρόνιοι υπάλληλοι θυμόντουσαν τι αντιπροσώπευε η εταιρεία του παππού μου και αποθαρρύνονταν από πολλές από τις πιο πρόσφατες πρακτικές. Οι υπάλληλοι έλεγαν ψέματα στους πελάτες και όλοι συμπεριφέρονταν σαν να ήταν σε μια χαμένη ομάδα.
Όταν συνάντησα έναν από τους συνταξιούχους πρώην εργαζόμενους της εταιρείας, θυμήθηκε πώς ο παππούς μου επέμενε να μην αυξήσει τις τιμές των στεγών μετά τον τυφώνα Χέιζελ το 1954. Αυτή η ιστορία με άγγιξε, οπότε την μοιράστηκα σε μια συνάντηση της εταιρείας.
Άλλοι εργαζόμενοι σηκώθηκαν όρθιοι και διηγήθηκαν παρόμοιες ιστορίες. Στο τέλος της συνάντησης, συμφωνήσαμε ότι ό,τι κι αν συνέβαινε, θα κάναμε πάντα το σωστό, ακόμη κι αν αυτό σήμαινε χαμηλότερα κέρδη. Δεν θα λέγαμε ποτέ ψέματα σε έναν πελάτη και θα παραδεχόμασταν πάντα αν δεν μπορούσαμε να παραδώσουμε αυτό που θα ήθελε.
Αυτό ήταν ένα σημείο καμπής για την επιχείρηση. Οι υπάλληλοί μας ένιωθαν ότι μπορούσαν να είναι αυθεντικοί, και αυτό καθοδήγησε την εταιρεία στο μέλλον και συνέβαλε στην ανάπτυξή μας.
Μην φοβάστε να οδηγήσετε την επιχείρηση προς μια νέα κατεύθυνση από αυτή που έκαναν οι γονείς σας.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις μπορεί να αργούν να αλλάξουν, επειδή η διατήρηση των παραδόσεων ή των μακροχρόνιων σχέσεων με τους εργαζόμενους και τους πελάτες είναι πολύτιμη.
Οι γονείς που ηγούνται μπορεί να περιμένουν από τα παιδιά τους να ενταχθούν και να ακολουθήσουν τα βήματά τους.
Αλλά η μέση επιχείρηση σήμερα διαρκεί μόνο περίπου 10 χρόνια. Οι οικογένειες που προσπαθούν να πείσουν την επόμενη γενιά να ακολουθήσει το καλούπι κινδυνεύουν. Η επόμενη γενιά μπορεί να μην είναι πλήρως αφοσιωμένη και η επιχείρηση μπορεί να μην είναι σε θέση να συμβαδίσει με την εποχή.
Η συμβουλή μου είναι να βρείτε τα δικά σας πατήματα και να οδηγήσετε την επιχείρηση προς τα εμπρός.
Στην περίπτωσή μου, αυτό που ήταν προφανές ήταν ότι δεν ήταν μια πολύ καλή επιχείρηση και ότι ήταν κακώς τοποθετημένη σε μια φθίνουσα αγορά. Η πελατειακή μας βάση συρρικνωνόταν, ο εξοπλισμός μας ήταν παλιός και οι εργαζόμενοι δεν είχαν λάβει αυξήσεις εδώ και πέντε χρόνια. Είχαμε έξι εγκαταστάσεις σε πολλές πολιτείες, οι περισσότερες με ξεπερασμένα προϊόντα.
Καθώς ανέλαβα, αποφασίσαμε να αλλάξουμε εντελώς το μοντέλο της εταιρείας. Αντί να παραδίδουμε «χύμα» σε πολλούς πελάτες σε μια μεγάλη περιοχή, επικεντρωθήκαμε σε μια μικρή περιοχή πελατών και παραδώσαμε γρήγορα μικρότερες αποστολές. Τελικά, είχαμε αρκετά χρήματα για να αγοράσουμε ένα νέο μηχάνημα και από εκεί και πέρα βασιστήκαμε στην επιτυχία.
Μην προσπαθείτε να ανταποκριθείτε στο στυλ ηγεσίας κάποιου άλλου.
Στις οικογενειακές επιχειρήσεις, οι ηγέτες μπορούν να διαμορφώσουν το δικό τους στυλ ηγεσίας. Κατανοήστε πώς άλλοι έχουν ηγηθεί της επιχείρησης στο παρελθόν, αλλά μην περιορίζεστε από αυτό.
Ήμουν μια νεαρή γυναίκα που διοικούσε μια επιχείρηση σε μια ανδροκρατούμενη επιχείρηση δομικών υλικών. Όλοι οι ηγέτες στην επιχείρηση, όχι μόνο οι θέσεις όπως ο διευθύνων σύμβουλος, ήταν άνδρες. Οι προσεγγίσεις πολλών διευθυντών ήταν πιο αυταρχικές, με σκληρή γλώσσα και επιθετική στάση.
Δεν ένιωθα άνετα με αυτό, αλλά ήταν η επιχείρηση της οικογένειάς μου, οπότε μπορούσα να πειραματιστώ με διαφορετικούς τρόπους.