MENU

Υψηλό ανταγωνισμό στο νέο διαγωνισμό προμήθειας λεωφορείων και τρόλεϊ προσδοκά το ΥΠΟΜΕ

Το φθινόπωρο αναμένεται να καταρτιστούν και να αναρτηθούν προς διαβούλευση τα τεύχη διακήρυξης

Ένα βήμα πιο κοντά έρχεται ο δεύτερος μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια ακόμα 700 καινούργιων λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αν και τα σπουδαία μάλλον θα πρέπει να αναμένονται από το φθινόπωρο.

Χθες (11/7) αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο Τεύχους Διακήρυξης για τη διαγωνιστική διαδικασία ανανέωσης στόλου λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Πρόκειται για συμφωνία πλαίσιο, στην οποία δεν περιλαμβάνεται ούτε ο αριθμός των προς προμήθεια λεωφορείων ανά κατηγορία ούτε και το εκτιμώμενο κόστος της σύμβασης / προϋπολογισμός με τη διακήρυξη να αποτελεί περισσότερο έναυσμα για την παράθεση σχολίων από δυνητικά ενδιαφερόμενους προκειμένου στη συνέχεια να καταρτιστούν τα τεύχη διακήρυξης, τα οποία και δεν αναμένεται να αναρτηθούν σε δημόσια διαβούλευση πριν τον Σεπτέμβριο.

Άλλωστε το φθινόπωρο είχε τοποθετήσει την ανάρτηση και ο γενικός γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς τις προηγούμενες ημέρες στο πλαίσιο ενημέρωσης της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής.

Συνολικά θα αποκτηθούν 700 ηλεκτρικά οχήματα με το μείγμα να αφορά 350 λεωφορεία αργής φόρτισης, 150 λεωφορεία γρήγορης φόρτισης και 200 τρόλεϊ.

Τον λόγο, για τον οποίο επελέγη αυτού του τύπου η διαβούλευση εξήγησε ο κ. Ξιφαράς, υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο θέλει να διασφαλίσει τον ανταγωνισμό στο διαγωνισμό.

Επιπλέον η ηλεκτροκίνηση – όπως είπε – εξακολουθεί να αποτελεί ακόμα μία νέα τεχνολογία, η οποία βελτιώνεται διαρκώς και ως εκ τούτου είναι «σημαντικό να εξασφαλίσουμε ότι όλα τα σχόλια της αγοράς θα ενσωματωθούν στα τελικά τεύχη του διαγωνισμού που θα αναρτηθούν για να ξεκινήσει επίσημα η διαδικασία εντός φθινοπώρου».

Σύμφωνα με το υπουργείο, η διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης που τρέχει ήδη, ορίζεται σε 25 ημέρες, δηλαδή έως και τις 4 Αυγούστου 2024.

Διαγωνισμός τριών τμημάτων

Βάσει των όρων των τευχών που βρίσκονται στον αέρα, ο διαγωνισμός θα χωριστεί σε τρία τμήματα, το καθένα εκ των οποίων θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 100 οχήματα συνολικά.

Το πρώτο τμήμα θα περιλαμβάνει ηλεκτρικά οχήματα βραδείας φόρτισης (Midi 8-10 μέτρων, τυπικά οχήματα 12 μέτρων, αρθρωτά οχήματα 18 μέτρων και σταθμούς βραδείας φόρτισης).

Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού θα περιλαμβάνει οχήματα ταχείας φόρτισης (τυπικά 12μετρα λεωφορεία και σταθμούς βραδείας και ταχείας/ευκαιριακής φόρτισης με εγκατεστημένο παντογράφο και ενσωματωμένο υποσταθμό Μέσης/Χαμηλής τάσης 20/0,4kV).

Στο τρίτο θα ενταχθούν τα Τρόλεϊ 12 μέτρων και τα αρθρωτά 18 μέτρων, τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα αυτόνομης κίνησης με συσσωρευτές και φόρτισης κατά την κίνηση (In-Motion Charging).

Ο Ανάδοχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να προμηθεύσει τα ζητούμενα οχήματα, παρέχοντας και την τακτική συντήρηση αυτών για τους πρώτους 12 μήνες της σύμβασης που θα συνάψει.

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα ο υφιστάμενος στόλος στις δύο μητροπολιτικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης είναι γηρασμένος, με μέση ηλικία περί τα 19 έτη έναντι 13 ετών περίπου κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η διάκριση τμημάτων της συμφωνίας – πλαίσιο κρίθηκε επιβεβλημένη από το υπουργείο, δεδομένων των διαφορών στην τεχνολογία που διέπει την παγκόσμια αγορά λεωφορείων αστικού κύκλου.

Ειδικότερα, διακρίνονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία με τη σειρά τους διακρίνονται σε βραδείας φόρτισης (σε αμαξοστάσια) και ευκαιριακής φόρτισης (σε τερματικούς σταθμούς), και τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τύπου τρόλεϊ που κινούνται κατά βάση σε δίκτυο ηλεκτροδότησης με καλώδια (catenary) με δυνατότητα κίνησης και εκτός αυτού για συγκεκριμένη απόσταση.

Στόχος η πλήρης ανανέωση του στόλου

Να σημειωθεί ότι ταυτόχρονα σε εξέλιξη βρίσκονται και οι υπόλοιπες δράσεις ενίσχυσης των στόλων των συγκοινωνιακών εταιρειών  της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Εκτός των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων που παραδόθηκαν ήδη και έχουν ενταχθεί στους δύο στόλους (140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη), η ΟΣΥ «τρέχει» ήδη διαγωνισμό για τη μίσθωση 300 οχημάτων με τη μέθοδο του leasing.

Από αυτά, τα 100 θα είναι midi και θα εκτελούν αποκλειστικά δρομολόγια στο κέντρο της Αθήνας.

Παράλληλα ο ΟΣΕΘ προετοιμάζει διαγωνισμό για αλλά 220 λεωφορεία.

Με τις προσθήκες αυτές εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2025 στην Αθήνα θα κυκλοφορούν περί τα 950 καινούρια οχήματα σε σύνολο στόλου 1.200, ενώ στη Θεσσαλονίκη θα έχουν ανανεωθεί τα 330 από τα 440 οχήματα που δρομολογούνται καθημερινά.

Στο μεταξύ στον στόλο της Αθήνας από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα κυκλοφορήσουν τα πρώτα από τα 211 καινούργια οχήματα που θα εισφέρει η σύμπραξη των ΚΤΕΛ με τους τουριστικούς φορείς και θα εξυπηρετούν την Ανατολική και Δυτική Αττική με την παραχώρηση 63 γραμμών ύστερα από την έγκριση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο.  



Σχετικά Άρθρα