Σοβαρά κενά στη στελέχωση της κρίσιμης ειδικότητας των τηλεπικοινωνιακών υπαλλήλων καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, μια ανάσα πριν τη φετινή τουριστική περίοδο.
Πρόκειται για αεροδρόμια, στα οποία η εξυπηρέτηση των πτήσεων, η διαχείριση της αεροπορικής κίνησης και η στελέχωση των πύργων ελέγχου γίνεται αποκλειστικά από υπαλλήλους της AFIS, οι οποίοι και διαχειρίζονται την εναέρια κυκλοφορία και τις κινήσεις των αεροσκαφών στην περιοχή τους.
Οι αερολιμένες αυτοί έρχονται συχνά στην επικαιρότητα όταν αναγκάζονται να …βάλουν λουκέτο επειδή αρρώστησε ο μοναδικός τους υπάλληλος, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν στη Μήλο, στην Ικαρία, κλπ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη Βουλή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, σε ό,τι αφορά τη στελέχωση των αεροδρομίων AFIS:
· Στους αερολιμένες Κοζάνης, Καστοριάς, Λέρου, Καστελόριζου, Σύρου και Αστυπάλαιας το έργο παροχής πληροφοριών πτήσεων καλύπτεται με μετακινήσεις υπαλλήλων διότι δεν υπηρετεί κανένας μόνιμος. Ειδικά στο Καστελόριζο όπου και υπήρξε πρόσφατα διορισμός, ο υποψήφιος δεν εμφανίστηκε διότι προτίμησε άλλη θέση και έχει ξεκινήσει η διαδικασία τοποθέτησης του επιλαχόντα.
· Στους αερολιμένες Μήλου, Ικαρίας, Πάρου, Κάσου παρά την αυξημένη επιβατική κίνηση, το έργο καλύπτεται από μόλις έναν μόνιμο υπάλληλο σε καθένα από αυτά.
· Στους αερολιμένες Κυθήρων, Καλύμνου, Νάξου, Καρπάθου υπηρετούν δύο μόνιμοι υπάλληλοι και στον αερολιμένα Σητείας τρεις.
Να σημειωθεί ότι τα αεροδρόμια αυτά, πέραν των εμπορικών πτήσεων που συστηματικά εξυπηρετούν, πρέπει να βρίσκονται σε 24ωρη ετοιμότητα, για την εξυπηρέτηση νοσοκομειακών πτήσεων, πτήσεων έρευνας και διάσωσης, στρατιωτικών, VIP, πτήσεων σε κατάσταση κινδύνου και αεροδιακομιδές ασθενών.
Το ζήτημα έφερε στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, ύστερα από τις καταγγελίες του Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών Υπαλλήλων AFISO, σύμφωνα με τις οποίες η ΥΠΑ προκειμένου να επιτύχει τη λειτουργική στελέχωση αεροδρομίων στο νέο Προεδρικό Διάταγμα που ετοιμάζει, προτίθεται να μειώσει τις ώρες εκπαίδευσης των εργαζομένων αυτών.
Απαντώντας ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου ανέφερε ότι η ΥΠΑ προχωρεί σε προσλήψεις και μετατάξεις προκειμένου να διατηρήσει την επαρκή λειτουργία των αερολιμένων. Στην κατεύθυνση αυτή, έχει προχωρήσει ο διορισμός εννέα ατόμων μέσω ΑΣΕΠ, καθώς επίσης και 10 μετατάξεις από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου και εκκρεμούν άλλες 10 προς ολοκλήρωση.
Επιπλέον, θα ακολουθήσουν και 13 εσωτερικές μετατάξεις από άλλους κλάδους της ΥΠΑ στον κλάδο Πληροφοριών Πτήσεων, δηλαδή τους AFISO, ενώ εκκρεμεί και μία προς ολοκλήρωση δημοσίευσης σε ΦΕΚ. Επίσης – σύμφωνα με τον υπουργό – εκκρεμούν προς εξέταση στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο της ΥΠΑ ακόμη 10 αιτήσεις εσωτερικών μετατάξεων στον εν λόγω κλάδο. Ο κ. Οικονόμου έκανε λόγο για «μια πολύ καλή ενίσχυση αυτού του κλάδου».
Προσωπικό στα όρια της συνταξιοδότησης
Ωστόσο στη συγκεκριμένη ειδικότητα, από τη μία προχωρά η ενίσχυση σε προσωπικό και από την άλλη… μηδενίζεται ξανά το κοντέρ του εργατικού δυναμικού από τις αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης, δεδομένου ότι ο μέσος όρος των εργαζομένων είναι πλέον άνω των 60 ετών!
Σύμφωνα με τα στοιχεία των εργαζομένων, που παρουσιάστηκαν στη Βουλή, από το 2010 έως σήμερα έχουν γίνει 26 προσλήψεις για τη στελέχωση των αεροδρομίων AFIS με τις 20 να αφορούν την Υπηρεσία αυτή και 6 τα υπόλοιπα αεροδρόμια και τη Διεύθυνση Τηλεπικοινωνιών.
Όμως από το 2020 έως το 2024 έχουν συνταξιοδοτηθεί 56 υπάλληλοι, ενώ από το 2025 έως το 2028 αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν άλλοι 44! Να σημειωθεί ότι αυτήν τη στιγμή υπηρετούν μόλις 105 τηλεπικοινωνιακοί υπάλληλοι, όταν στο οργανόγραμμα προβλέπονται περίπου 180 θέσεις εργασίας, πράγμα που σημαίνει ότι σχεδόν το 42% των θέσεων είναι κενές.
Ως προς τις πραγματικές ανάγκες, όπως ανέφερε και ο κ. Συντυχάκης, αρκεί να υπενθυμιστεί ότι το 2010 ο αριθμός των υπαλλήλων έφθανε τους 320, «για να συρρικνωθεί στη συνέχεια, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων».
Και όλα αυτά σε μία εποχή που ο ελληνικός τουρισμός καλπάζει σπάζοντας κάθε χρόνο το ένα ρεκόρ επιβατικής κίνησης μετά το άλλο.
Οι τηλεπικοινωνιακοί κατηγορούν τη διοίκηση της ΥΠΑ ότι με την αλλαγή του Προεδρικού Διατάγματος 304 του 1996 που επιδιώκει, έχει στόχο να καλύψει το πρόβλημα της υποστελέχωσης με τη μείωση του χρόνου εκπαίδευσης, σε βάρος της ασφάλειας των πτήσεων.
Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν επίσης ότι η διοίκηση της ΥΠΑ ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση προς ψήφιση, με την οποία το μηνιαίο επίδομα του Eurocontrol των υπηρεσιών πληροφοριών πτήσεων μετατρέπεται σε «κίνητρο», με πρόσχημα την κάλυψη προβλημάτων στελέχωσης των αεροδρομίων AFIS, «εκβιάζοντας εργαζόμενους με μέσο όρο ηλικίας 60+ σε μετακινήσεις, για να καλύψουν μέρος της χασούρας από το μειωμένο εισόδημα, σε συνάρτηση με τη μείωση των ημερών εκπαίδευσης».
Για τα ζητήματα αυτά ο Σύλλογος εργαζόμενων είχε προαναγγείλει 24ωρη απεργία για σήμερα Τρίτη (11/3), η οποία ωστόσο δε θα πραγματοποιηθεί καθώς κρίθηκε παράνομη και καταχρηστική από τη Δικαιοσύνη, ύστερα από προσφυγή της διοίκησης της ΥΠΑ.