Στην έγκριση των τεχνικών και οικονομικών προδιαγραφών για την παροχή υπηρεσιών σχεδίασης, αξιολόγησης, ελέγχου και επικύρωσης 191 διαδικασιών Πλοήγησης Βάσει Επιδόσεων (Performance Based Navigation – ΡΒΝ) προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε μια προσπάθεια να συμμορφωθεί με τους διεθνείς κανόνες και να αποφύγει τις ευρωπαϊκές κυρώσεις.
Παράλληλα το υπουργείο ενέκρινε τις προδιαγραφές ελέγχου – επανασχεδιασμού 187 Συμβατικών Ενόργανων διαδικασιών, βάσει επικαιροποιημένων αεροναυτικών δεδομένων αποτύπωσης φυσικών και τεχνητών εμποδίων, σε αερολιμένες της ελληνικής επικράτειας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 11,36 εκατ. ευρώ για τα έτη 2024 έως 2026.
Στο πλαίσιο του έργου θα αποτυπωθούν τα εμπόδια, ώστε να σχεδιάζονται οι απαραίτητες ενόργανες διαδικασίες PBN αναχώρησης και άφιξης αεροσκαφών στα αεροδρόμια της χώρας.
Να σημειωθεί ότι βάσει των κανόνων αεροναυτιλίας απαιτείται η εξασφάλιση επικαιροποιημένων αεροναυτικών δεδομένων αποτύπωσης φυσικών και τεχνητών εμποδίων τερματικής περιοχής και της εντός περίφραξης των αεροδρομίων, καθώς η σχετική βάση δεδομένων που διαθέτει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για τα εν λόγω αεροδρόμια δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές απαιτήσεις της υφιστάμενης νομοθεσίας της Ένωσης αφού τα δεδομένα δεν πληρούν τις απαιτήσεις ακρίβειας, ανάλυσης και ακεραιότητας, όπως καθορίζονται στον κατάλογο αεροναυτικών δεδομένων.
Εξαίρεση αποτελούν οι αερολιμένες Ρόδου και Θεσσαλονίκης, για τους οποίους έχουν πρόσφατα ληφθεί και ελεγχθεί ως προς τις απαιτήσεις τα δεδομένα.
Οι διαδικασίες αυτές αφορούν τον σχεδιασμό διαδρομών του αεροπλάνου στον αέρα που του εξασφαλίζει ότι δε θα βρει εμπόδια και προϋποθέτει την τοπογράφηση της περιοχής, η οποία δεν έχει πραγματοποιηθεί συντεταγμένα στη χώρα μας.
Παρέχουν δε καλύτερη εκμετάλλευση του εναερίου χώρου και δίνουν διέξοδο ακόμα και στις περιπτώσεις βλάβης των αεροβοηθημάτων στο έδαφος, ώστε τα αεροσκάφη να μπορούν να προσεγγίσουν τα αεροδρόμια.
Ως εκ τούτου εξασφαλίζουν ένα επιπλέον επίπεδο ασφαλείας, κάνοντας πιο αποδοτικό και αποτελεσματικό τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας.
Παρέμβαση από τη Κομισιόν
Υπενθυμίζεται ότι ως προς τη μη συμμόρφωση με τον ευρωπαϊκό εκτελεστικό κανονισμό που προβλέπει τη δημοσίευση των διαδικασιών λειτουργίας για την Πλοήγηση Βάσει Επιδόσεων στους ελληνικούς αερολιμένες (PBN), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αποστείλει στις 24 Απριλίου προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τη Κομισιόν, δεν είχε λάβει τα αναγκαία μέτρα για να διασφαλίσει τη δημοσίευση διαδικασιών λειτουργίας για την πλοήγηση βάσει επιδόσεων στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως απαιτείται στον σχετικό εκτελεστικό Κανονισμό, και είχε προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθεί για να άρει τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν από την Επιτροπή.
Σημειώνεται ότι τα PBN συστήματα μπορούν να αποφέρουν οφέλη στην ασφάλεια, τη χωρητικότητα και την αποδοτικότητα στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας χάρη στη βελτιστοποίηση των διαδρομών υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας και στις διαδικασίες ενόργανης προσέγγισης.
Σύμφωνα με αεροναυτιλιακές πηγές, ακόμα και ο αερολιμένας της Αθήνας πρόσφατα κάλυψε το μίνιμουμ των απαιτήσεων των ευρωπαϊκών κανόνων, με το αντικείμενο να το αναλαμβάνει η ίδια η εταιρία διαχείρισης του αεροδρομίου για λογαριασμό της ΥΠΑ προκειμένου να κινηθούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες.
Η διαγωνιστική διαδικασία της ΥΠΑ θα αφορά τον Σχεδιασμό Ενόργανων Διαδικασιών PBN και τη συντήρησή τους για περίοδο πέντε ετών, και στόχος ήταν αρχικά η υπογραφή της σχετικής σύμβασης έως το τέλος της χρονιάς.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των υπό σχεδίαση διαδικασιών ανά αεροδρόμιο θα καθοριστεί κατά την υπογραφή της σύμβασης, σύμφωνα με τις επιχειρησιακές ανάγκες της ΥΠΑ με τον συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης των υπηρεσιών να καθορίζεται σε 36 μήνες από την υπογραφή με τμηματική παράδοση ανά αεροδρόμιο.
Εξασφάλιση χρηματοδότησης
Πρόσφατα η ηγεσία του υπουργείου είχε «ξεκλειδώσει» το απαιτούμενο ποσό προκειμένου να προχωρήσει ο απαραίτητος διαγωνισμός από την ΥΠΑ.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθούν:
Τα ποσά που είχαν δεσμευτεί ανέρχονται σε 2,7 εκατ. ευρώ για το 2024, σε 7,91 εκατ. ευρώ για το 2025 και 2,08 εκατ. ευρώ για το 2026.
Παράλληλα με αυτόν τον διαγωνισμό προχωρούν και οι διαδικασίας αναβάθμισης υποδομών αεροναυτιλίας με νέα συστήματα επικοινωνιών και καταγραφής φωνής VCRS.
Το περασμένο καλοκαίρι είχε υπογραφεί από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα η Σύμβαση για την προμήθεια και εγκατάσταση των συστημάτων αυτών σε 18 αεροδρόμια της χώρας και στο Κέντρο Ηλεκτρονικών Εφαρμογών και Μείζονος Συντήρησης (ΚΗΕΜΣ). H σύγχρονη τεχνολογία αεροναυτιλίας θα εγκατασταθεί στους Πύργους Ελέγχου των αεροδρομίων Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου, Κέρκυρας, Κω, Αλεξανδρούπολης, Λήμνου, Σητείας, Μήλου, Σάμου, Καβάλας, Καλαμάτας, Ιωαννίνων, Χίου, Σκιάθου, Ακτίου/Πρεβέζης, Καρπάθου και Πάρου. Η Σύμβαση αφορά την εταιρεία «S.I.T.T.I. S.p.A.», είναι συνολικού κόστους 11,12 εκατ. ευρώ (συγχρηματοδοτούμενο από ΕΣΠΑ) και προβλέπει τμηματικές παραδόσεις μέχρι το τέλος του 2025. Με την τοποθέτηση των εν λόγω συστημάτων, σύμφωνα με την ΥΠΑ, θα επιτευχθεί η συμμόρφωση με τα διεθνή πρότυπα και τις νέες εφαρμογές που επιτάσσει ο ευρωπαϊκός χώρος, ενώ θα ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα διαχείρισης της Εναέριας Κυκλοφορίας μέσω λειτουργικών διευκολύνσεων και αυξημένης ασφάλειας λόγω πλεονασματικών διατάξεων και εφεδρικότητας.