Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψε ρεκόρ εγκατάστασης δημόσιων φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2024, ωστόσο ο ρυθμός ανάπτυξης παρουσίασε επιβράδυνση, καθώς οι εγκαταστάτες αντιμετώπισαν καθυστερήσεις στην κυβερνητική χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της Zapmap (την οποία χρησιμοποιεί και η βρετανική κυβέρνηση), οι δημόσιοι φορτιστές αυξήθηκαν κατά περισσότερο από το ένα τρίτο, φτάνοντας τους 73.421 μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου. Η αύξηση κατά 19.600 φορτιστές είναι σχεδόν ίση με τον συνολικό αριθμό φορτιστών που υπήρχαν στο τέλος του 2020, όπως αναμεταδίδει η βρετανική εφημερίδα Guardian.
Οι εταιρείες εγκατάστασης φορτιστών εργάζονται πυρετωδώς για να καλύψουν τις ανάγκες των πάνω από 1 εκατομμύριο ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν στους βρετανικούς δρόμους. Η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία, καθώς οι κανονισμοί υποχρεώνουν τους κατασκευαστές να πωλούν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάθε χρόνο.
Παρά την πρόοδο, η Εθνική Υπηρεσία Ελέγχου (National Audit Office) εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την άνιση κατανομή των φορτιστών, κυρίως σε αστικές περιοχές. Παράλληλα, σημείωσε ότι ο αριθμός των φορτιστών βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου των 300.000 έως το 2030.
Επιβράδυνση σε σχέση με το 2023
Η ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών ήταν 36% το 2024, μικρότερη σε σχέση με την αύξηση 45% που σημειώθηκε το 2023, σύμφωνα με τη Zapmap.
Στελέχη της βιομηχανίας φορτιστών επισημαίνουν ότι οι καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση μέσω του κυβερνητικού προγράμματος Local Electric Vehicle Infrastructure (Levi) παρεμποδίζουν την πρόοδο.
Η Vicky Read, διευθύνουσα σύμβουλος της ομάδας πίεσης Charge UK, χαρακτήρισε το 2024 «χρονιά ραγδαίας ανάπτυξης», αλλά με «ελαφριά επιβράδυνση προς το τέλος».
Η ίδια επεσήμανε ότι η αργή διάθεση των κονδυλίων Levi συνέβαλε στη μείωση του ρυθμού εγκαταστάσεων, ενώ και οι επενδυτές εμφανίζονται διστακτικοί λόγω της πιθανής χαλάρωσης των κανόνων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι αλλαγές στους κανόνες αυτούς, γνωστούς ως μηδενικής εκπομπής οχημάτων (ZEV) mandate, θα διευκόλυναν την παραγωγή οχημάτων βενζίνης και πετρελαίου, αλλά η βιομηχανία φορτιστών ανησυχεί ότι θα υπονομευτούν επενδύσεις δισεκατομμυρίων λιρών, καθώς λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους.
Παρόλα αυτά, η Read προβλέπει νέο ρεκόρ εγκατάστασης φορτιστών για το 2025.
Οι ανισότητες μεταξύ των περιοχών
Η πρόοδος παρεμποδίζεται επίσης από την αργή δράση των τοπικών αρχών, σημειώνει ο Robin Heap, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας φορτιστών Zest.
Υπάρχουν μεγάλες διαφορές στις ικανότητες κάθε περιοχής, με τις τοπικές αρχές να δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν. Ο Heap περιγράφει χαρακτηριστικά ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν δίνεται έγκριση για εγκατάσταση φορτιστών επειδή θεωρείται ότι θα επηρεαστούν οι θέσεις στάθμευσης, παρόλο που οι φορτιστές δεν καταργούν αυτές τις θέσεις.
Η κατάσταση διαφέρει δραματικά από περιοχή σε περιοχή:
Ο Heap τόνισε επίσης ότι ορισμένες τοπικές αρχές δεν έχουν εμπειρία με τις διαδικασίες αδειοδότησης, γεγονός που οδηγεί σε περαιτέρω καθυστερήσεις.
Ρεκόρ στους γρήγορους φορτιστές – Ανάγκη βελτίωσης στους οικιακούς
Η Melanie Shufflebotham, συνιδρύτρια και COO της Zapmap, ανέφερε ότι η ανάπτυξη των γρήγορων φορτιστών ξεπερνά την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία:
Η Shufflebotham αναμένει ότι ο ρυθμός εγκατάστασης θα επιταχυνθεί στα τέλη του 2025, όταν τα κονδύλια του Levi θα αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς.
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών δήλωσε ότι η πρόοδος στην ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι ικανοποιητική, ενώ τόνισε πως τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποδίδουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.