MENU

Θα πήγαινες στη δουλειά με το ποδήλατο και το κράτος να σε πληρώνει; – Αυτές οι χώρες το κάνουν

Τι είναι το επίδομα χιλιομέτρων και το ανώτατο όριο των 30 ευρώ/μήνα

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν σύστημα μεταφοράς με ποδήλατο στην εργασία, το οποίο ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να στραφούν στη μεταφορά με ποδήλατο.

Για πολλούς από εμάς, το να πηγαίνουμε στη δουλειά σημαίνει πρωινά παγιδευμένοι πίσω από το τιμόνι σε ένα μποτιλιάρισμα, ή σπρωξίματα για χώρο σε ένα ασφυκτικά γεμάτο βαγόνι του μετρό.

Όμως, σε όλη την Ευρώπη, όλο και περισσότεροι άνθρωποι ανταλλάσσουν τα αυτοκίνητα και τα λεωφορεία με ποδήλατα.

Το ποδήλατο είναι εξαιρετικό για την υγεία και μια ιδανική εναλλακτική λύση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.

Αν όλοι κάναμε ποδήλατο όπως οι Ολλανδοί, οι εκπομπές CO2 θα μειώνονταν κατά 690 εκατομμύρια τόνους.

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες διαθέτουν συστήματα μετακίνησης με ποδήλατο στην εργασία, αλλά δεν είναι όλα το ίδιο αποτελεσματικά.

Οι Κάτω Χώρες προσφέρουν επίδομα χιλιομέτρων

Οι Ολλανδοί ποδηλατούν κατά μέσο όρο 2,6 χιλιόμετρα την ημέρα. Εάν αυτό το πρότυπο επαναλαμβανόταν παγκοσμίως, σύμφωνα με μια μελέτη, οι ετήσιες παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα μειώνονταν κατά 686 εκατομμύρια τόνους – περισσότερο από το συνολικό αποτύπωμα άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η κυβέρνηση ενθαρρύνει αυτή την υγιεινή συνήθεια προσφέροντας στους ποδηλάτες που μετακινούνται με ποδήλατο ένα «επίδομα χιλιομέτρων».

Από το 2006, οι επιχειρήσεις ανταμείβουν τους ποδηλάτες που μετακινούνται με ποδήλατο με 0,19 ευρώ ανά χιλιόμετρο, μια δαπάνη που η κυβέρνηση τους επιτρέπει να αφαιρέσουν από το φορολογικό τους λογαριασμό.

Αυτό το επίδομα χιλιομέτρων ήταν προηγουμένως διαθέσιμο μόνο για τους οδηγούς, οι οποίοι μπορούσαν να το διεκδικήσουν για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων. Επεκτάθηκε στους ποδηλάτες το 2007 – και δεδομένου ότι τα ποδήλατα δεν απαιτούν βενζίνη, οι ποδηλάτες μπορούν απλώς να βάλουν τα χρήματα στην τσέπη.

Ένας εργαζόμενος που διανύει με το ποδήλατο 10 χιλιόμετρα την ημέρα πέντε ημέρες την εβδομάδα θα μπορούσε να κερδίσει περίπου 450 ευρώ το χρόνο από το πρόγραμμα.

Οι Βέλγοι ποδηλάτες έχουν αγκαλιάσει το σύστημα

Το Βέλγιο προσφέρει ένα παρόμοιο σύστημα με τις Κάτω Χώρες, με τους εργαζόμενους να μπορούν να διεκδικήσουν 0,24 ευρώ ανά ποδηλατοχιλιόμετρο. Είναι ευρέως αποδεκτό – σύμφωνα με τους Brussels Times, καθώς ένας στους πέντε εργαζόμενους σε μικρομεσαίες βελγικές επιχειρήσεις έλαβε επίδομα ποδηλάτου το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Η Γαλλία αύξησε τον αριθμό των ενεργών ποδηλατών της

Οι Γάλλοι εργαζόμενοι μπορούν να διεκδικήσουν έως και 0,25 ευρώ ανά χιλιόμετρο που διανύουν με το ποδήλατο για να πάνε στη δουλειά τους, με ανώτατο ετήσιο όριο περίπου τα 200 ευρώ.

Τα αποτελέσματα της πιλοτικής φάσης, στην οποία συμμετείχαν 18 εταιρείες, έδειξαν αύξηση του αριθμού των ενεργών ποδηλατών κατά 50%.

Οι ιταλικοί κανόνες διαφέρουν από πόλη σε πόλη

Στην Ιταλία, η πρόσβαση σε προγράμματα μεταφοράς με ποδήλατο στην εργασία εξαρτάται από τον τόπο διαμονής σας, καθώς τα κίνητρα ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με την περιοχή ή την επαρχία.

Η βόρεια πόλη της Φλωρεντίας μόλις εισήγαγε ένα πρόγραμμα που ξεκινά από τις 3 Ιουνίου και θα διαρκέσει ένα χρόνο.

Όσοι εγκαταλείψουν το αυτοκίνητό τους και αρχίσουν να πηγαίνουν με το ποδήλατο στη δουλειά τους, θα λαμβάνουν 0,20 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο που διανύουν εντός του δήμου, με ανώτατο όριο τα 30 ευρώ το μήνα.

Όσοι ήδη μετακινούνται με ποδήλατο στη δουλειά τους θα λαμβάνουν 0,15 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο.

Οι συμμετέχοντες πρέπει να εγγραφούν χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Pin Bike. Ο δήμος σχεδιάζει να απονείμει μπόνους 100 ευρώ κάθε μήνα στους 200 χρήστες που συγκεντρώνουν τους περισσότερους πόντους στην εφαρμογή.

Αυτό μπορεί να γίνει μέσω των χιλιομέτρων που έχουν διανυθεί με ποδήλατο καθώς και μέσω της συμμετοχής σε εκδηλώσεις και ερωτηματολόγια.

Στο Μπάρι – την πρωτεύουσα της περιφέρειας Απουλία της Ιταλίας – οι εργαζόμενοι με ποδήλατο λαμβάνουν 0,21 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο που διανύουν με το ποδήλατο για να πάνε στη δουλειά τους (με ανώτατο όριο τα 25 ευρώ το μήνα).

Η ιταλική κυβέρνηση προσφέρει επίσης στους μετακινούμενους κουπόνια κινητικότητας για την αγορά ενός νέου ποδηλάτου.

Οι ποδηλάτες αποφεύγουν το μποτιλιάρισμα

Ορισμένες χώρες δεν προσφέρουν πιστώσεις ανά χιλιόμετρο, αλλά προσφέρουν κίνητρα για την αγορά εξοπλισμού.

Στο Λουξεμβούργο, οι άνθρωποι που πηγαίνουν με ποδήλατο στη δουλειά τους μπορούν να εκπέσουν έως και 300 ευρώ από τον φόρο εισοδήματός τους προκειμένου να αγοράσουν ένα καινούργιο.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που έχουν υπογράψει το επίσημο πρόγραμμα «Με το ποδήλατο στην εργασία» μπορούν να αγοράσουν ποδήλατο μέσω του εργοδότη τους. Μπορούν να διεκδικήσουν έως και το 32% του πραγματικού κόστους του ποδηλάτου ως έκπτωση φόρου.

Γιατί είναι καλή ιδέα να πηγαίνετε με ποδήλατο στη δουλειά

Σε όλη την Ευρώπη, οι κυβερνήσεις επιδιώκουν να εφαρμόσουν προγράμματα για το ποδήλατο. Στην Ισπανία, η κυβέρνηση εξετάζει ένα νέο πρόγραμμα «En Bici al trabajo» που θα πληρώνει το προσωπικό για να πηγαίνει με ποδήλατο στη δουλειά.

Υπάρχουν πολλαπλά οφέλη. Μελέτη δείχνει ότι οι άνθρωποι που πηγαίνουν με το ποδήλατο στη δουλειά έχουν 45% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου και 46% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η αποφυγή του αυτοκινήτου είναι επίσης ένας πολύ καλός τρόπος για να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα.

Ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το ένα τέταρτο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με τα καύσιμα, με τις μισές να προέρχονται από τα ιδιωτικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των επιβατικών αυτοκινήτων και των φορτηγών.

Σχετικά Άρθρα