Ιδιαίτερα δημοφιλή γίνονται τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV) σε όλο τον κόσμο λόγω των φθηνότερων τιμών και των μοντέρνων χαρακτηριστικών τους, πλημμυρίζοντας τις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης παρά τον σκληρό ανταγωνισμό με τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης.
Η Κίνα έχει υποχωρήσει για να κάνει πολύ περισσότερη δουλειά στην έρευνα και την ανάπτυξη με σκοπό να έχει πλήρη κυριαρχία στις τεχνολογίες, την κατασκευή νέων προϊόντων, την αναβάθμιση τεχνολογιών αιχμής και την παροχή στον κόσμο φθηνών και ελκυστικών αγαθών.
Τα EV γίνονται φθηνότερα και περισσότερα σε αριθμό και καθώς οι άνθρωποι επιθυμούν να επιτύχουν τους παγκόσμιους κλιματικούς στόχους, οι φιλικές προς το κλίμα τεχνολογίες όπως τα EV γίνονται το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας.
Ο “εισβολή” των φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να μειώσει τις πωλήσεις των αμερικανικών κολοσσών, συμπεριλαμβανομένων των Ford και General Motors.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ανέλαβε δράση και εξέδωσε οδηγίες στο Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ για να διερευνήσει πιθανούς κινδύνους εθνικής ασφάλειας από εισαγόμενα κινεζικά οχήματα και να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες σχετικά με την εξάρτηση από ξένες αλυσίδες εφοδιασμού, ιδιαίτερα σε κρίσιμες βιομηχανίες όπως η αυτοκινητοβιομηχανία.
Αυτή η έρευνα στοχεύει στην αξιολόγηση τυχόν κινδύνων που αναδύονται από την είσοδο στις δύο αγορές των κινεζικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων πιθανών απειλών που σχετίζονται με την τεχνολογία, την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και την παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας.
Η υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Τζίνα Ραϊμόντο δήλωσε ότι οι αυξανόμενες πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στη Δύση αποτελούν κίνδυνο εθνικής ασφάλειας για τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Ένα εξελιγμένο EV, και στη συνέχεια ένα αυτόνομο όχημα, είναι γεμάτο με χιλιάδες ημιαγωγούς και αισθητήρες. Συλλέγει έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών για τον οδηγό, τη θέση του οχήματος και το περιβάλλον του οχήματος», δήλωσε ο Raimondo σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από το αμερικανικό think tank Atlantic Council, σύμφωνα με έκθεση.
Νωρίτερα, σημείωσε ότι το Πεκίνο είχε απαγορεύσει τη διέλευση οχημάτων που κατασκευάζει ο αμερικανικός γίγαντας EV Tesla σε ορισμένες περιοχές της χώρας, επικαλούμενη ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια.
Περίπου το 70% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πάνω από το 95% των μοτοσικλετών EV της Κίνας κυριαρχούν στη διεθνή αγορά, ενώ οι ΗΠΑ, η Ευρώπη, ο Καναδάς, η Ιαπωνία και άλλες χώρες έχουν μείνει πίσω σε φθηνότερη τεχνολογία.
Αν και οι ΗΠΑ και η Ευρώπη διαθέτουν πολύ καλύτερες και δαπανηρές τεχνολογίες, ωστόσο οι όγκοι πωλήσεων της Κίνας είναι τόσο υψηλοί που η δύση δεν μπορεί να ανταγωνιστεί στις τιμές.
Η Κίνα είναι πλήρως ικανή να καλύψει το κόστος παραγωγής λόγω των μεγάλων ποσοτήτων, αλλά οι όγκοι αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη μειώνονται γρήγορα και οι βιομηχανίες τους θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το φάσμα του κλεισίματος.
Πριν από μια δεκαετία, η Κίνα ήταν διαβόητη για την παραγωγή αντιγράφων, αλλά είναι για πρώτη φορά που κατασκευάζει καλής ποιότητας, φθηνότερα προϊόντα σε ανταγωνισμό με τους ηγέτες της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Γερμανίας, της Νότιας Κορέας και άλλων.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης, η BYD πούλησε 3 εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ένα χρόνο, περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, και τώρα έχει παραγωγική ικανότητα για να κατασκευάσει 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Ο κρατικός ναυτιλιακός κολοσσός της Κίνας Cosco [China Ocean Shipping (Group) Company] έχει παραγγείλει 24 μεγάλες εταιρείες μεταφοράς οχημάτων.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ειδικά η BYD, είναι πλέον οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Αν και η πρόσβασή τους στην αγορά των ΗΠΑ είναι περιορισμένη, ενδέχεται να διοχετεύουν την παραγωγή τους μέσω άλλων χωρών όπως το Μεξικό.
Ένα πλεονέκτημα της παγκοσμιοποίησης είναι ότι παρέχει στις καινοτόμες εταιρείες διαφορετικούς τρόπους πρόσβασης στις αγορές-στόχους τους και ανάπτυξης.
Βασικός παράγοντας στην ανάπτυξη των EV είναι η εξέλιξη της τεχνολογίας των μπαταριών. Επίσης, τα αυτοκίνητα γίνονται πιο αυτόνομα με την πάροδο του χρόνου. Με στόχους καθαρών μηδενικών εκπομπών, οι επενδύσεις σε EV είναι πιθανό να αυξηθούν.
Επιπλέον, καθώς η τεχνολογία για τα EV βελτιώνεται, είναι πιθανό οι καταναλωτές να προσελκύονται περισσότερο από αυτό ως εναλλακτική λύση, ακόμη και στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Η ιδέα είναι να γίνει πιο προσιτό και φθηνότερο.
Οι ανησυχίες για τον οικονομικό ανταγωνισμό, την εθνική ασφάλεια και τις ρυθμιστικές ανισότητες συμβάλλουν στην αντίληψη ότι οι ΗΠΑ και η Ευρώπη αντιστέκονται στην πρόοδο της Κίνας στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων. Τα προστατευτικά μέτρα, οι εμπορικές εντάσεις και τα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας μπορεί να αντικατοπτρίζουν την επιθυμία διασφάλισης των εγχώριων συμφερόντων.
Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι τέτοιες πολιτικές εμποδίζουν την παγκόσμια συνεργασία και οι πιθανοί καταναλωτές επωφελούνται από φθηνότερα και ποιοτικά EV. Ε, οι προοπτικές μπορεί να ποικίλλουν ευρέως και οι αποφάσεις συχνά επηρεάζονται από περίπλοκες γεωπολιτικές και οικονομικές εκτιμήσεις.
Εάν οι ΗΠΑ εμποδίσουν ενεργά τις κινεζικές εταιρείες λόγω του ανταγωνισμού, η Κίνα μπορεί να αντιμετωπίσει προκλήσεις όσον αφορά την επέκταση του μεριδίου της στην παγκόσμια αγορά.
«Ο προσδιορισμός της ανωτερότητας της τεχνολογίας EV μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ/Ευρώπης είναι διαφοροποιημένος. Η Κίνα έχει προχωρήσει γρήγορα στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και στην τεχνολογία μπαταριών, ενώ οι ΗΠΑ και η Ευρώπη έχουν συνεισφέρει ουσιαστικά στην καινοτομία», δήλωσε ο εμπειρογνώμονας EV και καθηγητής Μηχανικής και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Mehran Dr Qasim Arain.
«Κάθε περιοχή έχει μοναδικά πλεονεκτήματα, με την Κίνα να υπερέχει σε κλίμακα παραγωγής και προσιτή τιμή, και τις ΗΠΑ/Ευρώπη να επικεντρώνονται σε υψηλές επιδόσεις και τεχνολογία αιχμής. Οι συγκρίσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη παράγοντες όπως η απόδοση της μπαταρίας, η υποδομή φόρτισης και τα ρυθμιστικά περιβάλλοντα. Ουσιαστικά, η ερώτηση δεν έχει οριστική απάντηση, καθώς και οι δύο περιοχές συμβάλλουν πολύτιμα στοιχεία στο εξελισσόμενο τοπίο της τεχνολογίας EV».
Το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων φαίνεται πολλά υποσχόμενο παγκοσμίως. Οι αυξανόμενες περιβαλλοντικές ανησυχίες και οι εξελίξεις στην τεχνολογία οδηγούν σε μια στροφή προς τις βιώσιμες μεταφορές.
Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο προωθούν την υιοθέτηση EV μέσω κινήτρων και ανάπτυξης υποδομής, καθώς βελτιώνεται η τεχνολογία μπαταριών, προσφέροντας μεγαλύτερες αποστάσεις και ταχύτερη φόρτιση.
Η αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει πολλά στην ανάπτυξη των EV, υποδηλώνοντας μια μακροπρόθεσμη δέσμευση σε αυτή τη μετασχηματιστική αλλαγή. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιθανό να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο μέλλον των παγκόσμιων μεταφορών.