MENU

«Αναταράξεις» στην ασφάλεια πτήσεων λόγω έλλειψης προσωπικού και απαρχαιωμένου εξοπλισμού

Μπόνους στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας για να μειωθούν οι καθυστερήσεις

Κίνητρο απόδοσης στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και για το 2024 θεσμοθέτησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να μειωθούν οι καθυστερήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια κατά τη θερινή περίοδο, κατά την οποία αναμένεται να επιβεβαιωθεί νέο ρεκόρ όλων των εποχών στον ελληνικό τουρισμό.

Όπως επισημαίνεται στη ρύθμιση που εισήχθη σε νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή, στόχος του μέτρου είναι η μείωση των καθυστερήσεων στις αφίξεις και αναχωρήσεις αεροσκαφών στους αερολιμένες της ελληνικής επικράτειας που παρουσιάζουν εποχικά έντονη αύξηση, αλλά και πολυπλοκότητα κυκλοφορίας.

Στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης αναφέρεται ότι ο φόρτος είναι αυξημένος κατά την καλοκαιρινή περίοδο και υφίσταται πολλαπλασιασμός των καθυστερήσεων στην εναέρια κυκλοφορία, οδηγώντας σε πιθανές απειλές για την ασφάλεια των πτήσεων.

Την ισχύ του μέτρου, το οποίο είχε εφαρμοστεί τα προηγούμενα χρόνια, και για το καλοκαίρι του 2024, ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας απαντώντας την Τετάρτη σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Μανώλη Συντυχάκη στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.

Σύμφωνα με πηγές των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, το κίνητρο είχε θεσπιστεί το 2019 και πρακτικά ορίζει την παροχή δύο επιπλέον βαρδιών ανά 36 ημέρες ανά ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας.

Οι ίδιοι διευκρινίζουν ότι ακόμα και με την εφαρμογή του είναι αδύνατο να επιτευχθεί καθεστώς μηδενικών καθυστερήσεων, καθώς υπάρχουν ακόμα πολλά οργανικά κενά, αλλά θα γίνει μια προσπάθεια να βελτιωθεί η χωρητικότητα. Οι ελεγκτές που στελεχώνουν σήμερα τα αεροδρόμια της χώρας είναι περίπου 570.

Όπως επεσήμανε ο κ. Σταϊκούρας, σε ό,τι αφορά στη στελέχωση των αεροδρομίων με προσωπικό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ιδίως με υπαλλήλους του κλάδου Τηλεπικοινωνιακών και Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, μετά την ολοκλήρωση διεξαγωγής εξετάσεων προκήρυξης από το ΑΣΕΠ, δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, της 8ης Απριλίου 2024, σχετικός πίνακας διοριστέων, που αφορά στον διορισμό 51 υπαλλήλων διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων.

Συγκεκριμένα, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία διορισμού 30 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, 9 υπαλλήλων Παροχής Πληροφοριών Πτήσεων, 7 Ηλεκτρονικών, 3 Μηχανικών διαφόρων ειδικοτήτων, 1 Μηχανικού ΤΕ και 1 υπαλλήλου Διοικητικών Οικονομικών.

Παράλληλα, η ΥΠΑ έχει προωθήσει αιτήματα διαγωνιστικών διαδικασιών για περαιτέρω προσλήψεις. Σε αυτές δε θα περιλαμβάνονται αερολιμενικοί, καθώς, σύμφωνα με Π.Δ. του 2018, με την αποχώρηση του συνόλου των υπαλλήλων, ο κλάδος θα καταργηθεί.

Πάντως, ειδικά σε ό,τι αφορά τους ελεγκτές τόσο το φετινό όσο και το επόμενο καλοκαίρι τις πτήσεις θα διαχειρίζεται το υφιστάμενο προσωπικό, καθώς η εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων είναι μακροχρόνια και μέχρι να τους επιτραπεί να πιάσουν μικρόφωνο περνούν από ένα έως και πέντε χρόνια, ανάλογα με τη μονάδα που θα στελεχώσουν.

Κι αυτό την ώρα που κάθε χρόνο από την υπηρεσία συνταξιοδοτούνται κατά μέσο όρο περίπου τριάντα άτομα.

Ως προς το ζήτημα αυτό, ο υπουργός ανέφερε ότι για την αντιμετώπιση των επιτακτικών αναγκών κατόπιν των συνταξιοδοτήσεων προσωπικού της ΥΠΑ, διενεργήθηκαν – κατά παρέκκλιση – μετατάξεις από άλλους φορείς στον κλάδο Παροχής Πληροφοριών Πτήσεων, προκειμένου να ενισχυθούν οι Περιφερειακοί Αερολιμένες Σύρου, Κάσου, Μήλου, Αστυπάλαιας και Λέρου.

Η ίδια διαδικασία, βρίσκεται σε εξέλιξη προκειμένου να στελεχωθούν με πληρότητα οι Κρατικοί Αερολιμένες Καρπάθου, Σύρου, Ικαρίας και Καστελόριζου, ενώ εξελίσσεται διαδικασία διενέργειας εσωτερικών μετατάξεων από άλλους κλάδους στον κλάδο Παροχής Πληροφοριών Πτήσεων.

Για την ενίσχυση της στελέχωσης με πυροσβέστες των αεροδρομίων που παραμένουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, η ΥΠΑ έχει εκπονήσει και υλοποιεί πρόγραμμα εσωτερικών μετακινήσεων υπαλλήλων του Κλάδου Οδηγών, με ειδικότητα πυροσβεστών, ιδιαίτερα κατά τις περιόδους με αυξημένη επιβατική κίνηση.

Επίσης, έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες για υλοποίηση μετατάξεων υπαλλήλων, στον Κλάδο Οδηγών, από εξωτερικούς φορείς.

«Οι υπάλληλοι αυτοί πληρούν τα τυπικά προσόντα για την άσκηση των σχετικών καθηκόντων και, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας μετάταξής τους, θα ενταχθούν στο έργο της πυρόσβεσης των μη παραχωρηθέντων Αερολιμένων, αφού υποβληθούν στη σχετική εκπαίδευση», επεσήμανε ο κ. Σταικούρας.

Πεπαλαιωμένος ο εξοπλισμός των ελληνικών αεροδρομίων

Στο μεταξύ μπορεί να προχωρούν – έστω και με αργούς ρυθμούς – οι προσλήψεις, αλλά παραμένει το αγκάθι των γερασμένων συστημάτων, τα οποία εκτιμάται ότι είναι τα παλαιότερα μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων.

Παρά τις εξαγγελίες του υπουργείου για υλοποίηση προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, των συστημάτων επικοινωνιών, πλοήγησης και επιτήρησης, προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ, έως και σήμερα, όπως αναφέρουν οι ελεγκτές, δεν έχει αλλάξει τίποτα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε δώσει στη δημοσιότητα πριν λίγους μήνες η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, στην Ελλάδα είναι εγκατεστημένα περισσότερα από τέσσερα διαφορετικά συστήματα επικοινωνιών, από τα οποία το νεότερο είναι 23 ετών!

Παρωχημένα και χωρίς δυνατότητα εύρεσης ανταλλακτικών είναι και τα υφιστάμενα συστήματα ραντάρ.

Είναι επίσης γνωστό ότι το σύστημα της Προσέγγισης Αθηνών και του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας έχει καταγράψει δυο ολικές απώλειες της απεικόνισης ραντάρ σε διάστημα μερικών ετών και πολλές ακόμα απώλειες μικρότερης κλίμακας.

Σύμφωνα με το υπουργείο, πάντως, το ζήτημα της συνεχούς ενίσχυσης της ασφάλειας αερομεταφορών, αεροναυτιλίας και αερολιμένων είναι εξαιρετικά σημαντικό. Στην κατεύθυνση αυτή εκτός από τα προγράμματα εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού:

  • Ολοκληρώνεται πριν το τέλος του χρόνου, το πρόγραμμα πιστοποίησης των αεροδρομίων κατά EASA, με συστηματική αναβάθμιση των υποδομών, προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ.
  • Διαμορφώνεται η αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, σε ένα αποτελεσματικό και λιτό διοικητικό μοντέλο.
  • Προωθείται ο Εθνικός Κανονισμός Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας.
  • Εγκρίθηκε ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ).

«Τα αποτελέσματα των πρωτοβουλιών μας αποτυπώθηκαν και στις επιθεωρήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), όπου καταγράφηκε αύξηση στα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων ασφαλείας από το 69,1% στο 74,9%, πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο, που είναι στο 69,3%», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.

Σχετικά Άρθρα