Καθώς η Ευρώπη επιδιώκει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με τις μεταφορές κατά τα 2/3 έως το 2050, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στις εσωτερικές πλωτές μεταφορές (IWT). «Οι εσωτερικές πλωτές οδοί της Ευρώπης – τα ποτάμια, τα κανάλια και οι λίμνες της – έχουν τη δυνατότητα να χρησιμεύσουν ως βιώσιμη εναλλακτική λύση στους δρόμους για τη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών», τονίζει ο κ. Nils Meyer-Larsen, project manager στο Institute of Shipping Economics and Logistics.
Ωστόσο, η στροφή προς την IWT αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, όπως η χαμηλή ευαισθητοποίηση του κοινού, η έλλειψη διαφάνειας και συντονισμού, τα σημεία συμφόρησης που σχετίζονται με τις υποδομές και η γήρανση του στόλου πλοίων.
Συμμετοχή στο χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο IW-NET
Με στόχο να ανοίξει το δρόμο για πιο αποτελεσματικές, φιλικές προς το περιβάλλον και ανταγωνιστικές εσωτερικές πλωτές μεταφορές, το έργο υιοθέτησε μια ολιστική προσέγγιση για τη βελτίωση του συστήματος IWT της Ευρώπης.
«Το IW-NET παρέχει μια καινοτόμο προσέγγιση για τη βελτίωση της εσωτερικής ναυσιπλοΐας στην Ευρώπη», προσθέτει η κ. Meyer-Larsen, η οποία υπηρέτησε ως συντονιστής του έργου. «Αντιμετωπίζοντας βασικές προκλήσεις και αξιοποιώντας τις αναδυόμενες τεχνολογίες, το έργο έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα των υπηρεσιών IWT».
Κάνοντας το IWT πιο ευέλικτο και ανθεκτικό
Συγκεντρώνοντας 29 εταιρείες, ερευνητικά ιδρύματα και δημόσιους οργανισμούς από 10 ευρωπαϊκές χώρες, η IW-NET ανέπτυξε ένα χαρτοφυλάκιο καινοτόμων τεχνολογιών και ιδεών. «Η IW-NET αναπτύσσει λύσεις που αναπτύσσονται στο cloud, ευέλικτες και χαμηλού κόστους για τη βελτίωση της ακρίβειας, της αξιοπιστίας, της ανθεκτικότητας, της ανταπόκρισης, της προσαρμοστικότητας και της ευελιξίας των διαδικασιών IWT», εξηγεί η Meyer-Larsen.
Για να γίνει αυτό, το έργο χρησιμοποίησε αυτό που ονομάζει IWT Modal Shift Enablers (MSE), με κάθε MSE να αντιμετωπίζει μια διαφορετική πτυχή του επιχειρηματικού μοντέλου IWT.
Αυτά περιελάμβαναν: βιώσιμη συνεργασία μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών υπηρεσιών IWT. συλλογική βελτιστοποίηση των λειτουργιών IWT βάσει δεδομένων. βελτιωμένη ναυσιπλοΐα υπό μεταβλητές συνθήκες με καινοτόμα σχέδια σκαφών και συνεργατικό σχεδιασμό αγκυροβολίων και αξιοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά.
Εξέτασαν επίσης προηγμένες ακρίβειες τοποθεσίας χρησιμοποιώντας υπηρεσίες εντοπισμού θέσης Galileo και τον σχεδιασμό ενός καινοτόμου στόλου IW με δυνατότητες αυτόνομης πλοήγησης.
Το πολλά υποσχόμενο μέλλον για τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές
Χάρη στην εξαιρετική συνεργασία μεταξύ των εταίρων του έργου, όλοι οι στόχοι επιτεύχθηκαν – γεγονός που αποδείχθηκε εντυπωσιακά κατά την τελική εκδήλωση του IW-NET στη Γάνδη, η οποία καλωσόρισε ενδιαφερόμενους φορείς της IWT από όλη την Ευρώπη.
Ο Meyer-Larsen δηλώνει ότι είναι πεπεισμένος πως τα αποτελέσματα του έργου θα έχουν καθοριστικό αντίκτυπο στη βιομηχανία εσωτερικής ναυσιπλοΐας της Ευρώπης και θα αποτελέσουν τη βάση για περαιτέρω έρευνα και καινοτομία.
«Η εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών και ιδεών, η προώθηση της συνεργασίας μεταξύ διαφορετικών ενδιαφερομένων και η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για αποτελεσματική και βιώσιμη εσωτερική ναυσιπλοΐα θέτει τα θεμέλια για ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον για τον τομέα », καταλήγει.
Με πολλούς από τους εταίρους του έργου να συνεχίζουν να συνεργάζονται σε έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ όπως το ReNEW και το SEAMLESS, μπορεί κανείς να αναμένει να δει λύσεις που υποστηρίζονται από το IW-NET να εισβάλουν στις εσωτερικές πλωτές οδούς της Ευρώπης σύντομα.