Τη δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής του εισιτηρίου για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας θα έχει από τις 23 Δεκεμβρίου 2024 το επιβατικό κοινό της πρωτεύουσας.
Οι επιβάτες θα μπορούν να αγοράζουν ανέπαφα εισιτήριο σε όλα τα ΜΜΜ συμπεριλαμβανομένου και του συνόλου των οδικών μέσων, κάτι που από τον περασμένο Απρίλιο λειτουργεί πιλοτικά μόνο στις γραμμές Express που εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Την ανακοίνωση έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος μιλώντας στην ημερίδα του Υπερταμείου για τις μεταφορές, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της ΔΕΘ. «Από τις 23 Δεκεμβρίου θα υπάρχει σε όλο το δίκτυο η δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής στα σημεία εισόδου με την πλήρη εφαρμογή του γνωστού tap ‘n pay».
Προσέθεσε μάλιστα ότι αυτό θα είναι μόνο η αρχή καθώς στόχος είναι σε επόμενο στάδιο το σύστημα να περάσει στο λεγόμενο mobility as a service, το οποίο – όπως είπε – θα δώσει τη δυνατότητα για πρόσθετες υπηρεσίες στον πολίτη.
Υπενθυμίζεται ότι το σύστημα ανέπαφων πληρωμών με τραπεζική κάρτα και ψηφιακό πορτοφόλι μέσω των ενεργοποιημένων συσκευών (smartphone, smartwatch) έχει ξεκινήσει ήδη στα λεωφορεία των γραμμών Express του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).
Από τις 23 Δεκεμβρίου θα είναι διαθέσιμο για τους επιβάτες σε όλα τα ΜΜΜ (Λεωφορεία, Τρόλεϊ, Μετρό, Τραμ). Η εναλλακτική δυνατότητα χρήσης τραπεζικής κάρτας (χρεωστικής, πιστωτικής, ή προπληρωμένης) για επιβίβαση σε ΜΜΜ, σηματοδοτεί την είσοδο των Συγκοινωνιών Αθηνών στην ψηφιακή εποχή.
Οι επιβάτες, εκτός από ATH.ENA Ticket ή ATH.ENA Card, θα μπορούν να χρησιμοποιούν τραπεζική κάρτα, ή τις κάρτες στις ενεργοποιημένες συσκευές τους (smartphone ή smartwatch), ενώ το σύστημα έχει συμπεριλάβει και τις κάρτες πληρωμών που έχουν εκδοθεί από εξουσιοδοτημένα ιδρύματα.
Έτσι, οι επιβάτες θα μπορούν εναλλακτικά να πληρώνουν το εισιτήριό τους ανέπαφα, περνώντας την τραπεζική τους κάρτα, πάνω από τα επικυρωτικά μηχανήματα λεωφορείων με τη σχετική ένδειξη των ανέπαφων συναλλαγών.
Ο εξοπλισμός που θα εγκατασταθεί θα «διαβάζει» την κάρτα ή το ψηφιακό πορτοφόλι και θα χρεώνει την αξία της διαδρομής στον λογαριασμό του επιβάτη, όπως ακριβώς συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις μεταξύ των οποίων η Μαδρίτη, το Μιλάνο, και το Λονδίνο.
Με την εφαρμογή της χρήσης τραπεζικών καρτών για την επιβίβαση στα ΜΜΜ, το επιβατικό κοινό δεν θα χρειάζεται να προμηθευτεί εισιτήριο μέσω των εκδοτηρίων ή των εκδοτικών μηχανημάτων (ΑΜΕΚ), ενώ ειδικά οι χρήστες των οδικών μέσων δε θα χρειάζεται να αναζητήσουν σημεία πώλησης ή να περιμένουν σε ουρές για την αγορά εισιτηρίου.
Το σύστημα μάλιστα στην πλήρη ανάπτυξή του θα μπορεί να επιλέξει για λογαριασμό του επιβάτη το κατάλληλο προϊόν μετακίνησης χρεώνοντάς του το πιο οικονομικό προϊόν κομίστρου, με βάση τις μετακινήσεις του.
Στοίχημα η μείωση της εισιτηριοδιαφυγής
Μεγάλο στοίχημα, πάντως, για τις συγκοινωνιακές εταιρείες παραμένει η μείωση των ποσοστών της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία κατατρώει τα έσοδα των φορέων λειτουργίας. Ειδικά σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, αυτή έχει υπολογιστεί στο ποσοστό του 80%!
Τα υψηλά ποσοστά της είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα της ίδιας ημερίδας έθεσε τις διοικήσεις των εταιριών προ των ευθυνών τους δίνοντας αυστηρό και σφιχτό χρονοδιάγραμμα βελτίωσης της υφιστάμενης εικόνας έως τις 30 Νοεμβρίου, ημέρα κατά την οποία το μετρό θα κάνει πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
«Κάναμε σημαντική δουλειά και καθιστώ υπεύθυνες τις διοικήσεις των φορέων – πρωτίστως στη Θεσσαλονίκη – να μειώσουν την εισιτηριοδιαφυγή. Με δεδομένο ότι η Πολιτεία και οι φορολογούμενοι δίνουν μετρό και νέα λεωφορεία η εικόνα της εισιτηριοδιαφυγής του 80% δε θα γίνεται ανεκτή από τις 30 Νοεμβρίου και μετά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, ο οποίος τόνισε ότι η ανανέωση του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κόστισε στους φορολογούμενους περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια ευρώ δεδομένου ότι επένδυση αυτού του μεγέθους δεν είχε γίνει τις τελευταίες δεκαετίες. Για το λόγο αυτό ζήτησε και από το επιβατικό κοινό να στηρίξει την προσπάθεια καταβάλλοντας το κόμιστρο που του αναλογεί.
Στις ισχνές οικονομικές επιδόσεις του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), Γιάννης Τόσκας σημειώνοντας ότι ο ΟΑΣΘ έπεσε από τις 180 εκατ. επιβιβάσεις τη διετία 2007 – 2008 στα 55 εκατ. σήμερα, ενώ σε πτωτική πορεία βρίσκονται και οι εισπράξεις, οι οποίες μειώθηκαν από τα 60 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ.
Στην Αθήνα, πάντως, όπου η εισιτηριοδιαφυγή δεν έχει υπολογιστεί, αλλά είναι μεγάλη κυρίως στα οδικά μέσα, το τελευταίο διάστημα γίνεται μία προσπάθεια αύξησης των ελέγχων κομίστρου στα ΜΜΜ, την οποία επιβεβαίωσε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), Θανάσης Κοτταράς.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι ο αριθμός των ελέγχων αυξήθηκε από τους 150.000 πριν δύο χρόνια στους 450.000 (αύξηση 173%). Ταυτόχρονα ενισχύθηκε με προσωπικό και το σώμα ελεγκτών κομίστρου και σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ γίνονται διαρκώς κινήσεις βελτίωσης σε αυτό το επίπεδο.