Τριετή επιστημονική και τεχνολογική συνεργασία ξεκινά η ΣΤΑΣΥ με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑ.Δ.Α.) με έμφαση στις δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας και στις βιώσιμες αστικές μετακινήσεις.
Το μνημόνιο συνεργασίας υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα και έχει στόχο την προώθηση της ανταλλαγής τεχνογνωσίας και εξειδικευμένης επαγγελματικής εμπειρίας, την αξιοποίηση καινοτόμων τεχνολογιών για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων στις αστικές μετακινήσεις και τη διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, προάγοντας την επιστήμη και την τεχνολογία.
Η αρχική του διάρκεια είναι τριετής και μπορεί να παραταθεί ύστερα από σχετική συμφωνία των δύο μερών.
Οι τομείς συνεργασίας περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
Ανάκτηση ενέργειας μέσω της πέδησης των συρμών
Αν και τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι εκ φύσεως πιο «πράσινα» από τα οδικά, η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη δείξει ήδη το ενδιαφέρον της να μειώσει περαιτέρω το ενεργειακό της αποτύπωμα, εξοικονομώντας παράλληλα ενέργεια και πόρους. Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγάλο έργο της ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση των συρμών.
Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά στη Γραμμή 1 (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) με στόχο – και αναλόγως των αποτελεσμάτων του – να επεκταθεί και στις Γραμμές 2 και 3.
Ανάδοχος του έργου, το οποίο αφορά την ανακαίνιση δύο υποσταθμών έλξης της γραμμής 1 με ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών, έχει αναδειχθεί η Siemens Mobility.
Η σχετική σύμβαση υπεγράφη τον Αύγουστο του 2024 και το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σε 28 μήνες από την υπογραφή του. Με την ολοκλήρωση του η ΣΤΑΣΥ αναμένει την «επιστροφή» περίπου 12,5% της ενέργειας που χάνεται στο περιβάλλον κατά το φρενάρισμα των συρμών. Στόχος είναι εντός του 2025 να σχεδιαστεί και η επέκταση του προγράμματος στο σύνολο των γραμμών, ώστε η εταιρία να μπορεί να έχει τη μέγιστη δυνατή απόδοση.
Στο πλαίσιο του πιλοτικού έργου θα ανακαινιστεί μέρος του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού των δύο παλαιών υποσταθμών έλξης, Ηρακλείου και Νέου Φαλήρου, με ταυτόχρονη μετεγκατάσταση του υποσταθμού του Φαλήρου σε νέο κτίριο.
Θα ακολουθήσει εγκατάσταση συστήματος έλξης – ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση κατά την επιβράδυνση των συρμών προκειμένου η ενέργεια που δεν καταναλώνεται από τους γειτονικούς επιταχυνόμενους συρμούς του δικτύου της γραμμής 1 να επιστρέφει στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ συμψηφιζόμενη με την καταναλισκόμενη ενέργεια του υποσταθμού αντί να καταναλώνεται στις αντιστάσεις πέδησης των συρμών ως θερμική ενέργεια και αντίστοιχη εκπαίδευση του προσωπικού.
Εξοικονόμηση 4.500 MWh τον χρόνο
Το νέο αυτό σύστημα θα εγκατασταθεί για πρώτη φορά σε σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας και υπολογίζεται, πως με τον τρόπο αυτό θα ανακτάται ενέργεια 4.500 MWh τον χρόνο, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1 του Μετρό «Πειραιάς – Κηφισιά».
Η αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 4,13 εκατ. ευρώ.
Στόχος της ΣΤΑΣΥ είναι να αντικατασταθεί ο εξοπλισμός σε 12 υποσταθμούς της Γραμμής με νέο εξοπλισμό σύγχρονης τεχνολογίας με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.
Το έργο θα υλοποιείται σταδιακά με αντικατάσταση 2 – 3 υποσταθμών ανά τρία έτη, ενώ από τα τμήματα των υποσταθμών που θα αφαιρούνται, θα προκύπτουν ανταλλακτικά για τους υπόλοιπους.
Πέρα από το φιλοπεριβαλλοντικό του αποτύπωμα, το έργο αναμένεται να βελτιώσει την αξιοπιστία του δικτύου ηλεκτροδότησης και να μειώσει τις βλάβες που οφείλονται στον ξεπερασμένο λόγω παλαιότητας εξοπλισμό.
Να σημειωθεί ότι αντίστοιχο σύστημα ανάκτησης της ηλεκτρικής ενέργειας από την επιβράδυνση των συρμών προβλέπεται να εγκατασταθεί στους υποσταθμούς της υπό κατασκευής Γραμμής 4 του Μετρό.
Παράλληλα η εταιρία προχωρά ήδη και την αντικατάσταση του φωτισμού με συστήματα LED και την αντικατάσταση μονάδων πυράκτωσης στον Σταθμό Σύνταγμα.