Η βρετανική αεροπορική ρυθμιστική αρχή ανακοίνωσε ότι θα επανεξετάσει τους κανόνες που αφορούν την «ανθεκτικότητα» των αεροδρομίων, μετά το κλείσιμο του Heathrow εξαιτίας φωτιάς σε ηλεκτρικό υποσταθμό.
Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης παρέμεινε κλειστό τις πρώτες πρωινές ώρες της περασμένης Παρασκευής (21/.3), όταν πυρκαγιά στον υποσταθμό ηλεκτροδότησης στο Hayes, στο δυτικό Λονδίνο, προκάλεσε διακοπή ρεύματος. Δεν επετράπη καμία απογείωση ή προσγείωση, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν περίπου 1.300 πτήσεις και 250.000 επιβάτες. Κάποιες πτήσεις άρχισαν να εκτελούνται ξανά το βράδυ της Παρασκευής, όπως μεταδίδει η βρετανική εφημερίδα Guardian.
Στο πλαίσιο της ευρύτερης αναθεώρησης των κανονισμών πριν από την επόμενη περίοδο ελέγχου των τιμών, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) δήλωσε ότι θα εξετάσει προσεκτικά τους κανόνες που διέπουν την «ανθεκτικότητα» των αεροδρομίων.
Ανεξάρτητα από αυτήν την αναθεώρηση, η CAA ανέφερε ότι παραμένει σε στενή επικοινωνία με το Heathrow και θα υποστηρίξει την έρευνα του National Energy System Operator για το συμβάν. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας, καθώς και η εσωτερική έρευνα του ίδιου του αεροδρομίου, θα ληφθούν υπόψη στην απόφαση της ρυθμιστικής αρχής σχετικά με το αν απαιτούνται περαιτέρω ρυθμιστικά μέτρα στο πλαίσιο της άδειας λειτουργίας του Heathrow.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος του National Grid, John Pettigrew, δήλωσε ότι υπήρχε επαρκής ηλεκτρική ενέργεια για να παραμείνει ανοιχτό το Heathrow καθ’ όλη τη διάρκεια της διακοπής. Τόνισε ότι δύο άλλοι υποσταθμοί που εξυπηρετούν το αεροδρόμιο λειτουργούσαν κανονικά και θα μπορούσαν να καλύψουν πλήρως τις ενεργειακές του ανάγκες.
Οι αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν το Heathrow ενδέχεται να κινηθούν νομικά για το κλείσιμο. Ένας οργανισμός που εκπροσωπεί πάνω από 90 αεροπορικές εταιρείες ανέφερε ότι θα μπορούσε να υπάρξει νομική διεκδίκηση αποζημιώσεων, εάν δεν υπάρξει συμφωνία για την κάλυψη των εξόδων που προκλήθηκαν από τη διακοπή λειτουργίας.
Στην επανεξέτασή της, η CAA θα θέσει κίνητρα ώστε το Heathrow να επενδύει με αποτελεσματικό τρόπο, διασφαλίζοντας παράλληλα υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης επιβατών, με σαφώς καθορισμένους στόχους ποιότητας. Επιπλέον, η αρχή θα αξιολογήσει το ρυθμιστικό πλαίσιο που εφαρμόζεται στο αεροδρόμιο ενόψει της επέκτασής του, και συγκεκριμένα της κατασκευής τρίτου διαδρόμου προσγείωσης, την οποία στηρίζει η υπουργός οικονομικών, Rachel Reeves.
Η εξέταση θα επικεντρωθεί στον τρόπο διασφάλισης ισχυρών κινήτρων για την αποτελεσματική διαχείριση του κόστους της επέκτασης, ενώ θα προστατεύονται τα συμφέροντα των επιβατών. Αυτό θα επιτρέψει την πρόοδο των εργασιών με μεγαλύτερη ευελιξία τόσο ως προς τη διαδικασία όσο και ως προς το χρονοδιάγραμμα.
Η CAA αναμένει εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ του Heathrow και των αεροπορικών εταιρειών, καθώς και ευρύτερες συζητήσεις για την επέκταση. Το αεροδρόμιο αναμένεται να παρουσιάσει το επιχειρηματικό του σχέδιο μέχρι τον Ιούλιο, το οποίο θα εξεταστεί από τη ρυθμιστική αρχή.
Η εκστρατεία Heathrow Reimagined: A Better Hub for Britain, η οποία υποστηρίζεται από αεροπορικές εταιρείες, κάλεσε τη ρυθμιστική αρχή να προχωρήσει σε μια ριζική αναθεώρηση του κανονιστικού μοντέλου του αεροδρομίου.
Ένας εκπρόσωπος δήλωσε:
«Το Heathrow είναι το πιο ακριβό αεροδρόμιο στον κόσμο και συνεχίζει να απογοητεύει επιβάτες και αεροπορικές εταιρείες. Μας ανησυχεί το γεγονός ότι η CAA προχωρά σε μια απλή αναθεώρηση των χρεώσεων επιβατών για την επόμενη πενταετία, αντί να ασχοληθεί με τις βαθύτερες αδυναμίες του συστήματος.
Το τρέχον ελαττωματικό καθεστώς θα οδηγήσει σε υψηλότερες χρεώσεις επιβατών. Για αυτό καλούμε την CAA να προχωρήσει σε μια επείγουσα και ουσιαστική αναθεώρηση της ρύθμισης του Heathrow.»
Από την πλευρά του, εκπρόσωπος του Heathrow δήλωσε:
«Το Heathrow αποτελεί την πύλη του Ηνωμένου Βασιλείου προς την ανάπτυξη. Μοιραζόμαστε το όραμα της κυβέρνησης για επέκταση και αύξηση της χωρητικότητάς μας ώστε να ενισχύσουμε το εμπόριο, τις συνδέσεις και τις επιχειρήσεις με όλο τον κόσμο.
Για να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους σε ταχύτερο ρυθμό, είναι απαραίτητο να συνεργαστούμε με την κυβέρνηση για τις αναγκαίες αλλαγές πολιτικής, συμπεριλαμβανομένου του διαλόγου σχετικά με πιθανές τροποποιήσεις στο ρυθμιστικό πλαίσιο για τον τρίτο διάδρομο.»