MENU

«Σπάει» τα κοντέρ η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια το φετινό καλοκαίρι στις ΗΠΑ

Δεν συμβαίνει, όμως, το ίδιο και με τα κέρδη των εταιριών

Η ζήτηση ρεκόρ για αεροπορικά ταξίδια το καλοκαίρι δεν μεταφράζεται σε ανάλογα κέρδη για τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες.

Ορισμένοι αερομεταφορείς έχουν προβλέψει ρεκόρ ζήτησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, έσοδα. Την Κυριακή, η Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών έκανε έλεγχο σε περισσότερους από 3 εκατομμύρια ανθρώπους, ημερήσιος αριθμός ρεκόρ.

Όμως, το υψηλότερο εργατικό κόστος έχει επιβαρύνει την απόδοση των αεροπορικών εταιρειών. Για να προσαρμοστούν στην επιβραδυνόμενη αύξηση της ζήτησης και σε άλλες προκλήσεις, ορισμένες από αυτές έχουν επιβραδύνει ή και σταματήσει τις προσλήψεις σε σύγκριση με την πανδημία.

Ενώ κάποιες αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στην παράδοση των νέων πιο αποδοτικών σε καύσιμα αεροσκάφη της Airbus και της Boeing.

Ωστόσο, οι αμερικανικές εταιρείες έχουν αυξήσει τη χωρητικότητά τους, πετώντας με περίπου 6% περισσότερες θέσεις τον Ιούλιο από ό,τι τον Ιούλιο του 2023, σύμφωνα με την OAG. Η αύξηση κρατάει τα αεροπορικά εισιτήρια υπό έλεγχο και οι μετοχές του κλάδου έχουν υποχωρήσει σε σχέση με την ευρύτερη αγορά.

Ο δείκτης αεροπορικών εταιρειών της NYSE Arca, ο οποίος παρακολουθεί 16 κυρίως αερομεταφορείς, έχει υποχωρήσει σχεδόν 19% φέτος, ενώ ο S&P 500 έχει ενισχυθεί περισσότερο από 16%.

Το πώς θα εξελιχθεί το τρίτο τρίμηνο για τις αεροπορικές εταιρείες είναι προς το παρόν αβέβαιο, δήλωσε ο αναλυτής της Raymond James Savanthi Syth σε σημείωμά του την Παρασκευή, αναφέροντας αντιξοότητες όπως οι δυνητικά ασθενέστερες δαπάνες από την πελατεία της τουριστικής θέσης, ο αντίκτυπος των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού σε ορισμένες κρατήσεις για την Ευρώπη και πιθανές αλλαγές στη ζήτηση για εταιρικά ταξίδια.

Επίσης, ορισμένοι ταξιδιώτες επιλέγουν ταξίδια στα τέλη της άνοιξης και στις αρχές του καλοκαιριού, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με τη ζήτηση στα τέλη του καλοκαιριού.

Οι επενδυτές θα αποκτήσουν καλύτερη εικόνα για το παραδοσιακά πιο αργό τέλος του καλοκαιριού και το υπόλοιπο του έτους όταν οι αεροπορικές εταιρείες ανακοινώσουν τα τριμηνιαία αποτελέσματα, ξεκινώντας με την Delta Air Lines.

Η εταιρία ανακοίνωσε προσαρμοσμένα έσοδα 15,4 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 5,4% σε σχέση με πέρυσι, αλλά κατώτερα των εκτιμήσεων της Wall Street.

Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν σχεδόν 30% σε σχέση με πέρυσι σε 1,31 δισ. δολάρια ή 2,01 δολάρια ανά μετοχή, με τα λειτουργικά έξοδα να αυξάνονται κατά 10% σε σχέση με πέρυσι.

Η Delta αναμένει επίσης ότι το γ΄ τρίμηνο θα εμφανίσει λειτουργικό περιθώριο κέρδους 11%-13%, με αύξηση των εσόδων κατά 2%-4% σε ετήσια βάση. Οι μετοχές της Delta σημείωναν πτώση περίπου 9%

Η εταιρία αποτελεί έναν από τους πλέον κερδοφόρους αερομεταφορείς στον αεροπορικό κλάδο και τα αποτελέσματα είναι ένα σημάδι ότι οι ανταγωνιστές της, ιδίως εκείνοι που επικεντρώνονται στην υπερπροσφορά της αμερικανικής αγοράς αεροπορικών ταξιδιών, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν δυσκολίες αυτό το καλοκαίρι.

Η ανταγωνίστριά της United Airlines η οποία αναμένεται να ανακοινώσει αποτελέσματα την επόμενη εβδομάδα, και η Alaska Airlines είναι οι τρεις εταιρείες με το μικρότερο κίνδυνο κερδών και καλύτερες ελεύθερες ταμειακές ροές από άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Φθηνότεροι ναύλοι

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επεκτείνει τα δρομολόγιά τους, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, πιέζοντας προς τα κάτω τους ναύλους. Η χωρητικότητα ΗΠΑ-Ευρώπης για τον Ιούλιο είναι αυξημένη κατά σχεδόν 8% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Airline/Aircraft Projects, με τα νέα δρομολόγια να απευθύνονται σε μεγάλο βαθμό σε ταξιδιώτες αναψυχής.

Η εταιρεία εντοπισμού ναύλων Hopper ανέφερε τον Ιούνιο ότι οι καλοκαιρινές πτήσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης κόστιζαν 892 δολάρια κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με 1.065 δολάρια για το καλοκαίρι του 2023.

Τα αεροπορικά εισιτήρια μειώθηκαν σχεδόν 6% τον Μάιο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία για τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ.

Μειωμένες προβλέψεις

Παρά τον υψηλότερο αριθμό επιβατών, ορισμένοι αερομεταφορείς παραδέχθηκαν ασθενέστερες πωλήσεις από τις αναμενόμενες λόγω των αυξημένων πτήσεων.
Η American Airlines στις 28 Μαΐου μείωσε τις προβλέψεις της για τα έσοδα και τα κέρδη του δεύτερου τριμήνου και ανακοίνωσε ότι ο εμπορικός διευθυντής της αποχωρεί μετά την αποτυχία μιας στρατηγικής πωλήσεων.

Η Southwest Airlines μείωσε, επίσης, την πρόβλεψή της για το δεύτερο τρίμηνο στα τέλη Ιουνίου, επικαλούμενη μεταβαλλόμενα πρότυπα ζήτησης. Η αεροπορική εταιρεία με έδρα το Ντάλας δέχεται πιέσεις για να αλλάξει γρήγορα το επί μακρόν κερδοφόρο επιχειρηματικό της μοντέλο – το οποίο δεν έχει αναθέσεις θέσεων και μία κατηγορία υπηρεσιών – καθώς μεγάλοι ανταγωνιστές όπως η United και η Delta προβάλλουν ισχυρή ανάπτυξη από τις premium καμπίνες.

Τόσο η American όσο και η Southwest ανακοινώνουν αποτελέσματα δεύτερου τριμήνου προς τα τέλη Ιουλίου.

Κάνοντας αλλαγές

Ορισμένοι αερομεταφορείς που χάνουν χρήματα, όπως η JetBlue Airways και Frontier Airlines προχωρούν ήδη σε αλλαγές.

Η JetBlue περικόπτει ζημιογόνες πτήσεις φέτος και φροντίζει ώστε τα αεροπλάνα που είναι εξοπλισμένα με την υπερσύγχρονη επιχειρηματική καμπίνα Mint, να βρίσκονται στις σωστές διαδρομές.

Εν τω μεταξύ, η Frontier Airlines και η low cost Spirit Airlines κατάργησαν τα τέλη αλλαγής για τα κανονικά εισιτήρια τουριστικής θέσης και άνω, ακολουθώντας την κίνηση των μεγαλύτερων, παραδοσιακών αερομεταφορέων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Και οι δύο οικονομικές αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν τον Μάιο ότι θα αρχίσουν να προσφέρουν ομαδοποιημένους ναύλους που θα περιλαμβάνουν την ανάθεση θέσης και άλλες πρόσθετες παροχές για τις οποίες συνήθιζαν να χρεώνουν.

Η Spirit, μετά το δικαστικό μπλόκο της εξαγοράς της από τη JetBlue, επηρεάζεται περισσότερο από την καθήλωση των κινητήρων Pratt και προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα περίπου 200 πιλότους ότι θα μπορούσαν να μείνουν σε διαθεσιμότητα φέτος, σύμφωνα με το συνδικάτο των πιλότων.

Κατά την ετήσια συνέλευση των μετόχων της Spirit τον Ιούνιο, ο διευθύνων σύμβουλος Ted Christie απέκρουσε τα σενάρια ότι η εταιρία εξετάζει το ενδεχόμενο να υποβάλει αίτηση χρεοκοπίας, με πληρωμή χρέους άνω του 1 δισ. δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2025.

Σχετικά Άρθρα