MENU

«Σκοτώστρες» τα ηλεκτρικά οχήματα για τους πεζούς; – Η «αθόρυβη» αιτία

Διπλάσιες οι πιθανότητες τραυματισμού σύμφωνα με έρευνα

Ο δρόμος προς το καθαρό μηδέν μπορεί να είναι στρωμένος με καλές προθέσεις, αλλά, όπως φαίνεται είναι επίσης γεμάτος και με… τραυματισμένους πεζούς.

Ερευνητές από τη Σχολή Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου ανέδειξαν μια ανησυχητική παρενέργεια της “επανάστασης” των ηλεκτρικών οχημάτων.

Ως πεζός, έχετε διπλάσιες πιθανότητες να τραυματιστείτε από ένα ηλεκτρικό ή υβριδικό (Ε-ΗΕ) όχημα από ό,τι από ένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ), σύμφωνα με δημοσίευση στο BMJ Journal of Epidemiology & Community Health, Οι πιθανότητες, μάλιστα, είναι τρεις φορές περισσότερες στις πόλεις και κωμοπόλεις.

Το έγγραφο αναφέρει ότι αυτό «συνάδει με τη θεωρία ότι τα οχήματα E-HE γίνονται λιγότερο αντιληπτά από τους πεζούς σε αστικές περιοχές όπου τα επίπεδα θορύβου στο περιβάλλον είναι υψηλότερα».

Το συμπέρασμα ότι «τα αυτοκίνητα Ε-ΗΕ αποτελούν μεγαλύτερο κίνδυνο για τους πεζούς από ό,τι τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης σε αστικό περιβάλλον» προέκυψε με βάση την ανάλυση 32 δισ. χιλιομέτρων διαδρομών αυτοκινήτων με μπαταρίες και 3 τρισ. χιλιομέτρων διαδρομών αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ στη Βρετανία, το διάστημα, μεταξύ 2013 και 2017.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αναφέρθηκαν 916.713 χιλ. θύματα από οδικές συγκρούσεις. Οι 120.197 χιλ. από αυτούς ήταν πεζοί, εκ των οποίων οι 96.285 χιλ. είχαν χτυπηθεί από αυτοκίνητο ή ταξί. Επιπλέον 71.666, ή 74%, είχαν χτυπηθεί από αυτοκίνητο ICE και 1.652, ή 2%, από αυτοκίνητο E-HE.

Η διαφορά είναι σαφής, καθώς τα οχήματα ICE εξακολουθούν να αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων στους δρόμους. Λαμβάνοντας όμως υπόψιν τον αριθμό των διανυθέντων χιλιομέτρων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούσαν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο για τους πεζούς από ό,τι τα συμβατικά οχήματα.

Τα ποσοστά ατυχημάτων πεζών ανά 100 εκατ. χιλιόμετρα ήταν 5,16 για τα οχήματα E-HE και 2,40 για τα οχήματα ICE. Τα αποτελέσματα δεν έδειξαν ότι ήταν πιο επικίνδυνα σε αγροτικές περιοχές, αλλά έφεραν στο φως «ισχυρές ενδείξεις ότι ήταν τρεις φορές πιο επικίνδυνα από τα ICE σε αστικό περιβάλλον».

Ποιος ο βασικός λόγος

Όπως σημειώνεται, ο βασικός λόγος φαίνεται να σχετίζεται με το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι αθόρυβα. Οι πεζοί, συνηθισμένοι στον ήχο ενός παραδοσιακού κινητήρα, συχνά αγνοούν την σχεδόν αθόρυβη προσέγγιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

«Ο κίνδυνος πρέπει να μετριαστεί καθώς οι κυβερνήσεις καταργούν σταδιακά τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα», αναφέρει το έγγραφο και έχουν γίνει προσπάθειες για την αντιμετώπιση του ζητήματος.

Το 2019, το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ εφάρμοσαν νόμους που απαιτούν από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να διαθέτουν ηχοσύστημα που να λειτουργεί κάτω από ταχύτητες 20 km/h. Η Ιαπωνία, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επίσης παρόμοιους κανονισμούς.

Ωστόσο, ο θόρυβος ή η έλλειψή του μπορεί να μην είναι ο μόνος παράγοντας. Σκεπτόμενοι τομείς περαιτέρω έρευνας και αναπάντητα ερωτήματα, οι ερευνητές ανέφεραν: «Εάν η απόσταση πέδησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μεγαλύτερη και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι βαρύτερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, οι παράγοντες αυτοί μπορεί να αυξήσουν τους κινδύνους και τη σοβαρότητα των τραυματισμών που υφίστανται οι πεζοί και απαιτούν διερεύνηση».

Υποστήριξαν επίσης ότι οι οδηγοί των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να είναι νεότεροι από εκείνους των οχημάτων εσωτερικής καύσης και αναρωτήθηκαν αν αυτό μπορεί να έχει κάποια σχέση με τα ανησυχητικά αποτελέσματα.

«Καθώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνεχίζουν να αναπτύσσουν και να εξοπλίζουν τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με συστήματα αποφυγής συγκρούσεων, ώστε να διασφαλίζεται η αυτόματη πέδηση σε περιπτώσεις όπου πεζοί ή ποδηλάτες κινούνται στην πορεία ενός επερχόμενου αυτοκινήτου, μελλοντικές έρευνες μπορούν να επαναλάβουν τις αναλύσεις που παρουσιάζονται σε αυτή τη μελέτη για να αξιολογήσουν κατά πόσον οι κίνδυνοι των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων για τους πεζούς στις αστικές περιοχές έχουν μετριαστεί επαρκώς», πρόσθεσαν.

Σχετικά Άρθρα