Νέα μέτρα ενέκρινε χθες (10/4) το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την ενίσχυση των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2 για νέα βαρέα οχήματα (HDV).
Ο συγκεκριμένος κανονισμός που αφορά τις εκπομπές από νέα φορτηγά, λεωφορεία και ρυμουλκούμενα, εγκρίθηκε από τους ευρωβουλευτές με 341 ψήφους υπέρ, 268 κατά και 14 αποχές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα ευθύνονται για περισσότερο από το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις οδικές μεταφορές στην ΕΕ και αντιπροσωπεύουν πάνω από το 6% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ.
Σύμφωνα με τη νομοθετική πρόταση της Επιτροπής που υποβλήθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, η μείωση αυτών των εκπομπών θα συμβάλλει καθοριστικά στους ευρωπαϊκούς στόχους για επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050 και μείωση της ζήτησης για εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.
Η περιβαλλοντική ανάγκη και οι ημερομηνίες
Οι εκπομπές CO2 από μεγάλα φορτηγά (συμπεριλαμβανομένων επαγγελματικών οχημάτων, όπως απορριμματοφόρα, ανατρεπόμενα ή μπετονιέρες) και λεωφορεία θα πρέπει να μειωθούν κατά 45% για την περίοδο 2030-2034, 65% για την περίοδο 2035-2039 και 90% από το 2040. Μέχρι το 2030, τα νέα αστικά λεωφορεία θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά 90% και να γίνουν οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2035. Στόχοι μείωσης των εκπομπών έχουν τεθεί επίσης για ρυμουλκούμενα (7,5%) και ημιρυμουλκούμενα (10%), ξεκινώντας από το 2030.
Ο νόμος απαιτεί από την Επιτροπή να διενεργήσει λεπτομερή επανεξέταση της αποτελεσματικότητας και του αντίκτυπου των νέων κανόνων έως το 2027. Αυτή η αναθεώρηση θα πρέπει να αξιολογήσει, μεταξύ άλλων, εάν θα εφαρμοστούν οι κανόνες στα μικρά φορτηγά, ο ρόλος μιας μεθοδολογίας για την εγγραφή αποκλειστικά HDV που λειτουργούν με καύσιμα ουδέτερα CO2 και τον ρόλο που θα μπορούσε να έχει ένας συντελεστής διόρθωσης άνθρακα στη μετάβαση προς τα HDV μηδενικών εκπομπών.
«Η μετάβαση σε φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών δεν είναι μόνο καίριας σημασίας για την επίτευξη των στόχων μας για το κλίμα, αλλά και ζωτικής σημασίας για καθαρότερο αέρα στις πόλεις μας. Παρέχουμε σαφήνεια σε μία από τις σημαντικότερες μεταποιητικές βιομηχανίες στην Ευρώπη και ισχυρό κίνητρο για επενδύσεις στον εξηλεκτρισμό και το υδρογόνο» τόνισε χαρακτηριστικά ο εισηγητής Bas Eickhout (Πράσινοι, Ολλανδία).