MENU

Προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση οδεύει η Νορβηγία

Τέλος στην πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ το 2025

Η σκανδιναβική χώρα των 5,5 εκατ. κατοίκων στοχεύει να γίνει η πρώτη χώρα που θα τερματίσει την πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ, έως το 2025, καθώς εννέα στα δέκα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στις αρχές του 2024 ήταν ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV).

Εάν περισσότερες χώρες ακολουθήσουν το παράδειγμα της Νορβηγίας, η ζήτηση για πετρέλαιο παγκοσμίως θα μπορούσε να κορυφωθεί νωρίτερα από το προβλεπόμενο.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας βλέπει αυτή την κορύφωση πριν από το 2030, με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 25% της ζήτησης.

Ωστόσο, η μετάβαση στη Νορβηγία δεν ήταν φθηνή, με τη χώρα να απαλλάσσει τα BEV από φόρους που επιβάλλονται σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και να επενδύει σε δημόσιους φορτιστές BEV.

Η συγκεκριμένη κατηγορία αντιπροσώπευε το 24,3% των 2,9 εκατομμυρίων αυτοκινήτων της Νορβηγίας στις 15 Μαρτίου, έναντι 26,9% των βενζινοκίνητων, σύμφωνα με στοιχεία της Νορβηγικής Υπηρεσίας Δημόσιων Οδών.

Αυτό ισοδυναμούσε με προβάδισμα σχεδόν 76.000 για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα – πολύ κάτω από τα 104.590 νέα BEV που πωλήθηκαν στη Νορβηγία πέρυσι.

“Εάν η τάση συνεχιστεί για τους επόμενους 12 μήνες και δεδομένου ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων καθαρής βενζίνης είναι αμελητέες, από το επόμενο έτος θα κυκλοφορούν περισσότερα BEV στο δρόμο από αυτοκίνητα καθαρής βενζίνης”, δήλωσε ο κ. Robbie Andrew, ανώτερος ερευνητής στο CICERO για την κλιματική αλλαγή.

“Με σχεδόν 370.000 περισσότερα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στους δρόμους της Νορβηγίας από τα BEV, πιθανότατα θα χρειαστούν τρία έως τέσσερα χρόνια για να ξεπεράσουν τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και τα πετρελαιοκίνητα”, πρόσθεσε ο Andrew.

Ο κ. Ingvild Kilen Roerholt, επικεφαλής της έρευνας μεταφορών στο think-tank Zero με έδρα το Όσλο, επιβεβαιώνει πως τα BEV κινούνται μπροστά από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα στη Νορβηγία φέτος, παρά την πρόσφατη επιβράδυνση των πωλήσεων.

Οι πωλήσεις νέων BEV μειώθηκαν κατά περίπου ένα τέταρτο το 2023 στη χώρα, εν μέσω αυξανόμενων επιτοκίων και καθώς η κυβέρνηση μείωσε κάποια φορολογικά κίνητρα.

Ωστόσο, το μερίδιο των BEVs στις συνολικές πωλήσεις έφτασε το ρεκόρ 92,1% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τη Νορβηγική Ομοσπονδία Οδών (OFV).

Τον Μάρτιο, το μερίδιο αυτό ήταν 89,3%, ενώ οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 49,7% από έτος σε έτος.

Πέρυσι, η κεντροαριστερή κυβέρνηση κατάργησε την απαλλαγή από τον φόρο προστιθέμενης αξίας για τα BEV που κοστίζουν πάνω από 500.000 νορβηγικές κορώνες (46.700 δολάρια), καθιστώντας μοντέλα όπως το Tesla X και το Audi e-tron πιο ακριβά.

Ωστόσο, οι υπόλοιπες φορολογικές απαλλαγές στα BEV κόστισαν στο κράτος 43 δισ. κορώνες το 2023, από 39,4 δισ. κορώνες το 2022, βάσει στοιχείων του προϋπολογισμού.

Παρά την πρόσφατη πτώση στις πωλήσεις, ο Roerholt εκτιμά ότι οι νέες πωλήσεις BEV στη Νορβηγία θα ξεπεράσουν τις 76.000 φέτος.

Προέβλεψε επίσης ότι ο αριθμός των BEV θα μπορούσε να ξεπεράσει τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ έως το 2029.

Η αύξηση της δημοτικότητας των BEV οδήγησε σε μείωση της ζήτησης για βενζίνη και ντίζελ

Από το 2021, οι πωλήσεις ντίζελ και βενζίνης κινητήρων μειώθηκαν κατά περίπου 8%, σύμφωνα με μηνιαία στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της Νορβηγίας και του Reuters. Η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα έχει υποστηριχθεί εν μέρει από τις πωλήσεις υβριδικών αυτοκινήτων που συνδυάζουν μπαταρία με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Υπήρχαν σχεδόν 340.000 υβριδικά αυτοκίνητα στους νορβηγικούς δρόμους μέχρι τις 15 Μαρτίου, κυρίως plug-in υβριδικά με βενζινοκινητήρες, που αντιπροσωπεύουν το 12% του συνολικού στόλου.
Η Νορβηγική Ένωση EV αναμένει ότι τα BEV θα αντιπροσωπεύουν το 95% όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων φέτος.

Σχετικά Άρθρα