Ευχάριστα είναι τα νέα για τους επιβάτες αεροπλάνων, καθώς τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια επιταχύνουν τις διαδικασίες εγκατάστασης σαρωτών υψηλής τεχνολογίας, που θα καταργήσουν το όριο των 100 ml για τη μεταφορά υγρών.
Πλέον αρκετά αεροδρόμια αρχίζουν να αφήνουν πίσω τη συγκεκριμένη οδηγία. Για να γίνει αυτό έπρεπε να περάσουν περίπου 16 χρόνια, καθώς από τα Χριστούγεννα του 2022 άρχισαν να μπαίνουν στις ζωές των αεροδρομίων οι νέοι τρισδιάστατοι σαρωτές με ενισχυμένη τεχνολογία ακτίνων Χ που ήταν σε θέση να αναγνωρίζουν και να εντοπίζουν τις εκρηκτικές ουσίες.
Ο νέος αυτός εξοπλισμός ελέγχου, ο οποίος ονομάζεται «Σύστημα ανίχνευσης εκρηκτικών υλών για χειραποσκευές (EDS-CB) με προδιαγραφές C3», θα ενισχύσει την ασφάλεια των αεροδρομίων και παράλληλα θα βοηθήσει σημαντικά να μειωθούν οι ουρές και οι καθυστερήσεις.
Γιατί ισχύει ο κανόνας των 100 ml υγρού στα αεροδρόμια
Από το 2006, οι επιβάτες αεροπορικών εταιρειών σε όλο τον κόσμο περιορίζονται στη μεταφορά υγρών που δεν υπερβαίνουν τα 100 ml στις χειραποσκευές τους.
Ο κανόνας εισήχθη όταν η βρετανική αστυνομία αποκάλυψε μια τρομοκρατική συνωμοσία για την πυροδότηση υγρών εκρηκτικών καμουφλαρισμένων σε αναψυκτικά σε μια σειρά υπερατλαντικών πτήσεων.
Οι τρομοκράτες σκόπευαν να συναρμολογήσουν και να πυροδοτήσουν μια συσκευή κατά τη διάρκεια της πτήσης, με υπεροξείδιο του υδρογόνου και άλλες ουσίες να εγχέονται σε μπουκάλια σόδας των 500 ml, αφήνοντας τα καπάκια σφραγισμένα.
Εάν η απόπειρα είχε επιτύχει, εκτιμάται ότι θα ήταν πολύ πιο θανατηφόρα από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Θα στόχευε πολλαπλές πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο προς τουλάχιστον πέντε αεροδρόμια των ΗΠΑ και δύο Καναδά.
Αμέσως μετά την αποκάλυψη, οι χειραποσκευές απαγορεύτηκαν πλήρως στα αεροπλάνα ως προληπτικό μέτρο. Αυτό χαλάρωσε αργότερα αφού πραγματοποιήθηκαν δοκιμές για να καθοριστεί ποια ποσότητα υγρού ήταν ασφαλής για μεταφορά και εισήχθη ένα όριο δοχείων 100 ml.
Γιατί τελειώνει ο κανόνας
Μετά από 18 χρόνια, ο “κανόνας” των 100 ml υγρού θα καταργηθεί σύντομα σε ορισμένες χώρες χάρη στους προηγμένους νέους σαρωτές ασφαλείας.
Χρησιμοποιώντας τεχνολογία ακτίνων Χ υπολογιστικής τομογραφίας (CT), παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείται στον ιατρικό τομέα, παρέχουν μια καθαρή τρισδιάστατη εικόνα του τι υπάρχει μέσα στις αποσκευές των επιβατών.
Οι εικόνες μπορούν να περιστραφούν 360 μοίρες και να μεγεθύνονται, επιτρέποντας διεξοδική ανάλυση που παρομοιάζεται με «ψηφιακή αποσυσκευασία της τσάντας», εξηγεί ο κατασκευαστής της συσκευής Smiths Detection. Αυτή είναι μια βελτίωση στην τρέχουσα 2D απεικόνιση που χρησιμοποιείται στα περισσότερα αεροδρόμια.
Οι σαρωτές αναπτύσσουν επίσης εξελιγμένους αλγόριθμους ανίχνευσης κινδύνων που μπορούν να εντοπίσουν εκρηκτικά, συμπεριλαμβανομένων υγρών, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι υπάρχοντες σαρωτές 2D μπορούν να κάνουν διάκριση μεταξύ οργανικών και ανόργανων υλικών, εμφανίζοντας αντικείμενα σε διαφορετικά χρώματα, αλλά οι σαρωτές CT κάνουν ένα βήμα παραπέρα.
Με τη βοήθεια της τεχνολογίας AI μπορούν να διαφοροποιήσουν τα υγρά – όπως το νερό, το υπεροξείδιο του υδρογόνου ή το αλκοόλ υψηλής αντοχής – και να προσφέρουν μια πιο ολοκληρωμένη άποψη, σύμφωνα με τον κατασκευαστή εξοπλισμού Sens-Tech.
“Η πιο πρόσφατη τεχνολογία ελέγχου που αναπτύσσεται μπορεί να ανιχνεύσει εκρηκτικές ενώσεις σε μεγαλύτερες ποσότητες”, εξηγεί περαιτέρω ένας εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (TSA).
Εάν ένα αντικείμενο φαίνεται ύποπτο, η τσάντα θα υποβληθεί σε περαιτέρω έλεγχο από αξιωματικούς ασφαλείας, οι οποίοι θα την επιθεωρήσουν για απαγορευμένα αντικείμενα. Οι νέοι σαρωτές υπόσχονται λιγότερους ψευδείς συναγερμούς, ελπίζουμε ότι σημαίνει μείωση των περιττών ελέγχων αποσκευών.
Η κατάργηση του κανόνα των 100 ml υγρού δεν θα κάνει την πτήση λιγότερο ασφαλή. Αντίθετα, οι νέοι σαρωτές θα βελτιώσουν την ασφάλεια, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτό συμβαίνει επειδή παρέχουν πιο λεπτομερείς εικόνες για το τι μεταφέρουν οι άνθρωποι, επιτρέποντάς τους να εντοπίζουν πιθανές απειλές και απαγορευμένα αντικείμενα με μεγαλύτερη ευκολία.
Θα βελτιώσει επίσης την εμπειρία του αεροδρομίου, μειώνοντας τους χρόνους ελέγχου ασφαλείας και κάνοντας τα ταξίδια πιο άνετα για τους επιβάτες.
Ένα πρόσθετο όφελος είναι η μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, καθώς οι επιβάτες εγκαταλείπουν τη χρήση δεκάδων μπουκαλιών μιας χρήσης για να αγοράσουν μεγαλύτερα δοχεία.
Η νέα τεχνολογία θα μπορούσε επίσης να εξοικονομήσει χρήματα στους επιβάτες, καθώς θα τους επιτρέπεται να φέρνουν νερό και άλλα ποτά, αντί να βασίζονται στα ακριβά καταστήματα εντός των αεροδρομίων.
Το χρονοδιάγραμμα κατάργησης στην Ευρώπη
Ορισμένα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχουν ήδη εγκαταστήσει τους νέους αξονικούς τομογράφους. Χρησιμοποιούνται στο διεθνές αεροδρόμιο Teesside στην κομητεία Ντάρχαμ, στο Σίπχολ του Άμστερνταμ και στα διεθνή αεροδρόμια Fiumicino και Leonardo da Vinci στη Ρώμη, μεταξύ άλλων.
Στην Ισπανία, νέοι κανόνες ασφαλείας αεροδρομίων τέθηκαν σε ισχύ την 1η Φεβρουαρίου 2024, αλλά πολλά αεροδρόμια δεν έχουν ακόμη εγκαταστήσει τους ενημερωμένους σαρωτές χειραποσκευών. Αναμένεται να εφαρμοστεί σταδιακά τους επόμενους μήνες.
Το αεροδρόμιο El Prat της Βαρκελώνης δηλώνει ότι ελπίζει να ξεκινήσει την κυκλοφορία του νέου συστήματος το καλοκαίρι του 2024.
Διάφορα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των Γκάτγουικ του Λονδίνου και του Χίθροου, έχουν δοκιμάσει τους σαρωτές τα τελευταία χρόνια.
Τον Απρίλιο του περασμένου έτους, το αεροδρόμιο London City άρχισε να χρησιμοποιεί τους σαρωτές C3, ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς το αεροδρόμιο του Λιντς ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε ανάλογη κίνηση. Επίσης το νέο σύστημα ελέγχου δοκιμάζεται ήδη στα αεροδρόμια του Δουβλίνου και του Κορκ, ενώ έχει εγκατασταθεί επίσημα σε αυτό του Σάνον.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει θέσει ως προθεσμία τον Ιούνιο του 2024 για την ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας ασφάλειας, αν και ορισμένα αεροδρόμια έχουν επισημάνει ότι θα είναι έτοιμα στις αρχές του 2025.
Μόλις εγκατασταθούν τα μηχανήματα, ο κανόνας των 100 ml θα καταργηθεί σταδιακά τα επόμενα δύο χρόνια. Μέχρι τότε, οι επιβάτες ενδέχεται να μην απολαύσουν το πλεονέκτημα εξοικονόμησης χρόνου της νέας τεχνολογίας. Αλλά τελικά, το απλοποιημένο σύστημα θα μπορούσε να βοηθήσει τα αεροδρόμια να επεξεργάζονται 30% περισσότερους επιβάτες ανά ώρα, σύμφωνα με την Sens-Tech.
Τα αεροδρόμια εκτός Ευρώπης διαθέτουν αξονικούς τομογράφους;
Ακόμη και όταν ισχύουν τα νέα μέτρα, συνιστάται στους επιβάτες να ελέγχουν τους κανόνες για τις χώρες από τις οποίες διέρχονται ή επιστρέφουν, καθώς πολλοί προορισμοί δεν έχουν ακόμη εφαρμόσει αυτή τη νέα τεχνολογία.
Ορισμένα αεροδρόμια των ΗΠΑ όπως το Hartsfield-Jackson της Ατλάντα, το O’Hare του Σικάγο και το LaGuardia της Νέας Υόρκης έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τη νέα τεχνολογία.
Ωστόσο, η TSA λέει ότι θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να αναπτυχθεί η τεχνολογία σε ολόκληρο το σύστημα στις ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι ο κανόνας των 100 ml (γνωστός εκεί ως 3-1-1) θα παραμείνει σε ισχύ για να διασφαλιστεί ότι η μεταφορά είναι ασφαλής.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Hamad του Κατάρ στη Ντόχα έχει επίσης εντείνει την ασφάλειά του με τους νέους σαρωτές.
Πώς επηρεάζουν οι τρισδιάστατοι σαρωτές αεροδρομίου τους υπολογιστές
Επί του παρόντος, τα tablet και οι φορητοί υπολογιστές πρέπει να αφαιρούνται από τις χειραποσκευές πριν περάσουν από τους σαρωτές ασφαλείας στα περισσότερα αεροδρόμια.
Οι αξονικοί τομογράφοι θα εξαλείψουν την ανάγκη για κάτι τέτοιο, καθώς επιτρέπουν τη λεπτομερή μελέτη των ηλεκτρονικών ειδών ενώ βρίσκονται ακόμη μέσα σε μια τσάντα.