Καθώς σχεδιάζετε την επόμενη ευρωπαϊκή σας απόδραση, η κατανόηση των φόρων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών μπορεί να σας βοηθήσει να υπολογίσετε το κόστος του ταξιδιού σας πιο αποτελεσματικά.
Καθώς κάθε χώρα υπολογίζει αυτές τις χρεώσεις διαφορετικά επηρεάζουν τις τιμές των εισιτηρίων και μπορούν να επηρεάσουν τις ταξιδιωτικές σας αποφάσεις.
Οι Γάλλοι πιλότοι προχωρούν την τρέχουσα εβδομάδα σε απεργία λόγω της αύξησης των φόρων.
Στη Γαλλία , η εθνική ένωση πιλότων αεροπορικών εταιρειών («Syndicat national des pilotes de ligne» ή «SNPL») καλεί σε απεργία προκειμένου να διαμαρτυρηθεί για την αύξηση των αεροπορικών φόρων. Έχουν εκφραστεί ανησυχίες ότι η τελευταία προγραμματισμένη τροποποίηση τους θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας στη χώρα και να επηρεάσει τον τουρισμό.
Καθώς οι φόροι επιβατών αυξάνονται σε όλη την Ευρώπη, δείτε τι σημαίνουν αυτές οι χρεώσεις, γιατί είναι αμφιλεγόμενες και πώς μπορεί να επηρεάσουν την επόμενη αγορά εισιτηρίου σας.
Τι είναι ο φόρος επιβατών αεροπορικών μεταφορών
Τα τέλη επιβατών αεροπορικών μεταφορών, ή APD, είναι ένας φόρος που προστίθεται στο αεροπορικό σας εισιτήριο. Στόχος του είναι να αυξήσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αεροπορικών ταξιδιών και να αποθαρρύνει τις υπερβολικές πτήσεις.
Οι χώρες σε όλη την Ευρώπη εφαρμόζουν αυτούς τους φόρους με διάφορους τρόπους, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως το μέγεθος του αεροδρομίου, η απόσταση πτήσης και ο τύπος του αεροσκάφους.
Η είσπραξη αυτών των φόρων είναι ευθύνη των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες τους χρεώνουν στους πελάτες ως μέρος του εισιτηρίου τους. Στη συνέχεια, τα χρήματα δαπανώνται κατά τη διακριτική ευχέρεια της κυβέρνησης κάθε χώρας, συχνά για τη χρηματοδότηση δημόσιων υπηρεσιών ή περιβαλλοντικών έργων.
Οι αεροπορικές εταιρείες περιλαμβάνουν αυτό το τέλος στην τιμή του εισιτηρίου, εισπράττοντάς το από τους επιβάτες και περνώντας τα κεφάλαια στην κυβέρνηση. Αυτά τα κονδύλια συχνά πηγαίνουν σε δημόσιες υπηρεσίες.
Οι εισφορές μπορούν να συγκεντρώσουν σημαντικά ποσά – για παράδειγμα, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου συγκέντρωσε πάνω από 3 δις. λίρες (3,75 δις. ευρώ) μεταξύ 2019 και 2020.
Ορισμένοι φόροι, όπως ο γαλλικός Eco Air Tax, έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τη χρηματοδότηση ζητημάτων που σχετίζονται με το κλίμα και το περιβάλλον, όπως η αύξηση εσόδων για εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς και πιο βιώσιμες αεροπορικές υποδομές.
Ποιοι είναι υπέρ και κατά των φόρων επιβατών αεροπορικών μεταφορών
Οι φόροι επιβατών αεροπορικών μεταφορών έχουν πυροδοτήσει συζητήσεις μεταξύ περιβαλλοντολόγων και αεροπορικών εταιρειών. Οι περιβαλλοντικές ομάδες υποστηρίζουν ότι αυτοί οι φόροι είναι απαραίτητοι για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Αλλά οι αεροπορικές εταιρείες ισχυρίζονται ότι είναι άδικες για τους ταξιδιώτες και θα μπορούσαν να βλάψουν την ανάπτυξη του κλάδου.
Ο γενικός διευθυντής της IATA Willie Walsh επέκρινε τον γερμανικό φόρο φέτος, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, είπε ότι η προγραμματισμένη άνοδος του Air Passenger Duty (APD) του Ηνωμένου Βασιλείου θα αναγκάσει την εταιρεία να μειώσει τις πτήσεις της από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 10%. που ισοδυναμεί με πέντε εκατομμύρια επιβάτες.
Όταν η Ελβετία πρότεινε φόρο εισιτηρίων (ή «flugticketabgabe») το 2021 για να μειώσει τον αντίκτυπο της αεροπορίας στην κλιματική αλλαγή, περισσότεροι από τους μισούς Ελβετούς ψηφοφόρους τον απέρριψαν.
Ένα χρόνο αργότερα, ωστόσο, μια αντιπροσωπευτική έρευνα που διεξήχθη από το ινστιτούτο έρευνας αγοράς GfS Zurich και ανατέθηκε από την περιβαλλοντική οργάνωση Umverkehr έδειξε ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων υποστήριξαν τον ελβετικό φόρο εισιτηρίων για κλιματικούς λόγους.
Πολλοί από τους ερωτηθέντες ήταν ξεκάθαροι σχετικά με τις δυνατότητες ενός τέτοιου ταμείου: το 75% ήθελε τα φορολογικά έσοδα να διατεθούν σε ελβετικά έργα προστασίας του κλίματος, ενώ το 55% ήθελε να δει τα χρήματα να υποστηρίζουν τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές.
Είναι ενδιαφέρον ότι οι νεότεροι ταξιδιώτες εμφανίστηκαν λιγότερο υπέρμαχοι του ελβετικού φόρου εισιτηρίων.
Οι αεροπορικοί φόροι ανά χώρα
Γαλλία
Η Γαλλία έχει έναν οικολογικό φόρο, γνωστό ως «eco-taxe» ή «eco-contribution», ο οποίος τέθηκε σε ισχύ για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2020. Ισχύει για ταξιδιώτες που αναχωρούν από γαλλικά αεροδρόμια.
Οι επιβάτες που ταξιδεύουν σε προορισμούς στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελβετία χρεώνονται είτε με 2,63 ευρώ είτε με 20,27 ευρώ ανά επιβάτη, ανάλογα με την κατηγορία ταξιδιού.
Για όλους τους άλλους προορισμούς, οι επιβάτες πληρώνουν 7,51 ευρώ στη χαμηλότερη τιμή και 63,07 ευρώ στην υψηλότερη τιμή ανά επιβάτη.
Γερμανία
Ο αεροπορικός φόρος της Γερμανίας καλύπτει τους επιβάτες σε εμπορικές πτήσεις και η αύξηση της τιμής τέθηκε σε ισχύ την 1η Μαΐου 2024.
Οι τιμές καθορίζονται στα 15,53 ευρώ ανά επιβάτη για πτήσεις εσωτερικού μικρού μήκους και 39,34 ευρώ ανά επιβάτη σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων που δεν υπερβαίνουν τα 6.000 χιλιόμετρα και περιλαμβάνουν χώρες της Βόρειας και Κεντρικής Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Κεντρικής Ασίας.
Για ορισμένους προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων των υπερατλαντικών πτήσεων, η τιμή είναι70,83 ευρώ ανά επιβάτη.
Ιταλία
Όλοι οι επιβάτες που φτάνουν ή αναχωρούν από ένα ιταλικό αεροδρόμιο πληρώνουν τον ιταλικό φόρο αεροταξί, γνωστό ως «imposta erariale sui voli dei passeggeri di aerotaxi», ο οποίος βασίζεται ομοίως στην απόσταση που διανύθηκε.
Η χαμηλότερη τιμή είναι 10 ευρώ ανά επιβάτη όταν η απόσταση είναι κάτω από 100 χιλιόμετρα και μπορεί να φτάσει τα 200 ευρώ ανά επιβάτη για αποστάσεις άνω των 1.400 χιλιομέτρων.
Οι εμπορικές πτήσεις που πωλούν θέσεις αντί να νοικιάζουν ολόκληρο το αεροσκάφος και οι ιδιωτικές, μη εμπορικές πτήσεις απαλλάσσονται από τον φόρο.
Ηνωμένο Βασίλειο
Το APD του Ηνωμένου Βασιλείου εισήχθη για πρώτη φορά το 1994. Τα τέλη βασίζονται στην απόσταση σε μίλια από το Λονδίνο. Το σύστημα λαμβάνει επίσης υπόψη διαφορετικές κατηγορίες ταξιδιών, με τους επαγγελματίες και τους επιβάτες πρώτης θέσης να πληρώνουν υψηλότερες τιμές.
Μια προγραμματισμένη αύξηση τον Απρίλιο του 2026 θα προσθέσει 2 £ στις διεθνείς πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Η χαμηλότερη τιμή ξεκινά από 8 λίρες (9,53 ευρώ) ανά επιβάτη για πτήσεις εσωτερικού και μπορεί να φτάσει έως και 1.141 λίρες (1359,72 ευρώ) για επιβάτες ιδιωτικών τζετ.
Σύμφωνα με τη Ryanair, αυτή η τελευταία αύξηση φόρου APD σημαίνει ότι μια τετραμελής οικογένεια που πετάει στην Ισπανία από το Ηνωμένο Βασίλειο θα χρειαστεί να πληρώσει επιπλέον 60 λίρες (71,50 ευρώ).
Το παράδοξο του Ιβερνές
Παραμένει ένα ασυνήθιστο κενό στο σχέδιο της Βρετανίας, γνωστό ως «Immunity Inverness».
Οι έμπειροι ταξιδιώτες μπορούν να αποφύγουν να πληρώσουν οποιοδήποτε APD επιλέγοντας πτήσεις επιστροφής από του Ιβερνές, ένα μικρό αεροδρόμιο στα Χάιλαντς της Σκωτίας, σε κόμβους όπως το Λονδίνο και το Άμστερνταμ. Εφόσον οι πτήσεις ανταπόκρισης είναι εντός 24ωρου , οι επιβάτες μπορούν να αποφύγουν τον φόρο λόγω μιας απαλλαγής που προστατεύει τις απομακρυσμένες αγροτικές και νησιωτικές κοινότητες της περιοχής.
Δανία
Η Δανία δεν έχει ακόμη ξεκινήσει τον φόρο επιβατών στα αεροπορικά ταξίδια («passagerafgift på flyrejser»), ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025. Ο συγκεκριμένος στόχος αυτού του φόρου είναι να υποστηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό της χώρας επενδύοντας σε πιο βιώσιμες αερομεταφορές και μεταφορές τεχνολογίες.
Υπάρχουν τρεις φορολογικοί συντελεστές με βάση τον τελικό προορισμό ενός ταξιδιού, συμπεριλαμβανομένων των ενδοευρωπαϊκών, των μεσαίων και των μεγάλων αποστάσεων.
Ο φόρος ισχύει για όλες τις εμπορικές πτήσεις από τη Δανία, εκτός από τις πτήσεις από τις Νήσους Φερόες και τη Γροιλανδία.
Ολλανδία
Η Ολλανδία εφάρμοσε για πρώτη φορά τον φόρο επιβατών αεροπορικών μεταφορών τον Ιανουάριο του 2021 και έχει έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, με κόστος 29,05 ευρώ το 2024, ανεξάρτητα από τον τελικό προορισμό του επιβάτη.
Τα παιδιά κάτω των δύο ετών, το πλήρωμα πτήσης εν ενεργεία και το ανενεργό πλήρωμα πτήσης που ταξιδεύουν σε άλλο αεροδρόμιο για λόγους εργασίας, καθώς και οι επιβάτες διέλευσης και σύνδεσης, απαλλάσσονται από την πληρωμή.
Πορτογαλία
Η Πορτογαλία υιοθέτησε τον αεροπορικό της φόρο άνθρακα, γνωστό ως «taxa de carbono sobre viagens aéreas», τον Ιούλιο του 2021.
Ο φορολογικός νόμος έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές και καλύπτει πλέον τόσο τις εμπορικές πτήσεις όσο και τις μη εμπορικές πτήσεις ιδιωτικών τζετ, αλλά για τον μέσο εμπορικό επιβάτη, είναι 2 ευρώ έκαστη.