MENU

Πλάνα και «ελιγμοί» των αυτοκινητοβιομηχανιών για την αποφυγή προστίμων λόγω ρύπων

Η πλειοψηφία σχεδιάζει να αγοράσει πιστώσεις άνθρακα από εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων

Όλο και πιο αυστηρούς κανόνες και πρόστιμα αντιμετωπίζουν πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες για τις εκπομπές ρύπων, με το 2025 να αναμένεται ακόμα πιο σκληρό.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λοιπόν, καταστρώνουν τα πλάνα τους προκειμένου να… ελιχθούν και να αποφύγουν όσο το δυνατόν περισσότερες τιμωρίες, με την πλειοψηφία τους να σχεδιάζει να αγοράσει πιστώσεις άνθρακα από εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων, όπως για παράδειγμα από την Tesla και την Polestar, οι οποίες έχουν μηδενικές εκπομπές.

Άλλωστε αυτή είναι μια τακτική, που εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια, με τις εταιρείες που έχουν τις υψηλότερες εκπομπές να αγοράζουν πιστώσεις άνθρακα από άλλες εταιρείες που έχουν χαμηλότερες. Σε αυτή την περίπτωση κάθε εταιρεία θα μπορέσει να εξοικονομήσει εκατοντάδες εκατ. ευρώ από τα πρόστιμα.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες ο όμιλος Stellantis, η Toyota, η Ford, η Mazda και η Subaru σχεδιάζουν να συνεργαστούν με την αμερικανική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Tesla για να συμμορφωθούν με τους κανόνες της ΕΕ για το 2025. Από την άλλη η Mercedes θα συνεργαστεί με την Polestar. Για την Tesla, οι πωλήσεις πίστωσης άνθρακα αντιπροσώπευαν σχεδόν το 3% των συνολικών εσόδων της τον προηγούμενο χρόνο. Από την άλλη η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική Geely, δεν έδωσε στοιχεία για τις επόμενες κινήσεις της πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Όμως ανέφερε, ότι έχει σημαντικό «πλεόνασμα» διοξειδίου του άνθρακα φέτος, καθώς οι παγκόσμιες εκπομπές της εταιρείας έχουν μειωθεί κατά 40% σε σχέση με τα όρια που υπήρχαν το 2018. Ωστόσο την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του περασμένου έτους, οι πωλήσεις πίστωσης άνθρακα της εταιρείας αποτελούσαν περίπου το 0,3% των συνολικών εσόδων της Volvo.

Ωστόσο δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις δηλώσεις του ισχυρού άνδρα του γκρουπ της Renault, Luca De Meo, ο οποίος τόνισε ότι οι κανόνες του 2025 θα μπορούσαν να κοστίσουν στους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων περίπου 15 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ζητά αναθεώρηση των ορίων, ενώ ορισμένες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, ζήτησαν την αναστολή των προστίμων του 2025. Οι κατασκευάστριες εταιρείες για να πετύχουν τους στόχους που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα πρέπει να αυξήσουν τα ποσοστά πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όμως οι υψηλές τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και η ανυπαρξία επιδοτήσεων από πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις τις απομακρύνουν από τους στόχους τους.

Παρ’ όλα αυτά, οι κατασκευαστές αναμένεται να βασιστούν σε μεγάλες εκπτώσεις για να προωθήσουν περισσότερες πωλήσεις EV, αφού θεωρούν, ότι είναι προτιμότερο να δώσουν μεγάλες εκπτώσεις τους καταναλωτές, παρά να πληρώσουν βαριά πρόστιμα. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει το 20% των πωλήσεων να είναι ηλεκτρικά μοντέλα. Σήμερα μόνο το 13% των οχημάτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη κατά τους πρώτους 11 μήνες του 2024 ήταν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.

Σχετικά Άρθρα