MENU

Περισσότεροι επιβάτες, λιγότερα δρομολόγια στα δημόσια ΜΜΜ

Τα σχέδια και οι προτεραιότητες του ΟΑΣΑ για τη βελτίωση των μετακινήσεων στο λεκανοπέδιο

Ζημιές ύψους 30,5 εκατομμυρίων ευρώ κατέγραψε ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) το 2023 αν και η επιβατική κίνηση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ενισχύθηκε, γεγονός το οποίο είχε αντανάκλαση και στις επικυρώσεις εισιτηρίων.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου για την προηγούμενη χρονιά, στις συγκοινωνίες της Αθήνας καταμετρήθηκαν 451,34 εκατομμύρια επιβιβάσεις, εκ των οποίων οι 215,1 εκατ. στις οδικές συγκοινωνίες και 236,2 εκατ. σε μετρό και τραμ.

Συνολικά η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 9% συγκριτικά με το 2022 όταν οι επιβιβάσεις είχαν καταγραφεί σε 414,25 εκατομμύρια (211,46 εκατ. επιβιβάσεις στα οδικά μέσα και 202,78 εκατ. στα μέσα σταθερής τροχιάς).

Ωστόσο παρά την ισχυρή ανοδική τάση της επιβατικής κίνησης, οι συγκοινωνιακές εταιρείες εξαιτίας κυρίως της ανεπάρκειας τροχαίου υλικού αλλά και των ελλείψεων σε προσωπικό, εκτέλεσαν συνολικά λιγότερα δρομολόγια.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, τα δρομολόγια το 2023 μειώθηκαν κατά 277.603 στα λεωφορεία και τρόλεϊ (μείωση σε ποσοστό 5,36%) συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν ανατεθεί στα ΚΤΕΛ, ενώ μειωμένα κατά 991 ήταν και τα δρομολόγια των συρμών σε μετρό και τραμ.

Ο ΟΑΣΑ, πάντως, προτίθεται να αυξήσει τις νυχτερινές λεωφορειακές γραμμές με τις σχετικές ανακοινώσεις να επίκεινται σύντομα, αλλά και να παρατείνει τη λειτουργία των μέσων σταθερής τροχιάς τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου. Επιπλέον, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, από τα τέλη Δεκεμβρίου θα επεκταθεί το μέτρο έκδοσης εισιτηρίου με τραπεζική κάρτα εντός του οχήματος, όπως ήδη συμβαίνει στα γραμμές που εξυπηρετούν το αεροδρόμιο.

Στο μεταξύ αυτήν την περίοδο εκπονείται για λογαριασμό του ΟΑΣΑ το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών για την Αττική, το οποίο αναμένεται να αλλάξει ριζικά τα συγκοινωνιακά δεδομένα.

Όπως έχει επισημάνει ήδη η διοίκηση του Οργανισμού, στόχος είναι η βελτίωση της εμπειρίας του επιβάτη από τη στιγμή που θα βγει από το σπίτι του. Στην κατεύθυνση αυτή θα επιχειρηθεί η «απελευθέρωση» των πεζοδρομίων από εμπόδια, αλλά και μεγάλες αλλαγές στις στάσεις .

Περίπου στα μέσα του μηνός ο ΟΑΣΑ θα καλέσει τους δήμους σε μια πρώτη ενημερωτική συνάντηση ενόψει της κατάρτισης και του νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη της Αθήνας, ο οποίος αναμένεται να είναι έτοιμος την άνοιξη του 2025, ως προπομπός του συνολικού σχεδίου, που θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2026.

Στο συγκοινωνιακό χάρτη θα ενταχθούν πλην των ΜΜΜ και τα ταξί αφού θα συμπεριληφθούν και συγκεκριμένα σημεία χωροθέτησης για πιάτσες, καθώς επίσης και ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης και σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και τα οχήματα μικροκινητικότητας.

Περισσότερες λεωφορειολωρίδες για ταχύτερη μετακίνηση

Παράλληλα, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις, ο ΟΑΣΑ προτίθεται να επεκτείνει το δίκτυο των λεωφορειολωρίδων, ενώ θα συνδράμει την ΟΣΥ ΑΕ στην κατασκευή νέου αμαξοστασίου στα νότια προάστια με στόχο τη λειτουργική αποδοτικότητα των λεωφορειακών γραμμών που εξυπηρετούν τις εν λόγω περιοχές.

Στο πλαίσιο βελτίωσης των προσφερόμενων υπηρεσιών προβλέπεται η διαλειτουργικότητα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με άλλες εφαρμογές (mobility as a service). Ειδικότερα προβλέπεται η αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους τελικούς χρήστες προσφέροντας απρόσκοπτη κινητικότητα, προσωποποιημένη πληροφόρηση για τις επιλογές μετακίνησης και προσβασιμότητα σε περισσότερες υπηρεσίες κινητικότητας.

Επίσης προβλέπεται ο σχεδιασμός και η λειτουργία τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης πελατών ΟΑΣΑ που θα υποστηρίζεται από Πληροφοριακό Σύστημα CRM για τη διαχείριση της επικοινωνίας με το επιβατικό κοινό, ενώ θα επαναληφθεί και η έρευνα ικανοποίησης επιβατών και η πραγματοποίηση έρευνας μυστικού επιβάτη.

Να σημειωθεί ότι ο ΟΑΣΑ έχει υπογράψει με τις θυγατρικές του, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, συμβάσεις παροχής συγκοινωνιακού έργου για τις οποίες εξασφαλίστηκαν πιστώσεις συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ.

Αντικείμενο των συμβάσεων αποτελεί:

• Ο καθορισμός του τρόπου με τον οποίο παρέχονται οι υπηρεσίες

• Ο καθορισμός των υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας (ΥΔΥ) που πρέπει να εκπληρώνουν οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ καθώς και οι καλυπτόμενες γεωγραφικές περιοχές

• Ο καθορισμός των παραμέτρων βάσει των οποίων υπολογίζεται η αποζημίωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας κάθε εταιρείας για τις παρεχόμενες υπηρεσίες

• Η διασφάλιση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών με συγκοινωνιακά μέσα, των οποίων το περιεχόμενο και η ποιότητα προσδιορίζονται από τον ΟΑΣΑ και υλοποιούνται από τις ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ ΟΑΣΑ ΑΕ

• Ο καθορισμός του τρόπου αξιολόγησης των οικονομικών και λειτουργικών επιδόσεων καθώς και προσφερόμενων υπηρεσιών του Συγκοινωνιακού Έργου, με βάση δείκτες έργου, κόστους και προσλαμβανόμενης πιστότητας.

Πέραν του συγκοινωνιακού έργου, μέσω των συμβάσεων, καλύπτονται και οι συμπληρωματικές υπηρεσίες λειτουργίας δικτύου πωλήσεων εισιτηρίων και καρτών, καθώς και προγραμμάτων ελέγχου καταβολής κομίστρου. Στις συμβάσεις περιλαμβάνεται σε λεπτομέρεια η στοχοθέτηση για κάθε μια των ΟΣΥ & ΣΤΑΣΥ, η τακτική παρακολούθηση δεικτών απόδοσης, λειτουργικότητας, αποδοτικότητας, εξυπηρέτησης αλλά και ικανοποίησης των χρηστών καθώς και σύστημα επιβραβεύσεων/ποινών σε περίπτωση (μη) κάλυψης ποσοστού των στόχων.

Σχετικά Άρθρα