MENU

Παγκόσμια πρωταθλήτρια στην ηλεκτροκίνηση η Νορβηγία για το 2024

Μια "ανάσα" απ' τον στόχο για μηδενικούς κινητήρες βενζίνης και ντίζελ στους δρόμους της χώρας μέχρι το 2025

Ακόμη πιο κοντά στον στόχο της να έχει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους μέχρι το 2025 ήρθε η Νορβηγία, με εννέα στα δέκα νέα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν στη χώρα το 2024 να είναι πλήρως ηλεκτρικά, σύμφωνα με τα δεδομένα καταγραφής που δημοσιεύτηκαν την Πέμπτη (02/01).

Τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα κατέχουν το 88,9% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων το 2024, αυξημένα από το 82,4% του 2023, σύμφωνα με τα δεδομένα της Νορβηγικής Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών (OFV).

Οι κορυφαίοι κατασκευαστές ήταν η Tesla, ακολουθούμενη από τις Volkswagen και Toyota. Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταλαμβάνουν πλέον σχεδόν το 10% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων.

“Η Νορβηγία θα είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει σχεδόν εντελώς τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ από την αγορά των νέων αυτοκινήτων”, δήλωσε η Christina Bu, επικεφαλής της Νορβηγικής Ένωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων.

Πώς πέτυχε το “στοίχημα” της μετάβασης

Η Νορβηγία, ως πετρελαιοπαραγωγός χώρα, επιβάλλει υψηλούς φόρους στα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ, ενώ απαλλάσσει τα ηλεκτρικά από φόρους εισαγωγής και ΦΠΑ για να τα κάνει πιο ελκυστικά, αν και κάποιοι φόροι επανήλθαν το 2023.

Η πολιτική αυτή έχει αποδώσει επειδή ήταν συνεπής με την πάροδο του χρόνου και διατηρήθηκε από κυβερνήσεις διαφορετικών πολιτικών παρατάξεων, σύμφωνα με τους ειδικούς.

“Πολύ συχνά βλέπουμε σε άλλες χώρες ότι κάποιος εισάγει φορολογικά κίνητρα ή απαλλαγές και στη συνέχεια τα ανακαλεί”, ανέφερε η Bu.

Επίσης, σημαντικό ρόλο έχει το γεγονός ότι η Νορβηγία δεν διαθέτει λόμπι αυτοκινητοβιομηχανιών.

“Δεν είμαστε μια χώρα παραγωγής αυτοκινήτων, οπότε η επιβολή υψηλών φόρων στα αυτοκίνητα στο παρελθόν ήταν εύκολη”, δήλωσε ο Ulf Tore Hekneby, επικεφαλής της μεγαλύτερης εταιρείας εισαγωγής αυτοκινήτων της Νορβηγίας, Harald A. Moeller.

“Η προσφορά κινήτρων, αντί της απαγόρευσης των αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ, ήταν επίσης κρίσιμη”, είπε η Bu.

“Αυτό θα είχε κάνει τους ανθρώπους θυμωμένους. Οι άνθρωποι δεν θέλουν να τους λένε τι να κάνουν”, πρόσθεσε.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποφασίσει να απαγορεύσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων που εκλύουν διοξείδιο του άνθρακα μέχρι το 2035, αλλά ενδέχεται να επιτραπεί η πώληση αυτοκινήτων που λειτουργούν με καύσιμα από δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα.

Οι πολιτικές της Νορβηγίας έχουν ως αποτέλεσμα τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ξεπεράσουν τα αυτοκίνητα βενζίνης στους δρόμους της χώρας. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Δημόσιας Οδικής Διοίκησης, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν πλέον περισσότερο από το 28% όλων των αυτοκινήτων στη Νορβηγία, τον Δεκέμβριο.

“Αυτό είναι το μεγάλο μάθημα: να συνδυάσεις ένα ευρύ πακέτο (κινήτρων) και να το κάνεις προβλέψιμο για το μέλλον”, δήλωσε η αναπληρώτρια υπουργός Μεταφορών, Cecilie Knibe Kroglund.

Οι επιπτώσεις

Αν και σχεδόν όλοι οι νέοι αγοραστές αυτοκινήτων στη Νορβηγία έχουν επιλέξει ηλεκτρικά, παραμένουν κάποιοι που επιλέγουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

“Οι κύριοι αγοραστές αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στη Νορβηγία είναι οι εταιρείες ενοικίασης, καθώς πολλοί τουρίστες δεν είναι εξοικειωμένοι με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα”, είπε ο Hekneby.

Παρ’ όλα αυτά, η αυξανόμενη παρουσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους της Νορβηγίας σημαίνει ότι άλλοι τομείς πρέπει να προσαρμοστούν. Στους σταθμούς καυσίμων, όλο και περισσότεροι αντλητές βενζίνης αντικαθίστανται από γρήγορους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων.

“Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, θα έχουμε τουλάχιστον τόσους σταθμούς φόρτισης όσους έχουμε αντλίες καυσίμου”, δήλωσε ο Anders Kleve Svela, ανώτερος διευθυντής στην Circle K, τον μεγαλύτερο λιανοπωλητή καυσίμων της Νορβηγίας.

“Σε μόλις μερικά χρόνια, πάνω από το 50% όλων των αυτοκινήτων στη Νορβηγία θα είναι ηλεκτρικά. Πρέπει να αναπτύξουμε το δίκτυο φόρτισης ανάλογα”, πρόσθεσε.

Για τους οδηγούς, η μετάβαση σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστεί περισσότερος χρόνος για φόρτιση το χειμώνα λόγω του κρύου.

“Κάποιες φορές μου λείπει το ότι απλά το γεμίζω και φεύγω σε πέντε λεπτά”, είπε η Desire Andresen, 28 ετών, νοσηλεύτρια στο σπίτι, ενώ φόρτιζε το αυτοκίνητό της σε έναν σταθμό Circle K έξω από το Όσλο.

“Ωστόσο νιώθω πιο άνετα με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είναι καλύτερο για το περιβάλλον και τα ντίζελ αυτοκίνητα παράγουν εξαιρετικά δυσάρεστη μυρωδία”

Σχετικά Άρθρα